Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5132 ggr
ceesia
0

Behöver svar snabbt angående operation!

Min hona ska kastreras imorgon kl. 9, och veterinären sa att hon inte får äta någonting 12 timmar innan operationen. Så klockan 9 ikväll tar jag bort all hennes mat. Men hur är det med vatten? Får hon dricka eller är det total fasta som gäller? Kliniken har tyvärr stängt för dagen så kan inte ringa och fråga dem angående vattnet..

Någon här som har erfarenhet? Tacksam för svar!

[Kaninlycka]
0

Fel fel fel.

Hon måste äta hela tiden fram tills hon kastreras. Det kan inte varit en kaninvan veterinär som sagt så. Kaninens mage är väldigt känslig så hon skall absolut äta hela tiden och även börja äta så snabbt som möjligt efteråt.

Katter däremot fastas före operation.

Lycka till!

ceesia
0

Varför ska vissa djur fasta över huvud taget då?

Känner mig lite osäker nu hur jag ska göra..

[Kaninlycka]
0

#2 Du ska absolut ge fri tillgång till hö och pellets hela tiden. Annars kan det gå riktigt illa.

lydds
0

#2 Du kanske kan ringa en annan klinik och fråga? Glad

Zvintos
0

#2: Skillnaden mellan andra djur och kaniner är deras matsmältningssystem.
Kaninens matsmältninssystem funkar som bäst när kaninen hela tiden äter något och på så sätt håller igång det.
Andra djur, liksom människor, har muskler i tarmarna som hjälper till att "flytta" på avföringen.
Kaniner verkar i princip sakna dessa och det är alltså när den äter som den hjälper till att "flytta" avföringen.

Min veterinär har också alltid varit väldigt noga med att påpeka inför operation att kaninen absolut inte ska fasta.
Visst att kanske inte ge pellets, men höet skulle jag inte ta bort.
Vatten ska kaninen såklart ha också.

ceesia
0

Då tror jag att jag ger henne pelletsen tidigare ikväll, så får hon leva på hö + vatten de sista 12 timmarna innan operationen. Tack för hjälpen!

Är allt lite nervös hur det ska gå för tjejen.. Min vanliga veterinär hade inte möjlighet att ta henne den här gången så det blev en ny. Känns ju alltid lite osäkert när man inte känner veterinären från förut, men har hört gott om henne så hoppas verkligen att det går bra!

ceesia
0

En fråga till, av ren nyfikenhet, varför ska katter fasta inför en operation?

zantana
0

Enligt min vet skulle kaninen ha pellets och hö i buren när den kom så den åt så närma op som möjligt så kom den igång snabbare efter………..

låter lite oseriöst av den vetten hade nog inte lämnat min kanin där

zantana
0

#7 även hundar ska vara fastande men det e pga att dom spyr av narkosen men dom kan sövas även om dom inte e fastande men det e ju bara vid akut saker.

Zvintos
0

Fastan är som sagt för att man inte ska spy utav narkosen.
Men kaniner kan ju inte spy heller.

ceesia
0

#10 Okej! Tjejen får fri tillgång på hö över natten då som vanligt. :)

ceesia
0

Nu är Elvira hemma igen efter kastreringen. Allt gick jättebra under ingreppet och hon klarade narkosen bra. Försöker nu få igång magen på henne igen men hon har inte någon direkt aptit än åtminstone. Har fått hem Oxbow Critical Care samt smärtlindrande medicin som hon ska få ifall hon inte börjar äta självmant inom kort.

Fick också en förklaring på varför vet hade rekommenderat fasta, p.g.a. lite ombokningar och trassel hade det "kommit bort" att hon var en kanin! :o Så dom väntade sig en hund, och dom ska ju fasta. Som tur gick allt bra iallafall!

Hur länge tar det innan hormonerna lugnar sig efter en kastrering hos honor? Någon med erfarenheter?

Fridaaaa
0

#7 Katter och hundar spyr annars av narkosen.
Praktiserade hos en veterinär i 2 veckor, vi fick en honkatt som skulle steriliseras, spydde som en gris kort efter att vi hade gett henne narkossprutan och satt in henne i en bur, just för att ägaren hade gett henne mat fast veterinären hade sagt att hon inte skulle få mat. Katten spydde när hon vaknade med sen :/

#12 Vad jag har hört, 1-2 veckor men jag vet ej om det stämmer:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ceesia
0

#13 Okej! Ska prova släppa ihop henne med min kastrerade hane då, hon har varit rätt sur på honom innan så hoppas att hon ska ha lugnat ner sig efter kastreringen.

Hon har föresten fortfarande inte ätit mycket sedan operationen så jag börjar bli lite orolig.. Hon har fått två "portioner" Critical Care och ätit lite morot och något strå hö sen hon kom hem, men ligger mest och trycker i något hörn. Blir nog att ge henne smärtstillande och eventuellt åka in till kliniken igen imorgon om hon inte kommer igång.. :/

Zvintos
0

#12: Gällande hormonerna så kan det faktiskt ta lång tid innan de lägger sig helt.
Rekommendationerna för hur länge man bör hålla hanen ifrån en fertil hona är olika från veterinär till veterinär.
Jag har blivit rekommenderad minst 6-8 veckor och det är vad jag går efter.
Sen väljer alla själv hur länge de väntar.

ceesia
0

#15 Hanen har varit kastrerad i dryga 2 månader redan och är inte alls intresserad av henne på "det" sättet längre, men hon har däremot varit väldigt grinig mot honom när de träffats korta stunder. Hoppas att det beteendet ska avta. De får nog vänta med att träffas åtminstone ett par veckor iallafall så hon hinner läka sitt sår och så.

Zvintos
0

#16: Är hanen redan kastrerad är det ju en annan femma.
Då skulle jag gjort som du tänkt, att låta hennes sår läka innan de får träffas.