2 kaninhonor gravida i samma bur!?
Hej! Jag har tre kaniner: två honor (i samma bur) och en hane. Honorna har varit tillsammans sedan födseln.
Här om veckan råkade av misstag hanen vara en hel dag (när jag var i skolan), i samma bur som honorna. Och ja, man kan ju gissa att dom har parat sig.
Så nu blir det antagligen kaninungar på båda mina honor..
Har aldrig tidigare haft en kaninkull och verkligen inte två samtidigt så jag har ingen aning om nånting!
Ska man sära på dom? Nu eller senare? Ska dom vara inomhus eller räcker det att jag har dom i garaget i typ 15 plus? Ska jag ha speciell mat? Ska jag ge mer? Ska jag låta dom va eller kan jag hålla på med dom? Behöver så mycket svar jag kan! ÅÅh , jag kan verkligen ingeting just nu måste veta fort.
Gällande fodret så ska du inte ge mer pellets under dräktigheten, då risken finns att honan blir för tjock och får problem vid förlossningen.
Jag brukar ge ungefär samma giva som vanligt, fram tills ungarna är födda.
Då ökar jag lite och ökar sen mer när ungarna själva börjar smaka.
Jag tror nog att det ska gå bra om de bor i garaget i +15.
Kaninungar kan frysa ihjäl om de hamnar utanför boet oavsett om det är varmt eller kallt, skillnaden är bara hur lång tid det tar.
Om du ska sära på de eller ej är lite knepigt.
Det kan gå bra, men det kan också bli så att honorna ger sig på varandra eller den andres ungar.
Så det är väl lite upp till en själv.
Jag skulle nog ha särat på dom. Chansa eller inte, liksom 
Det är ju inte säkert att dom blir dräktiga heller. Lycka till med Dina kaniner!
”Livet är som en dans ─ när man kan stegen”
Stolt medis på barnens.ifokusSajten för dig som är under 16 år. Är du under 16, och vill ha skoj, säger jag bara: VÄLKOMMEN IN >8D
Oh! tack så mycket för svaren. Tror jag inte särar på dom.. får lov att chansa!
:)
Berätta gärna sen hur det gick! 
Vill veta hur det går sen! *Tassavtryck*
Vill också veta ! :)
Hälsningar Jossan
Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se

Vill också veta! :)
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se

vill oxå veta ;D
Vill också veta hur det går! Lycka till!
Hoppas allt går bra!
Aut viam inveniam aut faciam
Vill me veta..
de du kan göra är å försöka skaffa en större bur, eller göra en större bur så länge.
Men ja skulle göra som du, chansa, de kan faktiskt gå bra, bara dem får komma ut å allting så.

Jag hade nog inte vågat testa har två honor tillsammans faktiskt.
behöver ju inte vara så att dom e dräktiga men då akn du ju se fall du redan nu akn ah en bur med två hus och sedan om det e så att du märker att dom e dräktiga några dagar inna sätter upp en vägg med gallernät i så dom ändå akn se varandra men inte kommer åt varandras bebisar.
så har jag tänkt göra med mina två honor som går tillsammans ja även när havana ska ha får jag göra likadant med Stampe.
Hur "råkar" man ha hanen i samma bur en hel dag?
Lyckas båda honorna få sina kullar och det blir massor av ungar så blir det nog väldigt fullt i en bur. Hur skall du skilja på vems ungar som är vems?
Jag skulle sära på kaninerna. Lycka till!
Vill veta jag mää *tassavtryck*
Jag vill också gärna veta! Spännande:)
Vill också veta, tycker dock du borde sära på dom, kanske bygga en stor bur och ha gallrer emellan..?
Mina honor har jag särat på för säkerhetens skull, vart dock lite jobbigt att släppa ihop två av mina honor igen, fick ha den ena honan i en betesbur i en box och honan med ungarna på utsidan av buren. Men nu är dom lika tillgivna mot varandra som förut
Den ena ungen fick en kull i höstas, delade då på henne och hennes syster (som var dom enda i den kullen) men satte ihop dom igen samma dygn som ungarna dött (
), inga problem med ihopsättningen.
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com