Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 4028 ggr
Lyan
0

Vad kan detta vara för kanin?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade Houtie för några år sedan och har hela tiden undrat vad hon kunde vara. Hon är tyvärr död, hon blev påkörd av en bil bara 1 år gammal Gråter

Hon såg ut lite som en rex men pälsen var inte mjuk utan nästan sträv, det var som håren var krusiga på något sätt.

Hon var väldigt företagssam och allert var omöjlig att hålla instängd, hon rymde så fort hon fick chansen och kutade omkring, men hon var ändå väldigt tam och gosig.

Hon hittades med en vuxen hona som såg ut som en vanlig kanin, lägger in en bild på henne också längre ner i tråden. Moinie fick en kull ungar när hon kommit in så hon var parad när vi fångade henne. Ena ungen var viltfärgad med vit nos och den andra var gul.

Lyan
0

En till bild

Zvintos
0

Ser helt klart ut som en rex.

Lyan
0

Moinie med bebis. Moinie vägde ca 4kg, Houtie ca 3 har jag för mig

Lyan
0

#2 Jo, men pälsen var inte alls rex, Houtie var sträv, väldigt svårt att förklara men det var som det var en liten 'krok' i toppen på varje hårstrå som höll ihop pälsen på ytan. Rexen jag hade var inte lik på något sätt :-/

Zvintos
0

#4: Som med alla pälstyper så finns det alltid bra och dåliga varianter. =)
För pälsen ser inte ut som på en normalpälsad kanin, speciellt inte magen.
Så jag tror i sådana fall på en sämre pälsad rex (inte nödvändigtvis renrasig, men i alla fall rexpälsad).

Lyan
0

#5 Men kan en rex bli sträv då? Om jag jämför med rexen jag hade samtidigt var Houties päls kortare och kändes som att klappa stålull, den var inte sticksig men samma svikt och samma känsla, hon var inte mysig att klappa.

Normalpälsad var hon inte iallafall :-)

Men varför dumpar man en rex? De är väl dyra?

louise-ariel
0

Ja dom är dyra men som du säger att hon rymde ofta kan hon ju ha rymt från sin förra familj!

M.v.h. Louise

Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!

www.stormenskaniner.se

www.lollotherunner.blogg.se

Lyan
0

#7 Hon var bara pyttebebis, ca 5-8 veckor, när jag hittade henne (så långt tänkte jag inte ens). Om det var Moinie som var hennes mamma kanske de inte visste att hon var speciell? Eller att hon föddes ute, men då borde Moinie ha synts innan.

Ja, ett mysterium var hon iallafall på många sätt :-P

jossan84
0

#6 Nja, de är inte dyrare än andra kaniner :)

[sstorm]
0

#9 tror louise syftade mer på våra mini rexar som varit rätt dyrt att importera :)

ElinJL
0

Ser det inte ut som att den har lite bj i sig? :)

/Elin 
Medarbetare på Tävlingshundar

Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

Lyan
0

#9 Ok, fick för mig de var mycket dyrare. Är länge sedan jag hade niner :-)

#11 Det tycker jag med, men hon vägde inte mer än 3 kg. "Mamman" kan ju kanske ha bj i sig, hon var större.

Vi brukade kalla henne haren på skoj, funderade ett tag på om hon var någon harkorsning sedan läste jag att det inte gick så då försvann det alternativet :-P

Chieko
0

Min rex har lite sträv päls nu i vinterpälsen medans sommarpälsen var len. Dock vet jag inget om hennes bakgrund… Men som de andra sagt, rexblandning av något slag? Kan det till och med vara så illa att uppfödaren släppte ut henne när hon märkte att pälsen inte var perfekt? Vem vet?!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[Ellahpella]
0

Waw! va fin hon är =)

Något Rex likt är hon ju heltklart.

Lyan
0

#13 Mycket möjligt. Även om jag tycker hon är det vackraste jag sett förstår jag om någon tycker hon är ful. Hon var ju inte docksöt direkt :-/

#14 Ja, jag har fortfarande inte hittat en vackrare kanin! Hon fick sitt namn Marahout efter örnen i Bernard och Bianca just för att hon var lika ståtlig redan som bebbe :-D

[Ellahpella]
0

#15 Jag har själv en Rex hemma.

Dom är ju för härliga =)

Rexar brukar ju ha så mysiga perssonligheter.

Jag gillade att hon hade ett sånt speciellt utseénde =)

Har aldrig sett något liknande.

Hennes ögon bara strålar på bilderna :o

Det var väll så att du hittade henne?

Undra vad hon har varit med om.

Jag förstår inte hur man kan ha "släppt ut" en sån kanin :'(

Men hon kan ju mycket väl ha rymt också.

Tur att hon kom till ett sånt bra hem då ;)

Lyan
0

#16 Jag har också haft en rex, det var därför jag var så konfunderad över Houties päls. Fast Ninni var en 'riktig' rex så hon hade ju rätt päls.

Ja, jag har aldrig mött en kanin som hade så mycket livsglädje som henne :-D Tyvärr var det också det som dödade henne :-( Hon rymde konstant, hon var inte lycklig i bur eller koppel så till slut fick hon bo i hästhagen där hon stormtrivdes men dock tyvärr blev överkörd en dag när hon av någon anledning sprang ut på vägen :-( Jag tröstar mig med att hon iallafall hade ett lyckligt kort liv istället för ett olyckligt långt.

Hon blev utsläppt på en typ 4H-gård som fanns här i staden tillsammans med Moinie ovan. Hon som hade gården kunde inte ta dem då hon redan hade kaniner. Houtie var lätt att fånga eftersom hon var så liten men Moinie var svårare :-P Fast Moinie var helt tam när hon kom in så de måste ha blivit kelade med innan :-/

[Ellahpella]
0

#17 Villken sorglig historia. Men då var det väll säkert så att hon

R Y M D E   från det förra ägaren också. Hon dog iallafall lycklig :)

Jaaaa, om hon hade varit på rymmen ett tag så hade hon väll vant sig vid frihet. Det viktigaste är ju att kaninen mår bra. Smart lösning ;) Synd bara att det gick som det gick där mot slutet :'(

Har du sparat något av ungarna då? =)

Lyan
0

#18 Eftersom det var två kaniner, stället de hittades på och att Houtie bara var liten bebbe så tror jag inte att de rymde.

Nej, ungarna är sålda sedan länge. Det är 4-5år sedan detta hände.

[Wera]
0

Jag skulle iaf säga rex.

[Ellahpella]
0

#19 - Men det är helt sjukt, jag fattar inte hur man kan göra så mot det stackars djuren :'(

Jaha, jag trodde att hon hade dött nu precis ;P