Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 871 ggr
Zara87
0

Lära kanin att dricka ur vattenflaska?

Jag har nyss fått hem min kanin.. Hon är troligt vis van att dricka ur skål.. ska jag låta henne förtsätta med det eller lära henne att dricka ur flaska?

det är ju lättare/smidigare att ha flaska.. Så hur lär man en kanin att dricka ur flaska?

Eller är det bäst att ha skål? 

// Sara

myriis
0

Jag har skål till mina niner =)

Det beror nog lite på om du har kaninen ute eller inne. På vintern är det lättast med skål om den bor ute, för då fryser vatten. Och fryset vatten i en flaska som knappt går att få ut är ingen höjdare!
Om den bor inne tror jag inte det spelar någon roll. Dock blir det nog lite smutsigare om vattnet är i skål =)

KajsaM
0

Haha, samma problem hade jag ;D

Låt hon ha skål ett tag och även flaska. Tryck på flaskan så hon ser att det kommer. Förr eller senare kommer hon att smaka få den :)

Tina-A
0

När min kanin kom till mig kunde hon inte heller dricka ur flaska!

Jag ställde in en skål + hade flaska till henne. Några gånger om dagen tog jag loss flaskan och satte den framför hennes mun och pressade ut några droppar. Av ren nyfikenhet började hon slicka på flaskan och på så sätt lärde sig att det fanns vatten där i. Sen kunde jag ta bort skålen :) Tog kanske 2 dagar

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

KajsaM
0

Haha Så smart som Leah var då inte Hampus ;D

Zara87
0

Tack för det snabba svaret! :) hon bor inne, har nu en plast skål (har inte något annat hemma just nu) + vatten flaska. Jo det blir ju spån i den och hon gillar att leka med den…;) Kanske bäst att försöka lära henne att dricka ur flaska på nått sätt…

KajsaM
0

Hon kommer nog att vara nyfiken på flaskan. Hampus fattade efter ett låångt tag :)

Zara87
0

Okej.. ska försöka med detta.. tack för svaren.. :)

Tina-A
0

#6: Man kanske inte kan vara världens sötaste och världens smartaste på samma gång ^^

KajsaM
0

#8 Självklart inte ;-) *ASG*

Zara87
0

#6 Hon e grymt nyfiken av sig på allt annat en vattenflaskan…typiskt..haha :P

Zara87
0

Hon smakade på flaskan idag när jag gav henne den! :D

KajsaM
0

Åh vad roligt!

Tina-A
0

#11: Det verkar gå frammåt :)

Zara87
0

#13 ja hon slickade på den ida så :) Hoppas att jag snart kan ta bort skålen.. den blir så blöt i buren :P