Tjuvparning, vad göra?
Jag har alltid varit den som suckat högst när folk sagt att deras kaniner tjuvparat sig. För hur svårt kan det vara att hålla dem ifrån varandra?
Men nu är jag själv i den sitsen, så får slå mig hårt i skallen och be om råd.
Hittade de tre kaninerna, 1 hane och 2 honor, i samma Hage imorse, i vanliga fall är det ett avgränsande galler mellan honorna och hanen. De verkar ha jobbat hela natten, och lyckats flytta på det avgränsande gallret så mycket att de kunde ta sig igenom. En stor bedrift, eftersom JAG måste ta i för att rubba gallret. Men men
Eftersom de varit så beslutsamma om PARNING att de lyckats rubba gallret, antar jag att de inte sparat på parningen. Hur gör jag nu? Två honor som kanske är parade, och det värsta är att de är 2-3 år och aldrig haft en kull förut. Läst att det är livsfarligt att para dem efter 1 års ålder om de inte fått ungar förut? Jag har haft 1-2 kullar förut, men som sagt. de här två har aldrig haft
Som sagt, hur gör jag nu? Känner mig helt lost
Det där att det ska vara livsfarligt för dem att bli dräktiga vid 2-3 års ålder är överdrivet, är honen inte i kondition för att bli mamma så blir de inte dräktiga.
Förmodligen så kommer de inte bli dräktiga, men om de blir det så kommer det förmodligen gå bra.
Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning
Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland
Nu finns det ungar till salu!
Så blev det för mig med för ungefär ett år sen, En av mina honor fick då en kull på 4 ungar och det gick super bra och den andra fick inga ungar. Honan var 3år och hade aldrigt haft någon kull tidigar. Hoppas att det går bra för dig med!
Bild på mamman och 2 ungar! :)
/Elin
Medarbetare på Tävlingshundar
Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com
#2 Farligt söta ^^
Min hona har tjuvparat sig två gånger (Sucka så högt ni vill
) och vid första kullen var hon 3år (Det var den 19 augusti 2009) och vid andra kullen var hon 4år (det var någon gång i slutet av februari 2010). Hon är s.k hobbyhoppare men vi satsar på en liten hopptväling nästa år, så hon är i fin form! :) Allt gick bra vid förlossningen!! Så jag tror inte det är så stor fara, bara honorna är i bra form och sådär! ;) Oj, sa jag att hon aldrig haft en kull förut? :)
Jag vet att det inte är bra att detta hände och att det finns risker, men jag är glad att det gick bra båda gångerna! :)
#2 Gud vad söta kaninungar
Tack för alla svar, speciellt #1, #2 och #4 som kommit med mycket bra råd och tips?.
Vi får låta det vara som det är då, och hoppas att ingen utav honorna får ungar, och att det går bra vid förlossningen/-arna OM det har blivit något. Känns bra att ha haft två kullar förut som man kan blicka tillbaka mot
Just nu är problemet att vi kommer att vara utomlands just då honorna i sådana fall skulle få ungar, men kaninvakterna får vara uppmärksamma.
Innan vi åker utomlands, bör vi sära på honorna då? Eller är de snälla mot varandras ungar?
#6 Sära på dom, ena honan kan skada den andra honans ungar osv.
#6 Sära på dom, ena honan kan skada den andra honans ungar osv.
#3 och #5 Tackar! :D Ja dom är så sööta!! :D
/Elin
Medarbetare på Tävlingshundar
Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com
Okej, då säras de på innan vi åker. Ute i god tid nu, men bra att fråga när jag ändå har tråden uppe; Ska honorna ha tillgång till varsin stor Hage (som de alltid har), eller är det bäst att de bara har varsin vanlig inomhusbur så att de inte lägger sig för bort ifrån ungarna?
Fler saker jag bör tänka på innan vi åker iväg? Om det skulle bli ungar, och om det skulle bli ungar när vi är borta, så handlar det endast om ett fåtal dagar innan vi kommer hem, men bra att vara förberedd. Har även glömt bort allt sen mina två förra kullar, så bra med en uppfräschning vad man bör tänka på
Anledningen till att jag undrar om honorna kan bo tillsammans, och om de ska bo i bur eller i Hage, beror på att de bor (se bilder)
I den första hagen bor hanen, och i den andra, större, bor de två honorna. Just nu bor dock hanen i liten bur (tills vi kommer på ett sätt som gör att han inte kommer till dem) och honorna kan gå i båda hagarna genom en lucka i gallret.
Vad tror ni?
#12 en parnings sugen kanin hane kan med lätthet hoppa över kompostgaller som står på kortsidan (så dem blir så höga som möjligt)

Honorna brukar inte vara särskilt parningsvilliga den här tiden på året och inte hanarna heller för den delen, så det är inte alls säkert att dom har parat sig. Vad beträffar ålder om det ändå skulle ha blivit PARNING, så tror jag inte det är nån fara, har haft kaniner som varit 3 år vid första kullen och det ha gått bra.
#14: Jo, därför har vi satt ihop två stycken kompostgaller över varandra, så att det blir högre =) De kan omöjligt hoppa över :)
#15: Det låter väldigt lovande. Tack! =)
#16 ni vänstra hörnet ser det ju ut att bara vara 1 kompost galler?
#17: Nej,det är även där galler, dock avtagbart eftersom att det ska fungera som en passage så att vi kan gå igenom.
2 av mina kaniner har tidigare tjurvparat sig. Då var min hona 3 år gammal & det fungerade alldeles utmärkt! Folk säger att det är livsfarligt, men det är bara om honan är mycket överviktig. Jag skulle sära på kaninerna innan du åker. Det finns en risk att den ena honan biter ihjäl den andras ungar. Och det är inte så roligt "/ Det kan även bli bråk honorna imellan om de råkar "blanda ihop" ungarna. Hoppas allt löser sig!
#19 det är individuellt om det går bra eller inte, men man ska helst undvika att ta ungar på så pass gammal kanin om den inte haft ungarn innan, eftersom det har med bäcknet att göra,
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har fått veta att kaninerna snarare är 3-4 (5?) år gamla, än 2-3 år. De är omplaceringskaniner, så har inte så jättestor koll. Men runt 4 år antagligen.
Tror ni att det kan bli en kull ungar ens med en så gammal kanin som aldrig haft kull förut? Och om det skulle bli ungar, tror ni att kaninen och kaninungarna kan klara sig?
Är det första kullen kan det bli riktigt jobbigt för honan.
MVH John

#21 Nog kan 4 år gamla kaniner få ungar, har haft en hona som fick en kull vid 7 års ålder (hon hade haft kullar innan) men som sagt årstiden talar mot att hon skulle låta sig paras.