Kanin iFokus

Kanin

Etikettkullplanering
Läst 4084 ggr
Spillane
0

Kanin utslängd i kylan

Någon har slängt ut en kanin i kylan på Gärdet i Stockholm. Vi har redan en kanin som är gammal och nog inte klarar en livlig kompis, så det måste bli ett annat hem för den. Det är så avårt att se den ute i snön och veta att den är ute på nätterna i svinkylan. Den överlever inte vintern ute.

Finns det någon som kan tänka sig att ta hand om den om vi hjälper till att fånga in den?

mickey_spillane@hotmail.com

Zvintos
0

Är du säker på att det är en utsläppt tamkanin och inte en av alla dessa förvildade tamkaniner? =)

Rafflan
0

Ni har ingen mjölighet att fånga in den och ha den i typ kompostgaller Hage eller liknanande medans man försöker hitta någon som kan ta dem? Annars är risken att den fryser ihjäl/tas av nåt djur när som helst :/

Spillane
0

Kaninen dök upp kring ena tunnelbaneuppgången för ett tag sedan och håller sig inom ett begränsat område. Därför drar jag slutsatsen att den är tam. Det syns spår i snön och på dagtid ser man den kring buskarna. Men det kanske inte är en korrekt bedömning, eller?

Micke

emlj
0

Vem har hjärta att göra något sånt? Gråter

Zvintos
0

#3: Om jag inte har helt fel finns det en hel del förvildade tamkaniner i närheten utav gärdet.
Hur längesedan var det du började se den?

Westham
0

Gärdet har en tamkaninkoloni ja.

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

Spillane
0

Det var barmark när jag såg den första gången. Den håller sig i buskarna kring husen, så den kan ha funnits på plats länge utan att jag har sett den. Finns det möjligheter att den kan klara sig ute? Eller kan det vara olämpligt att fånga in den?

Zvintos
0

#7: Har den funnits ute så länge klarar den sig med säkerhet.
Personligen skulle jag gissa på att det är en av alla dessa förvildade tamkaniner.

Spillane
0

Tack för beskedet, då försöker vi slappna av. Är det lämpligt att försöka mata den? Eller finns det något annat man bör göra eller bara lämna den ifred?

[h-malm]
0

Hittade en kanin på stan förut som vi tog hand om, satt upp lappar och så.. Men sen ringde många och sa att den hade bott där i flera år, så lämna tillbaka den. Dom sa att dom gav pellets och morötter på vintern till kaninerna som skuttade runt där, eftersom det blir svårt för dom att hitta mat på vintern. Så du kan ju säkert lägga ut en skål med pellets och se om den äter, för att hjälpa den :)

Zvintos
0

#9: Jag skulle inte mata den, utan bara låta den vara.
Speciellt med tanke på vilket problem många av dessa kolonier kan utgöra.

Mari
0

Har även denna tråden inne på djurhem och måste gå in här för att se vad som skrivs.

Blir lite fundersam, bör man inte kolla upp ordentligt så att det inte är en vild kanin? Jag har ingen aning om hur man gör det men man kan väl sätta upp lappar kanske?

Sen undrar jag även om det inte är bättre att kontakta kommunen så att någon får aliva dessa kaniner, de verkar ju ställa till problem samt det kan väl inte vara bra för dem att bo i det vilda, de kommer väl frysa eller svälta ihjäl? Förvånad

Jag bor inte alls i närheten av sthlm eller något ställe där det finns vilda kaniner, därför min första tanke var att fånga in kaninen snabbt som tusan, för är det en dumpad kanin så klarar den sig inte länge.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Zvintos
0

#12: De svälter inte eller fryser inte ihjäl på det viset.
Dessa utsläppta tamkaniner har blivit förvildade och klarar sig, tyvärr, bra.
Kaniner klarar väldigt kalla temperaturer utan problem och trivs bättre i kyla än värme.
Vad jag vet försöker även kommunerna som har problem med förvildade tamkaniner att göra något åt det, ex att försöka avliva dessa.
Men tyvärr är det många som tycker synd om dessa kaniner och vill att de ska leva, trots förstörelsen de gör..

Westham
0

Vissa förorts kollonier minskar i antal på sommaren som en i tumba.
Polska,tyska,engelska asfaltsarbetare tar hand om kollonin på sommaren, tragiskt nog tar det 2-3månader så är kollonin full igen :(

Har vänner i kommunen som städar "arbets campingar" varje år. Ingen vacker syn..

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

Mari
0

#13 Ja de kanske är lite dåligare och lyckas hitta mat, jag har egentligen ingen koll utan tänker bara på hur jag tror det kan vara för kaninerna.

Men en nyligen dumpad tamkanin har väl inte samma chanser att överlvera som dessa kolonikaniner?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Zvintos
0

#15: Nope.
Men av vad TS skrivit i ett senare inlägg har hon sett denna kanin sen det var barmark.
Så har den klarat sig såhär länge tror jag personligen inte att det är en nyligen utsläppt tamkanin, för då hade den inte levt nu.

Mari
0

#16 Ah det inlägget måste jag ha missat Skäms

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se