Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 5635 ggr
[Fruktiz]
0

"Kaninmuffins"

Detta recept hittade jag på någon utav de kanin relaterade iFokus sajterna förra året. Det är ett jättebra recept som mina kaniner verkligen gillar och jag tror att andra kaniner också kommer att älska det!

"Kaninmuffins"

Ingredienser:

1 dl havregryn
1 dl osötad müsli
ca 1 dl vatten
1 msk riven morot
½ dl pellets eller kaninblandning

Såhär gör du:

Sätt ugnen på 100 grader.
Blanda havregryn och müsli. Tillsätt vatten tills det är jättekletigt, tillsätt sedan riven morot och rör om. Rör sedan ner pelletsen (eller kaninblandningen). Tillsätt lite mer vatten om så behövs.
Gör iordning en plåt med små muffinsformar eller knäckformar och häll sedan i smeten i varje form.
Sätt in plåten i ugnen i ca 15 minuter.

Frys ner om det blir många.

[ninnakm]
0

Det ska jag testa, går det att enbart köra med havregrym, istället för müsli?:)

[Fruktiz]
0

#1 Ja, det går bra med enbart havegryn + de andra ingredienserna. Jag skippade müslin när jag gjorde muffinsen.

riiffen
0

Jag gör detta ofta, eller liknande, gillar att exprimentera:P men jag brukar ha typ grynblandning i^^

medarbetare på allergier.ifokus .

riiffen
0

Finns även ett recept på teddykaniner.ifokus som jag gillar:)

[h-malm]
0

coolt. ska prova ;)

[molly-macy-ajax]
0

De här måste man ju testa :P

[Fruktiz]
0

Ja, testa det!

[molly-macy-ajax]
0

de ska jag göra :)

Popstar
0

gjorde själv dom här förra och förrförra året, kaninerna älskar de Skrattande

[Fruktiz]
0

#9 Ja, vi gjorde ju dem tillsammans förra året. Glad

Popstar
0

#9 Ja de gjorde vi nog :P

Gjorde dom ganska mycket så minns inte haha (I)

[molly-macy-ajax]
0

vad tyckte era kaniner om dom då?? ;)

[Fruktiz]
0

#12 Min kanin älskade det! Men min minsta kanin har inte smakat än, men jag tror att han kommer att uppskatta det också!

Popstar
0

#12 Mina kaniner är ganska kräsna av sig, men de åt upp de och de verkade gilla de =)

[molly-macy-ajax]
0

okej ^^

Paulinaborg
0

tassavtryck

louise-ariel
0

tassavtryck

M.v.h. Louise

Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!

www.stormenskaniner.se

www.lollotherunner.blogg.se

[Zkold]
0

Oh de va ju mitt recept :D

[Fruktiz]
0

#18 Oj, är det ditt? Förlåt! Jag hade skrivit av det för två år sedan och tänkte inte på vems recept det var.. Skäms

[Zkold]
0

#19 ingen fara Skrattande

kan även tillägga att man kan göra detta som en "paj" om man lägger det i en keramikskål som man har vanligtvis till matskål och ställder i ugnen istället för att ha dem i formar.

Det ger jag när det är jul, födelsedagar :)

watervalley
0

Men kan man inte ha de i knäcke formar oxå ? :)Så blir dom inte så stora ? ..

brandie
0

Jättekul recept, detta ska prövas;)

[Fruktiz]
0

#21 Ja, jag har skrivit med knäckformar eller muffinsformar :)

watervalley
0

Oj då , Läste för fort :) Då ska jag gå ogöra dom nue :DKOmmer med resultat senare p

[Fruktiz]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är mina muffins! Det blev egentligen 10 st, men mina kaniner hade smakat 1 varsin innan jag tog kortet.

[vretenskaniner]
0

Ska dom bli hårda efter de gräddats eller ska de vara lite mjuka? :) Ska nog göra till jul och ge alla mina kaniner Skrattande

[Fruktiz]
0

#26 Hm.. Jag vet inte säkert, men mina blir alltid lite mjuka när de är klara. Glad 15 min i ugnen räcker i alla fall!

KaninPiggelin
0

Det ska jag tetsa! :D

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

[Zkold]
0

De ska vara lite mjuka men att de håller formen bara.

watervalley
0

Fick ha mina inne i säkert 1h … 
Och dom blev fortfarade mjuka.

[Fruktiz]
0

#30 Hur var din "smet" innan du tog in den i ugnen? Jag brukar ta i lite extra vatten eller havregryn om det blir för lös/torr "smet".

watervalley
0

#31 - Den var typ både hårt & kletig ;p Hade i typ 1½ dl vatten o.. mendetn var inte för lös heller…

Noxia
0

Mina kaniner älskade det.

Kassy
0

# 25 superbra tips?!

Hehe, skulle inte vilja vara kanin.. det såg..lite motbjudande ut XD

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Kassy
0

# 25 superbra tips?!

Hehe, skulle inte vilja vara kanin.. det såg..lite motbjudande ut XD

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

Teddylurv
0

jag ska testa baka dom när jag har tid:)

Kassy
0

Hehe, nu är mina i ugnen, men jag tog;

10 dl havregryn

ca 5 dl vatten

5 msk strimlad morot

2,5 dl pellets

Paulinaborg
0

Mina muffins är nu i ugnen, ska bli spännande att se om jag lyckats bra med dem :) Fast vi hade inge morot hemma så jag tog äpple istället ;) plus att jag tog både pellets och lite kaningodis :P

[ninnakm]
0

Oj jag blandade i hop det här med ett annat recept, så dom va inne i 1 timme:o går dom att äta endå?:)

riiffen
0

Om dom inte är brända så går det säkert^^

[h-malm]
0

Gjorde muffins idag, kaninerna gillade det! :D

[ninnakm]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en jätte dålig bild på mina "muffins" men jag orkade inte ställa in kameran för innomhusbruk;)

Kassy
0

# 42 Dom ser fullt ätbara ut! Flört

Jenniebreen
0

Gjorde såna idag och dom såg ut att bli jätte bra! Dock får mina kaniner vänta tills julafton då dom redan fått så mycket gott dom senaste dagarna :)

Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se

[h-malm]
0

min hona snodde en muffin idag när jag hade henne på bänken där jag har mat  :P