Eksem? Snälla hjälp. :(
Jag har varit bortrest en månad och en släkting har passat min kanin. Nu hämtade jag hem honom idag, och när jag kelade med honom så upptäckte jag att han var blöt under hakan. La honom på rygg och kollade och då är han alldeles blöt och ihoptovad under hakan. På en stor bit har pälsen lossat och det är bara illröd hud. Drar man försiktigt i pälsen runt det området så bara lossar pälsen och det blir naken hud kvar.
Han har lite hakpåse och det är mycket veck och sånt under hakan. Kan det vara att han blivit blöt när han druckit vatten och det inte har fått någon chans att torka så han fått eksem eller Svamp? av det?
Kollade på hans tänder också och dom går liksom lite snett. Framtänderna går utanför baktänderna som dom ska, men dom är inte helt liksom vid varandra utan lite bredvid. Kan det ha något med saken att göra? Har han bettfel?
Jag har tvättat med koksalt nu och smörjt in med helosan.
Någon som varit med om nåt liknande? Vad ska jag göra? Måste jag till veterinär med honom?
Usch det där ser inge bra ut. Åk in till veterinären
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Ser inte ut som bettfel på bilderna, men det kan vara bilderna som luras som sagt. Kolla med en veterinär.
Huden ska du nog smörja in med en kräm som heter Viatop. Suverän är den!
Har kaninen tillgång till salt/mineral-sten? Det kan vara så att kaninen gnidigt hakan mot stenen och så har det blivit irriterat.
Ingen koksaltlösning! Salt i sår är inget bra, eller i exem heller. Viatop är bäst. Finns receptfritt på apoteket.
Men din kanin ser som sagt ut att vara ganska illa där an, ta jkontakt med veterinär.
Du kan dra tänderna sådär när du öppnar munnen så det ser ut som bettfel
M.v.h. Louise
Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!
Det ser inte ut som ett eksem. Ser ut att ha gått väldigt fort på 1 månad. Pälsen är ju borta helt.
Verkar det klia? Skabb, kvalster el något annat.
Rek vetrinär snarast så att det inte sprider sig fort.
Hoppas att det går bort fort!
Ps: tänk på att det kan smitta om de har fler kaniner.ds
mvh c
Håller med #8, tycker också det ser infekterat ut.
Tack för alla svar. Ska ringa veterinär imorron, måste bara kolla upp så jag får låna pengar nånstans ifrån först då min veterinärbuffert gick åt till min andra kanin nyss så det finns inget kvar där.
Nu är det iaf torrt där under hakan. Men han är fortfarande röd. Han verkar inte bry sig om det dock. Äter och gör glädjeskutt som vanligt.
Kan det vara skabb eller liknande även om han är innekanin och inte kunnat komma i kontakt med något?
Jag har ju fler kaniner så jag vill verkligen inte att han ska smitta dom med något. :(
Men som sagt, ska ringa veterinären det första jag gör imorron.
Nu har jag pratat med veterinären och hon sa att jag skulle klippa bort pälsen så gott jag kan, och sen tvätta med alsol lösning och smörja in med hydrokortison 1%.
Hon ville egentligen att jag skulle komma in, men som sagt jag har inga pengar alls. Jag har ett speciellt "djurkonto" där jag brukar se till att alltid ha minst 10 tusen utifall något skulle hända. Men dom pengarna gick åt till min andra kanin då hon var riktigt sjuk för någon vecka sedan. Så nu ligger jag istället ordentligt minus, och får inte låna mer pengar heller.
Det känns helt skit, men jag hoppas att det hjälper att göra rent och smörja som veterinären sa.
#11 usch vad jobbigt läge .. hoppas det blir bra!
Oj, vilken otur du har… Vad var det med din andra kanin som kostade så mycket? Och blev den bra? Det verkar som det skulle vara idé att ha försäkringar till dem.
#13 Ja jag verkar otursförföljd när det gäller kaninerna. :( Jag försäkrade dom faktiskt för 2 veckor sedan. Men det är ju karens 20 dagar så det gäller inte på det här tyvärr.
Min andra kanin fastnade i buren och slet av sig en bit av ena framtassen. Det blev ingen billig historia.. Men hon är på bättringsvägen nu.
Stackarn… Ja, det är mycket som kan hända de små liven. Och ofta klumpar oturen ihop sig på kort tid också.
Skönt att hon är bättre i alla fall
!