Kanin iFokus

Kanin

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 4214 ggr
infinityflames
1

Kanin i djuraffär

För några dagar sen så var jag i min vanliga djuraffär och köpte pellets till min kanin. De senaste gångerna jag har varit där så har jag sett en dvärgvädurshane. Och nu den här gången såg jag att han har varit där sen den sista september.
Min Ninni här hemma köpte jag från en djuraffär i maj då även hon hade suttit där sen september året innan. Jag tyckte så synd om honom för risken är stor att han kommer sitta där minst lika länge som Ninni gjorde!

Så nu är jag så sjukt sugen på att ta hem denne och ge honom ett bra hem.
Så nu har jag en hel del frågor och funderingar som jag skulle vilja bolla med lite kaninkunniga.

*Min kanin är en hona, han en hane. Är kastrering bra?
*Och i så fall, kan man ha dem tillsammans. Jag har en trevåningsbur + en lägenhet på 54kvm som de kan skutta runt i + utebur på sommaren.
*Blir det någon större skillnad i kostnader med två kaniner?
*Jag antar att de kan ge varandra lite sällskap när jag jobbar, för de tänker väl de också på?

Långt inlägg blev det, men jag skulle gärna vilja göra livet bättre för honom.

Fridaaaa
0

Hur är innemåtten på 3våningsburen?

Det tar några veckor efter att kaninen har kastrerats innan dem kan släppas ihop på neutral mark.

Jag tycker inte att det är mycket större kostnad:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

infinityflames
0

Den är ca 100*50*50 per plan. Höjden skiljer sig lite mellan våningarna dock.

teddybaby
0

Jag tycker inte att dte är några större skillnader i kostnad om man har 1 kanin jämfört med 2. Visst en engångskostnad på ett extra hus, leksak och sådant då. Men grönsaker har man ju hemma i alla fall, och pellets och höt tycker inte jag innebär nån markant skillnad, men visst är det det då det blir dubbelt så mycket som ska ges.

Själv tycker jag inte att den ekonomiska skillnaden är särskilt märkbar.

Fridaaaa
0

Okej, men varje plan måste uppfylla kraven för att få ha 2 kaniner, inte burens totala tror jag inte, utan varje plan tror jag

louise-ariel
0

#4 dom är tilåtna eftersom kaninen kan skuta på ALLA plan

M.v.h. Louise

Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!

www.stormenskaniner.se

www.lollotherunner.blogg.se

Fridaaaa
0

#5 Okj för jag lästa att även om kaninerna kan skutta på alla våningarna måste varje våning ha godkända mått i alla fall

Westham
0

Varje plan måste uppfylla lagliga mått. Innermått asså.

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

Fridaaaa
0

#7 som jag menade då?

Katti
0

Nehej, ett plan måste uppfylla måtten! De andra våningarna kan man ju betrakta som hyllor Glad. Hur som helst är det väl inget att tjafsa om. Två kaniner har ju mer yta i en sån bur än i en 120 x 60-bur, eller hur! Och den är exakt lika laglig (eller olaglig) till två kaniner som till en eftersom det är samma mått som gäller.

Ja, det är bra att kastrera sin hankanin. Det är enda chansen för honom att kunna umgås med andra kaniner (om han inte ska bli pappa).

Det blir exakt dubbelt så dyrt med två kaniner som med en. Förutom buren då, som du redan har.

En hona och en kastrerad hane brukar bli jättebra vänner ( i stort sett utan undantag!). De har definitivt mycket sällskap av varandra.

Onslow
0

Sen vill jag bara passa på att säga att du inte ska köpa djuraffärs-kaniner för att du tycker synd om dem, för då köper affären in nya kaniner som kanske får sitta lika länge. Det håller inte.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Katti
0

Det håller jag med om. Men du kan erbjuda dig att ta den gratis tycker jag. Det borde de uppskatta. Den kostar dem massor där den sitter.

[Emma--]
0

Jag vet att det inte alls är roligt att låta bli, men när man tar hem en kanin så kommer det bara dyka upp en ny kanin som riskerar att få sitta kvar där. 

Jag har själv haft stor ångest för jag såg en jättesöt blå kaninhane i somras. Och han sitter fortfarande kvar i djuraffären och har nu flyttats till en liten bur utan inredning i bakgrunden. Han är stor och jag tror risken finns att ingen kommer köpa honom.

Men han är så fin! Men jag vet att det ändå är bäst att låta bli.

tinaLY
0

Man kan inte rädda och ta hand om alla djur har jag lärt mig, men man kan göra mycket genom att se till att djuren har det bra eller bättre genom att kontakta ägaren/ansvariga om man tycker att djuret far illa. Men har du verkligen tänkt igenom detta och vill köpa kaninen är en annan sak (: som dem andra säger kommer de inte sluta att ta in nya kaniner, som kankse måste sitta lika länge som "din" lilla kanin i djuraffären. Jag själv har en kanin här hemma som varit misssköt i sitt förra hem, men han blev jag lite "kär" i så tvekade inte en sekund när dem sa jag fick honom, världens goaste kanin <3 Det känns bra i hjärtat när man hjälper och räddar ett liv. "Man kan inte rädda hela världen men man kan alltid själv göra världen lite bättre genom att själv agera"

infinityflames
0

Tack för alla svar, jag har funderat på det här en hel del. Det hade vart kul med en kompis.
Det här med burmått och de var inte det jag ville ha svar på dock, för det vet jag vad som gäller. Så jag skulle absolut inte ta hem en till kanin om jag känner att jag inte har plats för den.
Och nej jag tänker inte köpa honom för fullt pris i så fall och inte bara för att jag tycker synd om honom, utan för att jag vill ha honom. :)