Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 8773 ggr
MiaMaria85
0

Ta in utekanin, hur fort?

Jag har en utekanin som jag måste ta in. Tänkte passa på imorron när det tydligen ska vara nollgradigt här. Annars har temperaturen legat på mellan -6 och -28..

Jag tänkte ta in henne i våran tvättstuga för där är det bara 10 grader varmt. Det borde väl vara okej? Och sen höja temperaturen lite i taget. Är det bättre att jag vädrar ur så det blir ännu kallare där?

Hur lång tid ska man låta det ta? För tanken är att hon ska flytta på söndag och bli innekanin hos en tjej. Så då måste hon klara av att vara inne i "vanlig" värme.

pepsigumman
0

Hur gammal är kaninen? Asså temperaturs skillnaden ska ju inte va över 10 grader har jag hört.. Men ja vet inte det kanske funkar? 
När dom e unga så tror ja man kan lätt göra en kanin som vart ute ett tag till innekanin

[Emma--]
0

Fast man måste ju tänka på hur tempen är dygnet runt. Det kommer att bli en stor omställning även om det skulle vara 0 på dagen. 

Annars kanske det är bäst att man ser till att kaninen får det kallare. Men jag vet inte hur man kan göra det på ett säkert sätt. Någon annan kanske kan ge tips?.

pepsigumman
0

Bäst är väll att ta in en kanin på sommaren för då är det inte så stor temp skillnad mellan ute o inne.

[sstorm]
0

Även om de är nollgradigt IMORN så har de ju varit kallt och kaninen har en tjock päls. Dessutom har det varit väldigt kallt i nästan hela sverige så att ta in kaninen tycker jag inte verkar så smart just nu…

Loverabbits
2

Jag tog in min fast det var ca 4o graders skillnad från ute till inne och det gick bra. :)

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta

teddykaniner
0

#5: Säger som Loverabbits! Enligt mina erfarenheter klarar de nog av temperatursskillnader bättre än de flesta tror…! :) Har flera kaniner som bor i ett uppvärmt förråd där det är ca +10-15C* och de brukar vara ute och springa i hagarna (i snön) ca 2-7 h flera gånger i veckan, om de är under -20C*, vad jag har märkt blir de bara piggare och gladare och äter mycket bättre än om de bara måste sitta inne i sin bur i förrådet..

Med vänlig hälsning,
Jenny

[Emma--]
0

#6 Tror dom klarar den omställningen bättre att vara ute där det är kallare än att gå från väldigt kallt till varmt. Dom hanterar värmen sämre.

Sen blir det ju en skillnad när dom är ute en stund än att dom ska byta miljön helt.

[sstorm]
0

Som #7 säger klarar dom värme sämre än kylan, men de är upp till en själv hur man gör

MiaMaria85
0

Tackar för svaren. Trodde inte att det va nån fara att ta in dom nu. Tog in en annan kanin för 3 veckor sedan, men då hade det bara varit max 12 minus ute.
Sen hade jag en utekanin som mitt i vintern blev tvungen att åka till veterinären akut. Då gick han från 25 minus till vanlig innevärme direkt. Och det gick ju bra.

Nu blev jag lite osäker. Men vet inte hur jag ska göra annars för jag åker utomlands på söndagkväll och har ingenstans att göra av kaninen om den inte kan flytta innan det.

teddykaniner
0

#9: Ojdå glömde att svara på din fråga och bara säga annat onödigt, hehe.

Jag skulle definitivt nog flytta in den! Har nog gjort så på flera kaniner som nu bor i det uppvärmda förrådet, och de har klarat sig jättefint, t.o.m började de ha mera matlust och aptit! :)

Med vänlig hälsning,
Jenny

Ljusta
0

Har tagit in fyra Teddyvädurar i vinter, dvs mycket päls. De har inte varit det minsta problem med någon av dem, trots att jag bor i Norrland. Men alla gör som man själv vågar :)

Ljustadalens kaningård

Paulinaborg
0

Jag är tror att det inte är något problem med temperaturskillnaden. Utan det är det att dom får ju vinterpäls och blir då jättevarma och svettas när dom kommer in. Kanske får värmeslag då? ;)

Jag brukar ju liksom åka bil med dom på vintern utan att det är några problem. Och vet många fler som åker bil med kaninerna på vintern :)