Hur bantar man en kanin?
Vad är det bästa sättet att få en kanin att minska i vikt?
Har en dvärgvädurs hane på 3år som lagt på sig rejält under vintern och väger nu 3,4kg. Planerna var att ställa ut honom nu i februari men det kanske är kört? Han är ganska stor i kroppen men har legat på 1,7 - 1,8 i ett år men han brukar lägga på sig mycket under vintern.
Jag har minskat på pellets och han får nu 0,5dl ger honom även morötter och sånt och han har såklart fri tillgång på pellets och får Motion 3 timmar om dagen.
Vore jätte bra om jag kunde få tips? på hur man kan få honom att minska i vikt :)
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se

Fri tillgång på hö ska det såklart vara 
Bilden är dock ganska gammal.
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se
Hoppa över pelletsen helt? Vissa kaniner klarar sig bra utan pellets:D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#2 Jo jag har funderat på det och tänker nog faktiskt göra det! :D
#3 Höet är ju viktigast:) Du märker ganska snabbt om han går ner förmycket :) Då får man börja ge litelite pellets, kanske 0,2 dl:P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#4 ja jag får hålla lite koll men det är ju en bit innan han når godkänd vikt ;)
#5 Ja hoppas verkligen att han går ner lagom till LU då jag tänkt anmäla honom =) Då skär jag ner lite på morötterna och ger honom 1msk pellets och håller tummarna. Tack! :)
Som ovanstående sagt skulle jag minska pelletsen, eller sluta ge överhuvudtaget. Sedan kan du, som jag brukar göra med mina energiknuttar, gå ut och springa med honom i sele.
Jag skulle hoppat över pelletsen helt.
Vad snygg han är förresten! Man kan inte få låna honom till en hona? I så fall, var finns han? =)

#10 Det var en bit bort minst sagt. Du är aldrig på utställningar i Skåne eller har vägarna förbi här nedåt? Eller känner någon som åker ner till Skåne?
Fin är han, Simone och han hade varit perfekt! =)
Vad tar du för en beteckning förresten?
Ja du kan ju maila mig svaren istället, kanske blir det en aning OT i denna tråden. =)
Min mailadress: Violblomma@gmail.com

#11 Har mailat dig :)

Ja som alla säger är det motionen som gör susen på de lite knubbigar kaninerna ;) Åå va roligt med LU! har skälv tänkt fara ner i år :D