Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1894 ggr
[Becca-]
0

Hit och dit med kaninen

Nu när det nya året närmar sig är det många som åker till vänner och familj i andra städer.
Hur gör du?
Tar du med din kanin, eller låter du den stanna hemma med kaninpassning?

Även jag ska åka ner till Strömstad i ca 5 dagar, och jag undrar om det bli för stressigt för kaninerna.
Tänker att dem precis gör sig hemmastadda i de nya burarna, när det är dax att åka hem igen.
Är 5 dagar för långt?

[Bolten]
0

De klarar den utan problem :D

[Becca-]
0

Vad bra. Hur gör du? Åker du någonstans eller stannar du hemma?

[Bolten]
0

Jag är hemma över jul, men åker till småland för att tävla med en del av mina kaniner i morgon, så de kommer vara i småland med mig i 3 dagar ( vi bor i skåne ) och sende 5 januari åker ja o kaninerna till stockholm för att tävla i kista och vi stannar i stockholm till den 10 då åker vi tillbaka :D

malinroth
0

Jag har rest mycket med Knut och han brukar inte verka stressad av det. har hänt att jag lämnat hemma med kaninvakt men det beror på vart jag ska. Helst tar jag med dom faktist :) Inez har bara varit en sväng till Luleå men det gick då bra iaf. Ska iväg till Kiruna en vecka nu under nyår och jag tar nog med skruttarna, har en kaninbur hos syster som jag bor hos när jag är där så det känns smidigt och bra :)

[Becca-]
0

Jo, funderar på att ha dem i samma transport bur.
Tror ni att dem blir lugnare av varandras närhet? Dem går i vanliga fall tillsammans, och trivs bra.

[Bolten]
0

#5 beror ju på hur stora dina kaniner är och hur stor transport buren är ;) är de för trångt är de nog bättre o ha de i varsin, annars är de ju bra :D

[Becca-]
0

Är en Atlas 10 tror jag. Hanen är väll på ca 1.7 kilo, honan på kanske 1.2. Är väll som en normalstor dvv kanske, lite osäker men. Tungan ute

[Bolten]
0

#7 okej, jag tycker du borde ha en större tex. 20 eller ha dom i varsin ;) Men du gör som du vill^

gaabriellaaa
0

#7 eller så gör du så att du tar två 10:or, tar bort frontgallret och sätter dem mot varann :) fast risken är ju att dem glider ifrån varann .. hittar du något sett att hålla fast dem i varann (kanske går med lite snöre) så skulle jag absolut göra så istället!

jossan84
0

Kaniner har jag avstått från nu när ja pluggar just för att det blir en del åkande fram och tillbaka. Däremot har jag hamstrar och under jul får de följa med ner till Sthlm och bo hos mina föräldrar, enkelt att bara ställa in burar och allt i bilen :P Själv bor jag hos min pojkvän där även mina två katter bor. Katterna är anledningen till att hamstrarna får bo hos mina föräldrar ;)

[Becca-]
0

Okej, har just nu bara en transportbur, dem får klara sig på den. I värsta fall får sociala Charlie komma ut och sitta i knäet lite.

malinroth
0

Mina åker också i samma bur. De hoppar ju ändå inte omkring när man åker, inte mina iaf. Dom ligger eller sitter ner bredvid varandra så det behövs inte mycket utrymme. Min bur är ungefär lika stor som en Atlas 10 fast mina kaniner väger iofs bara ca 2kg tillsammans men du märker ju hur trångt eller rymligt det blir :) Åker man långt är det ju alltid bra att ta ut dem lite så de får sträcka lite på sig (oavsett om de åker ensamma eller tillsammans).

[Becca-]
0

Åker i ca 3 timmar, inte så långt. Tack för hjälpen alla.