Innekanin Vs Utekanin *spinoff*
eftersom Rahls tråd håller på att tas över med snack om hurvida kaniner ska bo inne eller ute skapar jag den här tråden, i hopp om att Rahl kan få sin tråd tillbaka till det den verkligen ska handla om och inte snack om kaniner ska bo ute eller inne!.
Vad är eran åsikt? vad tror ni gynnar kaninerna mest nu på vintern?
inne i värmen eller ute i kylan?
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Jag tycker att, har man möjlighet att ha kaninen ute, ska man ha det, för jag tror att kaniner mår bäst ute (finns utantag såklart). Men bor man t.ex i en lägenhet inne i stan, så tycker jag att det är okej att ha kaninen inne :)
Min Flizan t.ex blev en helt annan kanin när jag tog in henne, hon slutade morrra osv. Så nu kommer jag ha henne i rasthage på sommaren ute och inne på vintern.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Har man en kanin som man kan ge mkt uppmärksamhet ute så tror jag de trivs bäst ute. Vet man med sig att kaninen kommer bli ensam utomhus, ha den inne istället. Jag tror att möjligheten till mental stimulans och social kontakt avgör mer än var man har buren. Jag tror att en ensam kanin är en olycklig kanin.

Tycker lika som #1 ;)
Paulina Borg
Det har ju snackats en massa om att ha det så naturligt som möjligt för sin kanin. Hur naturligt är det för en kanin att vara inne i 22-23 graders värme året runt egentligen? Då ska man ha en kanin frigående ute och stoppa undan mat som den kan hitta osv.
Jag förstår de som bor i lägenhet som vill ha ett djur men tycker att hamster är för "fjantigt" och hund är för dyrt och väljer en kanin. Alla lägenheter har ju inte en egen trädgård utan då får man ju ha den inne. Men har man villa/radhus/gård så tycker jag att man ska ha de ute:) utekaniner sägs vara friskare än innekaniner:)
Sen är det bara att ta på varma kläder under vintern, inte jobbigare än så! Man behöver ju inte passa kaninerna när de går i hagen utan då kan man göra någonting annat i 1-2 timmar och kolla till den varje halvtimme eller så. Bara för att de bor ute så mår de inte sämre.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Jag tycker att det beror helt på kaninen, Jag har en ute och 3 inne för tillfället. Men till våren ska alla flytta ut. Men jag säger som #1. Nu har jag vädlig tur att jag bor i en lägenhet med en hyfsad stor uteplats så jag kan ha kaniner ute. Men om man inte har det så tror jag att kaninerna trivs jättebra inne. Dom mår nog inte dåligt vart dom än är. :)
Asså tror inte det har ngt med vart kaninen trivs bäst, har du en kanin som bor inne så trivs den ju såklart inne bäst, men det finns kaniner som bor inne men trivs bäst ute, alla kaniner är ju inte likadana! Mina förra kaniner vägrade att gå ut, dom trivdes bra inne o tyckte om att springa fritt, satte vi ut dom i hagen så bet dom bara i kompost gallret o ville in, (jag testa dom och tog upp gallret o kaninen sprang mot dörren). Tror de har mycke me vart man har kaninen från början, en kanin som aldrig vart ute har inte ont av de för den vet inte att "ute" finns. Lite onödigt att säga att alla kaniner är ute kaniner då de inte ens är sant :/
Beror helt på individ.
Därimot så bor jag ganska "idylliskt" för en utekanin, på en ö på landet med en stor trädgård så det finns plats till stor Hage och utebur men mamma säger tvärt nej. Hon tror att alla som har utekanin glömmer bort dem´(vilket jag självklart inte tror är sant).
Vänliga Hälsningar Lina
#6 Ingen har sagt att alla kaniner är utekaniner
#7 Nej de tror inte ja heller, men som sagt har man intresse för kaniner och har dom ute så är de klart man går ut till dom o kelar med dom osv :) Men har man inte så stort intresse så blir kaniner stående ute helt i onödan :/ Och vet man att man inte kommer kunna gå ut till kaninen så ofta som behövs så ska man ha dom inne :)
#9 är man inte intresserad av kaninen när den är ute, är man inte det inne heller
#9 Bara för att de bor inne så betyder det inte att man tar hand om de bättre för det. Min systers kanin satt under trappan i säkert 12 timmar/dag och de var inte intresserade av henne.. De satt aldrig och kelade med henne utan kaninen hade sin bur öppen 12 timmar/dag och sen gav de mat och inte mer än så. Hade jag haft en skygg kanin så hade jag ägnat mycket tid med den. Därför mina är så pass tama. Säger jag någonting till mina kaniner så lyder de.
Mvh Emma
Nu får ni det att låta nästan som att jag tror att jag skulle glömma bort kaninen men så är inte fallet. Jag vet att både jag skulle ge honom precis lika mycket uppmärksamhet!
Dessutom tycker mamma att det är min kanin så jag får inte ha den någon annanstans än i mitt rum för att inte ta "deras" plats också.
Vänliga Hälsningar Lina
Jag tror det är lättare att tillgodose kaniners behov när dom bor ute. Det går att hitta lösningar som funkar inomhus också, men saker som att gräva är svårt att fixa bra inomhus.
Det som eventuellt är positivt för en kanin att bo inomhus är att vi människor ofta kanske pysslar om kaninen mer. Men det är inte alla kaniner som vill det heller utan som helt enkelt bara behöver aktivering.
Sen tycker jag ju att kaniner ska få möjligheten att bo med andra kaniner.Så gott det går.
Så då skulle dom heller inte bli helt ensamma om det är så att det blir mindre tid för kaninerna på t.ex vintern.
Men det ska ju inte nödvändigtvis hända. Man får ju inte mycket mindre tid för djuren bara för att dom bor ute. Det är väl snarare att det är mer bekvämt för oss att vara inne.
Om jag kunde skulle mina få flytta ut, för det skulle passa dom bättre.
#7 Nej de tror inte ja heller, men som sagt har man intresse för kaniner och har dom ute så är de klart man går ut till dom o kelar med dom osv :) Men har man inte så stort intresse så blir kaniner stående ute helt i onödan :/ Och vet man att man inte kommer kunna gå ut till kaninen så ofta som behövs så ska man ha dom inne :)
#8 Nej men när du läser alla inlägg så är det "kaniner är ute kaniner" Inte "kaniner är ute kaniner men det gäller ju inte alla kaniner då" Då uppfattar man ju att dom menar att det gäller alla kaniner :/

# 10 Jo, så kan det visst vara! Inne är kaninerna med oss hela tiden för de är så lättillgängliga för oss. De springer lösa då vi är hemma. Ute skulle jag inte hinna med dem. Har så fullt upp med små barn och annat och jag vet med bestämdhet att de inte skulle få mer än bara tillsyn ute. Inne är de med hela tiden.

#10 Det är inte bara intresset som styr menar jag.
Asså man har ju mer tid för en kanin om den är inne helt enkelt
Då är man ju vid kaninen hela tiden och den får va med oss så se vad vi gör, ute har den inte den tillfälligheten 
Har man 20 kaniner så är de svårt o ha dom inne, men har man 2-3 kaniner så förstår ja inte varför dom ska vara ute för, för om de är kelkaniner så är de bäst o ha dom inne 
Men som sagt alla har sina åsikter och alla får säga vad dom vill 
Tror nog alla ser olika på kaniner o det är inget fel med det 
#18 Det blir väl ingen skillnad om det är till Avel, eller kel. Eller om man har många eller få kaniner.
Bara dom får det dom behöver och får utlopp för sina behov så kan man nog inte säga att det är bäst att ha dom ute eller inne.
Men om man tänker på alla behov en kanin har så kan det vara svårt att egentligen fixa en bra miljö inne. Speciellt på vintern. En innekanin kan inte vara ute fullt lika mycket på vintern. På sommaren kan man ju låta innekaninen vara ute och då blir det kanske ingen större skillnad.
Det beror mycket på hur kaninen funkar, och då spelar det ingen roll om man har 1, 2 eller 20 kaniner.
Det är ju för att det blir mer bekvämt för oss som det kan vara bättre för kaninen att bo inne i vissa tillfällen. Men aktiveringsmässigt kan det nog i många fall funka bättre utomhus, även om det går att göra mycket inomhus.
#19, nej uttryckte mig lite fel där ang. kelkaniner o avelskaniner, asså om man avlar kaniner så har man oftast inte 3 kaniner utan det är ju mer o då är det ju lite svårare o ha dom inne :P
Men är det nån som bevisat att kaniner trivs bäst utomhus? För ja tror knappast det är så, en kanin som aldrig vart ute, trivs nog inte utomhus ..
#18 Sen är det svårt att ha innekaniner om man är allergisk:) Jag har alltid velat ha hund men pappa är allergiskt och mamma är hundrädd. Och då fick jag välja ett djur som var allergivänligt eller ett man kunde ha ute. Min kompis hade kanin och då blev jag intresserad av kaniner, men jag ville gärna ha ett djur inne så läste om chinchilla. Men det blev kanin istället:) De skulle vara keligare än chinchillor:)
Mvh Emma
#21 jo självklart är det svårt o ha kanin inomhus om man är allergisk o då ska man ju självklart ha dom ute :) Men sen finns de ju folk som vill ha sina kaniner inne oxå :) Och kaninen har ju inte ont av att va inne då :) Sen om man vill ha kaninen ute eller inne, det bestämmer man ju själv för kaninen mår inte dåligt av det! Bara den får den Motion o kärlek så mår den bra :D
#22 Precis. Men om man pratar det som är mest naturligt för kaninen, vad är det då? Att gå frigående inne eller bo ute? Finns ju de som sätter ihop naturligt med bra för kaninen.
Mvh Emma
#20 Jo men du uttryckte det även att det är bäst att ha dom inne.
Det enda man kanske kan säga när man nämner alla kaniner på en gång är att dom måste få utlopp för sina behov för att må bra. Vissa kan ordna det jättefint inomhus, andra inte. Det är det man absolut inte får glömma bort vad man än väljer.
Och att säga att en kanin som aldrig varit utomhus inte trivs utomhus blir lite fel. Och det är väl självklart att kaniner ska få vara ute ibland också även om det bara är promenader. Det finns väldigt få djur man kanske inte bör ta ut av olika orsaker, men dit räknas inte kaniner.
På vintern är det ju egentligen en mer passande temperatur för kaninen utomhus än inomhus. Eller det gäller väl mer eller mindre alla årstider förutom sommaren.
#23 Ja exakt!
#24 Ja men det blev lite fel där, jag har själv haft kaniner ute som trivdes jätte bra ute! Men sen hade ja kaniner inne o dom gillade inte att vara ute, dom gillade mer att springa runt i huset o va med oss, liksom jag försökte ju sen dom va små att vara ute men ja, dom valde att vara inne där dom kände sig trygga. Sen de ja mena att en kanin som aldrig vart ute inte trivs ute, sa lite fel där men alla kaniner tycker inte om att vara ute/inne, vissa innekaniner älskar att vara ute, men de gör inte alla. Och när folk säger att kaniner är ute kaniner så förstår ja inte vad dom tänker med för det gäller inte alla kaniner!
#25 Som sagt, så länge dom får utlopp för sina behov så är det ju bra. Vilket jag personligen tycker är svårt inomhus, men inte totalt omöjligt.
Kanske menade personen som sa så att de är gjorda för att vara utomhus. För det gäller ju alla djur i grund och botten, även om det inte betyder att dom måste vara ute.
Men kort och gott tror jag det gynnar kaninerna mer att vara ute om ägaren är engagerad och tar sig tid.
Och att man börjar se dom som dom sociala djur dom är. Så att man inte har ensamma kaniner. Kanske behöver dom inte bo med varann, även om jag tycker alla borde få den chansen. Men någon kontakt med andra kaniner tycker jag alla borde få ha.
Det är mycket tänkande kring hur kaniner fungerar. Vad för behov har dom? Sen får man tänka om man kan ge dom det dom behöver inomhus? Om inte, skulle man ha tid med dom utomhus? osv.
Det gör ju inget om man väljer utifrån det som passar ens egna livsstil, så länge inte kaninen drabbas av det.

Jag tycker att det är bäst att ha en utekanin om man har en tomt. Men jag bor i lägenhet och har endast en balkong, därför har jag helst inne under vintern eftersom att jag spenderar mer tid med kaninen då och kaninen får mer yta att springa på eftersom att balkongen inte är så stor. Men ena min kanin bor ute och ena inne, eftersom att det är två hanar så hade de inte kunnat bo i samma rum för då hade de kissat överallt för att markera revir.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Alla tycker ju olika, men jag tycker att kaniner trivs bäst ute. Vet att det beror på individ, men det var endå där kaninerna kommer i från, eller hur? Jag vet att alla djur gör det, men tex hundar har ju stått närma människorna rätt mycket längre en kaniner, så det är en viss skilldnad;)

Jag tror nog att kaniner trivs bäst ute OM man verkligen kan ge dem lika mycket tid som om man hade de inne. Jag vet själv att JAG inte ger mina kaniner lika mycket tid om dom bor ute, när det är kallt. Det blir inte så helt enkelt, då jag HATAR kyla. Kaninerna mådde bra, de kom ut i hagen och allt. Men de vart aldrig tama eller helt trygga med mig.
Men kan man gå ut 4-5 gånger om dagen, för att ge mat, godis, släppa ut i Hage, gosa och allt även när det är 15-20 minusgrader, då är det inga problem! Och då längre än 5-10 min åt gången;)
Mina kaniner har det bättre inne. Här får dom mycket uppmärksamhet och buren står alltid öppen. Vattnet hinner aldrig frysa och mat fylls på ofta (lite i taget, än mycket och få gånger). Brukar dessutom prata med dom ofta, och marsvinen. :)
(Dock är dom utekaniner hela sommrarna :-)
Jag har bara läst en del enstaka inlägg, men jag kan väl säga så här..
Alla kaniner, liksom andra varelser, trivs bäst på det ena eller andra sättet.
Kaniner har alltid, i sin natur, levt ute! Och det som är så smart med kaniner, är att de är anpassningsbara- de kan vänja sig att bo ute såsom inne.
Själv anser jag att kaniner ska sitta ute, eftersom att det är i deras natur. Men jag har absolut inte något som helst emot kaniner som bor inne, matte/husse vet ju alltid bäst om hur kaninen mår där :)
Men kom ihåg detta- kaniner är anpassningsbara djur!
Mina bor inne i ett garage. Det är svalt men endå tillräkligt varmt för att inte vattnet ska frysa "villket är sönt". Inne har dom även enorma hagar/burar så jag slipper ta ut dom i hagar på VINTERN villket är hämskt enligt mig efterssom att hagarna fryser fasst i marken och kaninerna blir dåliga i magen om deras magar blir nerkylda. Derför är jag bara ute med dom i sele en stund om dagen för att dom inte ska bli helt vana vid värmen :) "och för att dom ska få komma ut och röra på sig lite". På sommaren delar jag upp mina kaniner , vissa bor i ute burar och vissa bor kvar i garaget i ännu större hagar =) Självklart så flyttar jag ut hagen under dagen "på sommaren" så att dom får friskluft och få njuta av sommarvärmen =).
Allt gör jag utav vad jag känner funkar bäst för mina kaniner.
Jag försöker fixa åt alla kaniner "personligen", så om någon te.x inte tycker om att bo ute så finns det möljighet att flytta in. Eller tvärt om :)
Så känn efter själv, ingen känner ju dina kaniner bättre än du =)
Jag har kaniner både ute och inne. De ute stortrivs kan jag säga, va ute i hagarna, rulla i snön etc. De inne får ju mest skutta inne :P
#33 - Jaa, det är ju roligast för en kanin att vara ute :D men på nätterna kan det ju bli lite kallt åt vissa. Det är bästa är nog att hitta lösningen själv =D
Kanske inne på nätterna o ute på dagarna. Det beror ju på villka möjligheter man har och villken kanin det är =)
Har inte läst de andra inläggen riktigt men kan svara vad jag tycker ändå ;)
Jag tycker absolut att man ska ha sina kaniner ute (undantag om man bor i lägenhet eller så). Kaninerna är gjorda för att bo ute och enligt mig tror jag att de lever sundare utomhus :)
#34 På vintern kan man inte ha kaninen inne på natten och ute på dagen, blir för stor temperatursskillnad:)
#34 kaniner har ju trotts allt päls för att klara kalla vintrar, de ligger i deras natur.
#36 jag tror de är alldeles för stor skillnad på vintern, eftersom de är minus i hela sverige i princip. O du har väl inte minusgrader inne? ;)
#37 Du menar #35 va? För jag skrev att det är för stor temperatursskillnad ;)
#38 haha jaa :P de va menat till #34
#36,37 - Om dom är ute så får dom ju vinterpäls och om dom är inne så bevarar dom sin "sommarpäls". Och det beror ju på "vad man räknar som inne" :D Vissa har ju kaninstall som är lika kallt som det är ute ;) Då funkar det ju =D
#40 Ja om man har kaninstall ja men skriver någon ordet "inne" så tolkar nog måste det som inomhus:P
#40 Du skev ju att de kan bli för kallt för vissa därför kunde man ha de ute på dagen och inne på natten? Och nu säger du att om man har kaninstall som är lika kallt som ute funkar de ju? men om de är lika kallt som ute klarar ju inte kaninen som "inte kan vara ute på natten" de heller..?
men ! …
#43 bra svar
Det beror på vad kaninen vill, huvudsaken är att buren är stor. Kaniner tål faktiskt kyla bättre än värme.
#44 - Vem gillar inte "men" :D (haha)
#45 - Japp, kaniner är olika =)
Jag tror inte det spelar någon roll om kaninen bor ute eller inne, så länge den får mycket uppmärksamhet och aktivering. Visst, mina kaniner som jag haft har älskat att få vara ute och skutta i snön om vintrarna. Men jag tror att de hade mått lika bra av att få vara inne och mysa i soffan tillsammans med mig.