Hjälp med rastlöshet.
Molle får vara utanför buren i flera timmar om dagarna där han busar, jagar bollar, hoppar upp och ner på saker, gör glädjeskutt osv men så snart han sitter i buren igen så börjar han skaka galler, gräva, slänga runt saker, rusa som en idiot i buren osv och så snart jag går fram till hans bur hoppar han fram till gallret, ställer sig på baktassarna och tittar efter mig, går jag då därifrån börjar han igen.
Han kan hålla på så här i flera timmar med pauser emellanåt.
Jag kan inte ha honom frigående 24 timmar om dygnet pga hunden.
Min fråga är nu, varför håller han på så här trots all aktivering och Motion? Vad kan jag göra för att han ska sluta för gissa om det är irriterande när han sätter igång tidigt på morgonen innan man vaknat?
Gud vad söt :)
Testat med lite "hjärngympa" för kanin? Alltså han får leta upp godbitar i sin bur (även utanför buren) mm
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Ok ska testa med det.
Fler tips? tas gärna emot.
# 2 Klickerträning är ju väldigt mycket aktivering för hjärnan :)
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
#3 Molle hatar saker som klickar bara pennor får han panik av.
Ja du kan ju lära kan konster som:
*inkallning
* Snurra runt
* Stå på bakbenen
*hoppa igenom ringar (ev dina armar)
* Slalom
och mycket mer :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag brukar ta tomma toalättrullar och fylla med grönsaker, och vika ihop den till en boll. Så får kaninerna bita upp hål/skaka på den för att få ut godiset. :) Har även bollar med hål i där jag stoppar in godisbitar. Det fungerar jättebra för min ena kanin Happy, hon kan hålla på hur länge som helst och tycker att det är jättekul. Molly däremot tröttnar på det rätt fort…
#6 Har också bollar man stoppar godis i men Molle fattar inte hur man gör hur jag än försöker tyvärr. Toarullar ska jag testa, tack.
Nu har jag testat det ni har föreslagit men har det blivit bättre, icke, och konster är ingen ide att testa då han är mer en självdrivande kanin som vill göra som han behagar. Han håller fortfarande på och gräver som en idiot, skakar som en galning i gallret, springer som en idiot i buren osv. Nu börjar det bli förbannat irriterande och det låter så inåt helvete när han håller på så.
Vad kan jag göra mer?
#9 det har han.
Ett annat förslag är att han kan vara frigående i ditt rum, sätt ett kompostgaller vid dörren, så kan både han och hunden vara ute.
Han kanske bara inte gillar att sitta i bur, har en kanin som oxå hatar att vara "instängd", dock har det blivit bättre när hon fick en kompis.
Lycka till.
#11 Jag är vuxen och flyttat hemifrån sen länge så något "mitt rum" finns inte tyvärr och kaninernas burar står i kontoret.
#12: Jasså. Sorry 
Men finns det inte någon liten "kammare" eller ett litet rum? För det är ju en en ganska enkelt men smart lösning, som ändå ger kaninen utrymme.
#13 Tyvärr nej. Det är fullsmockat här. Har funderat på att bygga om klädkammaren men det står så mycket saker där inne just nu så det lär ta tid.
Ja, då vet jag tyvärr inte..