Till veterinären...
Hur brukar ni ta era innekaniner till veterinären nu när det är så kallt ute? Sveper ni in dom i transportburen ?
Du har väl värme i bilen? En filt, handduk eller lite halm räcker:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Nä men buss eller tåg? Vet nog ingen som har gått till veternären (om man inte bor mitt över så att säga):D
Till innekanin kan man bara ösa på med filtar och halm.
Vill inte sno tråden nu men, hur gör man med utekaniner? Min hane ska nämligen opereras, och är rädd att han ska få värmeslag inne på djursjukhuset. Och hur gör man sedan när han ska sättas ut igen? 
#4 Hade inte rekommenderat att släppa ut kaninen igen efter opertation förrän till våren igen.
jag lägger ba lite tidningar i botten av buren sen åker till vettan de är ju ändå så himla kort stund dom är i bilen lr för mig är de inte så långt :p
#5: Går tyvärr inte, eftersom vi är allergiska och inte har någon bur o.s.v. Finns det inte något annat alternativ?
men hur gör man om man har en t ex ute kanin som har för långa tänder ? Man måste ju ta det i bilen men .. då får dom väl värmeslag . .?
#8: Har precis det problemet, han har för långa tänder och ska ev. opereras. Vet inte riktigt vad jag ska göra..
#7 varför ska den opereras?
För han den opererats kan den inte släppas ut i kylan igen, då den har varit inne någon dag eller 2 för då har den ju vant sig ganska bra vid värme igen
#9 Ok…
Men som jag t ex ska säkert upp till dalarna efter jul, Och jag har ju då två kaniner .. som bor ute i vårt garaget ..
Det är cirka 5 grader där hela tiden .. Så hur ska man gör aom man t ex ska åka bil i 4-5 timmar utan att det ska dö av värmeslag .. ?
#10: Som jag sa så ska han opereras för underbett med innåtväxande framtänder. Och operationen tar hela dagen.
Vad kan man göra för att på det bästa sättet sätta ut honom igen, utan att han "skadas".
#11 Du behöver ju inte ha så varmt i i bilen och den dör inte av värmeslag om du har 15-16 grader i bilen

#12 Min kanin opererades förra veckan. Och veterinären sa att det var bra om han inte var ute dom första dagarna för det tog ett tag för kroppen att "komma igång" efter att den hade blivit sövd, så då kan dom lätt frysa. Så vi har honom uppe på vinden nu, där det är några grader. Så på något sätt måste nu honom att hålla värmen, vet inte om det räcker med massor av halm. Men din veterinär borde ju veta. :)
#14: Ja, för om jag verkligen proppar buren med halm och hö. Ger honom lite varmt vatten, ljummen gröt och en varm rumskompis så kanske han klarar sig? Han har ju iallfall sin vinterpäls..
Och du tror inte att han får värmeslag inne på Djursjukhuset eller i bilen?
Passar på att fråga: Kommer hans rumskompis Vilda reagera på att han "luktar" narkos, och inte vanliga Charlie-lukten?

#15 Ja, är ju inte helt säker, men det borde han, tkr jag. ;) Håll koll på honom, och sätt inte ut honom förrens han är helt vaken. Min satt kvar i bilen några timmar innan vi kom på var vi skulle sätta honom.. Så gick jag och värmde den lite så att det inte blev minusgrader där inne.
Dom luktar ju lite skumt när dom har opererats, men vet inte om hon kommer reagera på det. Har bara kastrerat och han som blev opererad nu bor själv nu.. Och efter kastrering är dom ju själv. Men när jag bara har varit hos veterinären med den ena, så brukar dom lukta lite på varandra först, men sen verkar dom känna igen varandra typ. :P
Det funkar jätte bra, annars hade det ju inte gått att ha utställningar nu på vintern;)
Så skönt att höra!
Blev verkligen orolig där ett tag, men om jag inte sätter på någon värme i bilen efter operationen, och har mycket halm i transportburen och låter honom vara där ett tag så kanske han "vänjer" sig vid temperaturen innan han kommer ut i den riktiga kylan.