Frågor om uppfödning.
Jag har haft lite funderingar på att börja föda upp lite smått famåt våren, av Lejonhuvad kanin. Jag har mångårig kaninerfarenhet, men jag har ändå några frågor som jag skulle vilja få svar på.
Hur gammal var du när du började föda upp kaniner?
Vad tyckte dina föräldrar om det?
Tycker du att det räcker med att sälja kaninerna med h-bevis i början?
Vet du någon uppfödare med bra avelsdjur? (av rasen lejonhuvad då)
Om man har tänkt ha 1 hane och två honor det försa året, hur många burar tycker du då man ska ha?
Vad tycker du om att folk föder upp, men inte för utställning?
Tacksam för svar! 
1. Jag var 14 år när jag började föda upp. Började me med Lejonhuvade kaniner.
2. Min mamma som jag bodde hos, tyckte det var helt okej om kaninerna bodde ute och jag fick sålt kaninerna.
3. Ja jag tycker det räcker med h-bevis om köparen vill ha det (:
4. Hm… Piglelinas har fina avels djur i Göteborg, finns säkert många fler kolla skaf hemsida!
5. 3 burar? kanske 1 extra om man inte skulle få sålt nån unge :)
6. Tycker det är okej bara kaninungarna får ett bra hem!
Hoppas det var bra svar och lycka till med uppfödningen!
Föder inte upp i nuläget men tog första kullen förra våren, när jag var 14.
Min mamma tyckte väl det var ok, jag hade planerat det länge och så. Har haft kaniner sen jag var 5 år så hon ansåg väl att jag hade tillräcklig kunskap. Min pappa brydde sig väl inte något särskilt. ^^
Ja, så länge man inte föder upp för utställning så är ju stamtavlan inte nödvändig.
Kan tyvärr inte svara på den frågan, lejon är inte "min" ras och dessutom bor jag i Finland och har inte så stor koll på uppfödare i Sverige.
Om man har tänkt ha 1 hane och två honor det försa året, hur många burar tycker du då man ska ha?
3 för avelsdjuren, sen är det alltid bra med extraburar ifall man t.ex. sitter med några osålda hanar. Fast det är en bra idé att skaffa/bygga en stor fackbur på en gång, så slipper man bygga nytt när man köper in nya djur.
Så länge man har ett vettigt mål med sin Avel och avlar för att förbättra djuren på ett eller annat sätt så är det lika "okej" som seriös utställningsavel enligt mig. Sen behöver inte en Avel vara seriös bara för att den är utställningsinriktad, det finns de som avlar "bara för att" fastän de har stamtavla på sina djur.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Svar: Tolkningsfråga. Uppväxt med kaniner, familjen födde upp redan innan jag fanns. Jag skulle nog säga att jag var ganska ung dock.
Svar: Inget speciellt, vi har alltid haft kaniner.
Svar: Beror på vad man har för typ av mål. Är man riktigt intresserad och vill vara seriös så ska man nog läsa in sig på SKAFs system.
Svar: Sök i SKAFS uppfödarregister, där finns en massa seriösa och bra uppfödare med bra djur.
Svar: En eller två extra burar, som står tomma tycker jag är bra. Det kör jag själv med.
Svar: Tja, det varierar. Det finns de som försöker vara seriösa men misslyckas skarpt och som inte kan hantera uppfödningen och allt den omfattar. Sedan finns det ju en massa trevliga andra människor också så klart, men det är en mixad blandning skulle jag säga.
Tack för alla svar!
Nu återstår ju uppfödarnamnet.. Har klurat lite, men vilket av följande tycker ni låter bäst? ;
Norralas kaniner. Sandras kaniner. Larssons kaniner. Storängens kaniner. Skogsdalens kaniner. ?

Skogsdalens kaniners fint!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#5 Jag gillar det jag med! Mamma tyckte det lät bra, då vi bor på en stooor täckt, kantad av skog. Så det blir ju lite av en skogsdal.
Sen så tycker iaf jag att det låter fint med (ex) Skogsdalens Tindra, Skogsdalens Renée. 
#6 Skogsdalens var fint!:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#7 Tack!