Sälja kanin till häst
Min ena granne är intresserad av att köpa kaninungar av mig nästa år för att ha inne i boxarna till hästarna.
Vet ju att hästar är väldigt försiktiga med var dom trampar någonstans, men vågar man chansa att ha en kanin i boxen ifall ifall,
Hur skulle ni gjort? Kaninen/kaninerna skulle självklart leva väldigt bra liv eftersom dom har stor yta att vara på mm.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Varför chansa ens. Inte värt att testa ens.
Om inte kaninen har en egen box dvs.
MVH John
Säger som #1
Skulle aldrig göra det iaf ;)

Har hört om folk som har kanin tsm med sin häst och att det går väldigt bra. Brukar hjälpa hästen att bli lite lugnare elr ngt sånt om man har en kanin i dens box. Men ja, risken finns ju att hästen råkar trampa på kaninen..
Skulle inte ha kaninen i samma box som hästen, även om hästen inte trampar på den med flit så kan den råka göra det och dessutom rullar sig ju hästar gärna och då kan kaninen råka hamna under hästen
Hästar och kaniner går utmärkt ihop.
Hästar trampar ej på kaniner.
Och kaniner kan faktist vara bra för hästen, eftersom att hästen har "någon-att-ta-hand-om" då. De skulle aldrig kliva över något djur elr männska med mening.
Och det jag menar med att hästen får någon att ta hand om är att, när det finns en kanin i boxen, så känner hästen sig behövd, elr rättare sagt, den behöver ta hand om kaninen (kan man säga).
Hästen är tvungen att anpassa sig när en sån liten varelse är i dess närhet. :)
Så jag skulle nästan säga tvärtom än #1 , varför chansa? :)
Kaniner och hästar går som sagt var, utmärkt ihop! :)
Jag skulle inte ta den risken.
Även den lugnaste häst kan bli skrämd, och det räcker med att en häst är lite stressad för att inte titta efter vart den sätter sina hovar. Risken är alltså ganska stor trots att hästar är ganska noga med var de placerar hovarna. Det är nog precis som många sagt bra för hästar att ha en kanin i boxen, men jag skulle inte riskera en kanins liv för det. Då kan man se om det går att få hästen stimulerad genom andra åtgärder.
här finns en tråd där man kan läsa om såna som haft kanin till häst http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-487745.html
Men jag gillar rubriken iallafall.. :)
Liite svårt att ta betalt av hästen.. vart har han plånboken asså ^^
MVH John
Man ska inte ha kaniner tillsammans med hästar. Dels är hästar inte SÅ försiktiga som man tror, sedan kan de bli skrämda och råka trampa på kaninen oavsiktligt.
Det är inte heller lagligt att ha kanin som ända sällskap till häst. Har man flera hästar så ser jag ingen mening med att ha kaniner inne i hästarnas boxar. Det är en enorm risk för kaninernas liv och hälsa.
Så jag skulle alltså aldrig ha sålt som sällskap till häst.
har hört om alldeles för många kaniner som hittats i boxen platta.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Funkar alldeles utmärkt. Mina hästar "pysslar om" både kaninerna och katterna, och dem älskar hästarna. Katterna tar sats och hoppar upp på hästarnas ryggar och lägger sig sen där och sover medan hästarna står och äter mat.. Så sött så! :-)
Men det är ju givetvis upp till dig själv om du anser det vara lämpligt eller ej. Men jag tror nog inte din granne skulle vilja ha kaniner hos hästarna, om h*n inte trodde det skulle gå bra. :)
Jag skulle aldrig göra det. Tror inte att hästarna har så koll på kaniner som vi den har koll på oss människor.
Vi människor är långa, och går fram, klappar hästen och pratar/sjunger/visslar, märks helt enkelt, men en kanin är liten, om det inte är fransk vädur, bj eller någon annan stor kaninras, men dom är ändå små i jämförelse med hästar, och dom låter inte så mycket.
Jag tror inte att den du ev. skulle sälja till vill se sin/sina kaninunge/kaninungar platta och döda i boxen.
”Livet är som en dans ─ när man kan stegen”
Stolt medis på barnens.ifokusSajten för dig som är under 16 år. Är du under 16, och vill ha skoj, säger jag bara: VÄLKOMMEN IN >8D
Tycker att det inte är värt att chansa heller, men varför inte göra som en av mina vänner: Ha kaninen i en box brevid och stapla halmbalar så de kan sitta och kolla på varandra, då känner hästarna att de inte är ensamma iallfall :) Min kompis kanin brukar sitta och vänta på att hästen ska komma in i boxen igen när den är ute :)
#7 Hemskt, skulle aldrig låta en kanin bo tsm med en häst. Typ som att sätta in en myra i en kaninbur, klart den skulle bli ned trampad :/
Nej absolut inte. Visst kan det gå bra men jag skulle aldrig chansa. Min granne som har har travhästuppfödning har berättat att de hade kaniner till några hästar för sällskap. I många fall gick det bra men det var många fall av brutna ryggar, avslitna öron, krossade tassar och svansar, och flera fall när hela kaninen krossades när hästen råkade lägga sig eller rulla sig över kaninen.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Jag skulle kunna ha det dock inte till någon av mina hästar, förutom en…min ponny skulle det aldrig funka med, då hon är speciell och bånglig, stökig och ja det skulle aldrig gå, min häst är dräktig, helt annan personlighet. Fast jag skulle nog aldrig ha det under natten, då hästarna vill ju sova, kan ju inte va så kul att ha en liten kanin att hålla koll på så man inte dödar det!;)
Har säkert varit fall där kaniner gårr med hästar men skulle personligen aldrig chansa om det inte gällde kanske en BJ och en shettis.. ;)
Fast nog inte då heller. Om hästen skulle bli irriterad på kaninen har du en platt kanin. En häst är oftast många gånger starkare än en kanin, speciellt än en Lejonkanin.
Det är hur jag tänker. :)
Vänliga Hälsningar Lina
Har man en stressad häst är det bättre att ha en ponny eller kanske en åsna med hästen.
Vänliga Hälsningar Lina

min hast trampade ihjal min kanin dom funkade kanon tillsammans i nastan ett ar och sen la hon sig pa honom eller trampade honom pavagen upp, (ar i thailand darfar jag skriver sahar) och efter det vill jag inte chansa.
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se
jag vet en som hade några kaniner med sin häst ( nordsvensk blandning ) det gick hur bra som helst, men jag skulle aldrig ha häst och kanin i samma box. Man vet aldrig vad som kan hända.

I den här tråden presenteras fall där det inte har gått bra.avslitna öron, brutna ryggar och platta kaniner?Är det värt att chansa?Nej
Jag skulle inte gjort det. Vet en kanin som gick med en häst och hästen råkade kicka kaninen (pga att den blev skrämd) och baktassen bröts och hamnade upp och ner, den gick med ovansidan av tassen mot golvet :(
Säkert kan en häst ha glädje av en kanin som sällskap, men det är inte värt det. Dels så kan hästar och kaniner inte kommunicera med varandra, om en häst varnar att sparka t.ex. så finns risken att kaninen inte förstår och blir sparkad, medan en annan häst hade reagerat direkt och undgått sparken. Och dels så är hästar trots allt levande djur och man kan inte lita på att de alltid ser efter var de sätter ner sina hovar, de kan bli stressade, skrämda eller irriterade och då kan en liten kanin lätt komma i vägen och skadas.
Hästar ska ha sällskap av andra hästar och så länge de har det finns det ingen anledning att skaffa en "boxkanin". Vill man ha en kanin i stallet av någon annan anledning får man fixa en egen box, bur eller inhägnad till kaninen.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Vissa skriver här att hästar aldrig skulle trampa på en kanin med mening, men tänk om hästen blir stressad eller skrämd, då är det ju väldigt liten chans att hästen är försiktig med var den trampar.
Så det kan vara så att hästen aldrig skulle trampa på kaninen med mening, men den kan det, även fast det inte var meningen. Kan hända alla, så varför ta risken?
Bara min åsikt.
Hästar trampar ju en på tårna rätt så ofta och det är ju inte heller med mening, men det händer.
Var skötare på en shettis förut och hon bodde i en och samma box som två kaniner, de hade gjort en "avdelning" i boxen så att bara kaninerna kunde komma in där och skydda sig + att de hade sina matskålar där inne. Det gick jätte bra för dom.
Men i en box med en stor häst skulle kanske inte funka så bra som med en shettis om man nu vill chansa. Och om man nu vill ha kaniner i boxen skulle jag haft en enskild avdelning åt dom.
Kan man inte ha kaninen i en bur nära boxen så att dom ändå kan hälsa? Jag hade iaf aldrig vågat ta risken att ha kaninen i boxen..
Skulle haft en Lilla Tysk Vädur i min foderhäst box om det inte vore för att hon stod på lösdrift 
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
##25 Det är precise därför jag inte kan ha kaniner i mina hästars boxar. Dom skulle absolut inte trampa med mening, men blir dom rädda av någon anledning, då tänker dom inte på att det är en kanin i boxen;)
i ett stall så fanns en hingst med 2 kaniner i en box,och sen när ett sto kom förb blev det fart på hästen och kaninerna tryckte in sig i boxhörnet och höll på att bli trampade flera gånger :/ sen så fick inte kaninerna något hö för när dom fick hö så la hästen bak öronen och naffsade efter dom.
men det fanns en shettis där som va väldigt försiktig med "sina" kaniner :)
på min gamla ridskola hade dom en stora chinchilla tillsammans med en frieser vilket gick hur bra som helst =) Om man nu ska testa så är det kanske mer lämpligt med en bj och inte en dvärghare tex.
Vi hade en kanin ihop med min shettis, dom var verkligen bästa vänner, åt hö tillsammans och allt! Men tyvärr så slutade det med en krossad tass…
Skulle nog inte sälja kaninen. Men asså om den har en egen box går det ju bra :)
#0 Skulle inte sälja kaniner för att den ska användas till hästar i boxar om jag var du. Verkar som att mer än 90% av fallen så dör kaninen eller avlivas. Och själv skulle jag inte tycka det var särskilt kul när mina kaninungar har blivit ihjältampade, för jag lovar dig att det kommer hända iaf en av dom..
Det beror nog väldigt mycker på individerna. Har en vän som hade sin kanin i boxen hos sin shettis, och det fungerade utmärkt. Kaninen hade ett eget krypin där den kunde vara och så. Funkade jättebra tillsammans med shettisen! Samma vän har även en finnhäst som verkligen hatar smådjur, har haft ihjäl ett par katter bland annat.. Känner sig helt enkelt hotad av dem och attackerar, och en sån häst kan man självklart inte ha en kanin hos.
Sen kan det självklart hända olyckor, så man kan ju fundera över om det är värt det oavsett hur bra kaninen och hästen kommer överens.
Är själv väldigt skeptisk(heter det så?) till att prova det, specielt nu när många skriver sina egna erfarenheter av det, Dom två hästarna hon har tänkt ha kanin hos isåfall känner jag väldigt bra brukar själv rida den ena och brukar pysla med dom båda så ofta jag kunde förut(var ett tagsen jag var där sist)
Men dom hästarna är vääldigt lugna, specielt shettisen hon är väldigt gammal och är inte rädd för något längre, men ska ta och prata med min granne om att bygga burar som sitter mot boxen:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Bryr man sig tillräckligt om kaninen sätter man INTE in den i en box SAMTIDIGT som en HÄST, och utsätter den för den sortens risk. En riktigt hästmänniska vet precis hur hästar är och hur de kan reagera och inte reagera. De kan hoppa till för något, bli uppspelta och kraffsa med hoven i boxströet, eller helt oavsiktligt på något annat sätt skada kaninen då den inte hinner inte flytta på sig. Bor själv på en hästgård där vi har 31 hästar för tillfället. Jag skulle aldrig någonsin komma på tanken att sätta in en kanin i någon av boxarna, och inte heller någon annan hästägare jag känner. Här har vi kaninerna i boxarna om dagarna när hästarna är ute i hagarna, och absolut inte annars.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
#36: Hästarna är säkert jätte lugna och snälla. Men rätt som det är så blir dem skrämda av någonting och trampar på kaninerna.
Jag skulle iallafall inte utsätta kaniner för den faran.
Jag hade kunnat ha det. Vi har haft kaniner tillsammans med "våra" hästar flertalet gånger. Både i hagen (kaninerna har haft ett eget "kanin-berg" med öppning till hästarnas Hage.) Och de har suttit och ätit hö med hästarna. Vi har även haft kaniner inne hos hästarna, i samma boxar. Tilläggas bör att detta har varit små hästar, samt stora kaniner..
Men hur som, jag hade absolut kunnat ha kanin med häst. Men jag vill inte råda dig till att ha det, om du är osäker.
// Emma
Förlåt men de var de dummaste jag hört idag… Att ha en häst och en kanin i samma box verkar idiotiskt.
#40 Finns många som har det, och händer typ aldrig några olyckor heller. Finns dem som har kaniner i sin hästs box om hästen t.ex inte kan vara själv i boxen, d¨å kan dem bli lugna av att ha en kaninkompis. Fast jag hade aldrig vågat ha det
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#40 typ aldrig räcker inte för min del, men vill man städa bort mosad kanin så är ju de upp till en själv…
Jag skulle heller aldrig utsätta en kanin för det. Som många redan skrivit så spelar det ingen roll hur lugn hästen är, en olycka händer så lätt.
#42 nej jag hade inte heller velat ha det:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fungerar alldeles utmärkt att ha en kanin tillsammans med häst som bor i box.Dock skall kaninen vara en större storlek.
Min dotter har haft stor kanin med sin travare och redan efter kport tid blev hästen alldeles beroende av kaninen.
Han slickade den blöt över hela kroppen och kaninen satt still och njöt:))Hade den inte gillat det så hade den gått undan.
Kaninen skall ha en stor trälåda som man gör hål i så den kan gå in och sova ostört när den vill och kan även sova uppe på lådan,plus att den kan roa sig med att hoppa upp o ner poå lådan annars.
Kaniner är flyktfdjur och är snabba och observanta på minsta rörelse.Vill mycket till om de skall bli trampade.
Rekomenderar dock inga minismå kaniner då hästen har svårt att se den i vissa vinklar då kaniner rör sig snabbt ibland.Därför stor kanin.
Enda problemet var att hästen vägrade gå ut ur stallet om kaninen ej följde med:))
Kaniner har ett paradis i välskött box och vissa hästar,typ konvalecenter kan må oerhört bra av att ha sällskap .
En kanin från 3 kilo och uppåt är perfekt för ändamålet.
De som alla andra djur lär sig varnandras beteende och blir otroligt sammansvätsade.
Olyckor kan hända den lugnaste kaninen och hästen me,men hur ofta händer sånt.Man kan inte gardera sig upp över tänderna.Då skulle man bli nojjig.
Man sätter inte in en plutteliten unge direkt och stänger boxen,man vänjer dem vid varann innan och de träffas och nosar på varann mm.När kaninen växt till sig är det dags att flytta in till sin nya vän.
Xelentec
Tilläggas kan att jag tror det är fler kaniner som har ihjäl varann än att en häst trampar på en…Men jag förstår om man är rädd för det man ser som främmande för en själv.Men man ska inte va så orolig ,sånt smittar av sig på djuren.
Oftast är det så att en snöboll kan växa till ett berg om man diskuterar vissa ämnen .
Xelentec
#45 + #46 Att uppmana folk till att utsätta sina kaniner för den risk du uttalar dig om är ren idioti. Att berätta vad man själv upplevt är en sak, men att uppmana, nej du, nån måtta får det allt vara.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

För stor risk.
Håller sj på med hästar och nej de trampat inte en med mening men det händer att de trampar en på tårna!
Så låta en kanin bli mos.. NEJ. Jag skulle aldrig aldrig utsätta kaninen för den faran.
En annan sak ifall den bor i stallet. i en annan box eller liknande.
#45 - 46
Håller med Lollo.
Att uppmana folk är kanske inte det bästa, om du inte tänkt på det?
Även om den kanske inte händer ofta att kaniner blir trampade eller skadade på ett eller annat sätt så händer det! Och det är väl mer en självklart att man inte riskerar det. Och om man gör det tycker jag i alla fall att man kanske inte ska hålla på med kaniner?
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Det är inte ens diskutabelt.
För de FÅ som skrivit, utifrån deras erfarenheter, att det fungerar, håll det för er själva!
Eller försök i alla fall inte få det att låta som om det vore OKEJ att ha kanin och häst i en box. För det är absolut inte ok eftersom det sätter kaninens LIV på spel.
Kan ni sova gott om nätterna när ni vet att nästa gång ni ska till stallet och ge kaninen mat så kanske den är död? Och inte genom en vanlig död, eller sjukdom, utan nertrampad eller sparkad. Skulle ni våga lämna en bebis/barn ensamt 24/7 med en häst? Hur snäll den än är? Nej just det, barnet har mer värde och det är farligt, right? …. Kaninen då?
Säger sig självt att DE människor som uppmanar till detta inte har något sunt förnuft.
Det är inte rättvist mot en kaninen eller ens hästen att göra detta. Jag skulle ha lite mer förståelse om det var i en stor Hage det var frågan om, med nästan obegränsad med plats och mat.

Tilläggas att jag tycker inte ens att det vore okej att ha en kanin frigående med en hund/katt i huset. Utan uppsikt.
# 50 I hagen så leker, springer, rullar och skuttar ju hästen betydligt mer än i en box, så helt ofarligt är det inte då heller
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

#52 Det skrev jag inte :) Jag skrev att jag skulle ha lite mer förståelse för om det var DET som var frågan, då har kaninen åtminstone en betydligt större chans att komma undan, därmed inte sagt att det är fritt från alla risker.
Förresten, tänkte jag inte flera hästar, nu tänker jag EN häst och EN kanin i en STOR hage :) Men nej, absolut inget att rekommendera.

Hm, hur var det nu…? Det är förbjudet att utsätta djur för onödigt lidande, vilket jag tycker det är om man sätter in en kanin till en häst. Är det inte lag på att hästar ska gå med andra hästar, eller? 
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#54 Jo men många vill ha något i boxen åt en häst som kanske är lättstressad osv och det finns ingen lag på att hästarna ska stå två och två i boxen. Men man kan ju tycka att om hästen är stressad så kunde man skaffa en shettis eller något åt den som kan stå i boxen tillsammans med den
Jag vet flera fall med kaniner som trampats på och blivit allvarligt skadade. Betvivlar att det var med mening men hästar är stora och lättskrämda.
Man ska inte glömma en sak.. Djur är djur. Hur mycket alla tjejer romantifierar en hästs beteende, hur mycket en hundägare än litar på sin trofasta vän, hur mycket jag än tränat mina illrar att låta bli dom andra djuren KAN MAN ALDRIG bortse från att dom är, just det, DJUR! Visst har djur känslor, etc, men hästar lägger sig på kaniner eller får ett insektsbett och sparkar till lilltjejen i boxen oavsiktligt, hundar får förr eller senare och då och då en liten wiff av det mest naturliga i världen för en hund, nämligen jakt på bland annat kaniner, och illrar är totalt opålitliga av exakt samma anledning. Ännu har ingen av mina illrar kommit åt att skada någon av mina kaniner. Men det är för att jag inte ger dom en chans att göra det. Jag fötstår inte varifrån alla ( ursäkta uttrycket) dumma brudar kommer ifrån! Hur är man funtad om man VERKLIGEN kan bortse från att hästar är levande varelses men en begränsad hjärnkapacitet, för att inte tala om kaninen som är ungefär lika smart som en fiskpinne! Varje dag läser jag inlägg från dessa småbrudar som på olika sätt tycker det är okej att riskera livet på sina kaniner eller andra smådjur av olika anledningar, dyrt med veterinär, vänta med vaccination, jycke leker fiiint med marsvin, råtta med iller och som nu, kanin i boxen!
Lycka till med kaninen i boxen! Det är härligt med djurälskare som har hjärtat och hjärnan på rätta stället! ( OBS: sarkasm..)

#55 Är inte boxarna placerade så hästarna kan ha ögonkontakt och/eller beröring med andra hästar? 
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Boxarna brukar vara så att hästarna ser varandra men det är ofta så att de inte kan ha kroppskontakt.

Jag skulle iallafall inte våga chansa…
Paulina Borg
Stallet hade 2 kaniner ihop, sen dog den ena kaninen av ålder och då lätt dem den andra kaninen bli sällskap åt en stor häst, dom gjorde som ett hörn ditt kaninen kunde komma i skydd från hästen för hovar och om hästen skulle lägga sig ner, funkade jätte bra, sen dog även denna kanin av ålder. Men var ganska gulligt då hästen var jätte stor men så försiktig med den lilla kaninen :D
Men det beror även mycket på hur hästen är.
En av mina förra kaniner blev ihjältrampad av en häst :/
Nänä inte inne med hästen för riskabelt. Jag fick hem min kanin igår och han fick sin nya kaninhörna väggen mittemot hingstens box. Du får säga åt din granne att han får lov att göra en liten kaninhörna väggen mittemot hästboxen. Kaniner skall INTE vara i samma box som hästen dett är allt för riskabelt. Här är en skiss på hur var kaninhörnan är i hingststallet..
My eternal love to my beloved flame! 
Jag skulle ha laggt en häst i en box kaninerna i boxen breve och en annan häst i följande box och så vidare. Kaniner och hästar skall INTE dela boxar! Det är allt för riskabelt. Hästar kan av misstag trampa på dem. Spelar ingen roll hur försiktiga de än är för de kan trampa på dem av misstag.
#64 dem kan trampa på katter med och det är oftast katter i stallar och sällan olyckor ;)
# 65 På ridskolan där jag rider har dom 2 st katter som hoppar in i boxar, sadelkammare, stall, ridbana, ja allt och har inte blivit trampade elr ngt..
Men detta är ju inte mitt fel/beslut att avgöra med katterna, men liksom, om man har en lugn häst (inte hingst) i alla sitvationer och kaninen kan gå undan i en låda/bur elr liknande ser inte jag felet i det hela.
OBS! Jag uppmuntrar INTE att ha djur i boxarna, men jag tycker INTE det är fel heller. Jag säger endast min åpsikt.
Man kan väl för i HE inte jämföra en katt och en kanin! En katt är mycket snabbare och har otroligt många fler förutsättningar för att kunna ta sig ur en box om hästen flippar än vad en kanin har. SUCK! Det är som att jämfora en guppy med en groda.
#67 fortfarande, hästen trampar inte på katten!
dem flesta som har katt i stallet där dem är/har vart har sett hur hästarna kan röra sig runt katten utan att igenligen titt på den (dem ser katten, men vi ser inte att hästarna tittar på katten) sen har man ju dem som böjer ner huvudet till kattens nivå och rör sig runt den.

Tycker det känns som en rätt självklar grej att inte utsätta sin kanin för onödiga faror… det är väl precis som att man inte lämnar en kanin och en hund ensamma.
the vanity, it becomes insanity
#68 LÄS INNANTILL vad jag skriver så slipper du kommentera något jag faktiskt håller med dig om! Duh!
Hästar trampar väldigt ofta på katter också.
Har varit med om det några gånger.. och hört från andra!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Tycker att man inte ska ha något djur i boxen förutom den häst som bor där. Tycker att det är att ta en alldeles för stor risk för det mindre djuret. Jag skulle då aldrig utsätt mina djur för det!
Tycker att man har ett ansvar för sina djur och om djuret kan få lida till döds så är det INTE att ta ansvar över djuret. Så jag skulle inte sälja någon kaninunge till en "häst".
En katt tillbringar ju kanske inte större delen av dygnet i boxen som en kanin skulle tvingas göra utan att kunna ta sig där ifrån. Så logiskt sett sker fler olyckor med kanin än med katt och det händer olyckor med katt
Jag skulle heller aldrig utmana ödet på det där sättet. Man riskerar ändå kaninens liv även om det finns en chans att hästen inte trampar på kaninen.
Men som många andra säger så kan ju hästen bli rädd för något. En olycka händer lätt. Och händer den så är det nog en väldigt liten chans att kaninen kommer levande ifrån det.
#73 lite OT, men måste bara rätta dig där, man försöker ha hästen i boxen så kort tid som möjligt, så "större delen av dygnet" är förhoppningsvis inte ens hästen i boxen ;)

_"Det är som att jämfora en guppy med en groda."
_Haha, förlåt. Men det lät lite kul..! x)
Jag skulle inte chansa, som många andra sagt så kanske inte hästen gör det med mening.
Det händer. Tänk alla dom som satt sina kaniner tillsammans med hästen. Dom som HAR chansat. Och nästa morgon sitter en skadad eller kanske till och med död kanin där.
Trodde dom att det skulle hända?
#75 rätta mig angående vad? Sa inget om hästen?
Hursomhelst så tillbringar nog kaninen mer tid runt fötterna på hästen än vad en stallkatt gör
Ber samtliga att tänka på tonen i tråden.
Mina katter och hästar, ja alla mina djur umgås med varandra dagligen (hästar, hundar, katter och kaniner) katterna sover i bland till och med på hästarna! Men jag skulle aldrig låta mina kaniner gå med mina hästar när inte jag är där. Jag vet att mina hästar absolut inte skulle trampa på en levande varerlse. Fast dom kan bli lite för nyfikna, då är det inte direkt så att hästar tar försiktigt, dom tar ju som dom gör mot varandra och dom är mycket tåligare än vad en liten kanin är. Och vid matdags skulle det aldrig fungera i alla fall inte i mitt stall;)

smart annica77 :)
Diggar det du skrev!
#66 Där kom hingst kritik igen…Suck att de alldrig skall lära sig att sluta skrämma upp barn och ungdomar om hingstar på ridskolor! Oj,kapa av juvelerna på hingstar, hingstar är svåra,elaka bla bla blaa! Hingstar kan vara många gånger lugnare än märrar med humörsvengningar och valacker till och med! Bör ju jag veta som har en hingst som är snäll som ett lamm!

på bilden jag o min goa lugna pöjk som har sina juveler kvar och får ha dem kvar hela sitt liv. Börjar han retas lite med mig så brukar jag bara lugnt säga att akta så inte juvelerna åker av. Då brukar han lugna ner sig haha. Retar honom tillbaka vill säga.

#81 dock kan hingstar vara lite mer livliga när stona i stallet brunstar osv, och när våra hingstar är så skulle jag inte låta min 9 åriga lille bror leda hästen ;)
Så barna på ridskolan får nog lära sig att vara försiktiga, och många hingstar är mer temperamens fulla än tex valack. Tjuriga ston kan dock vara 10 gånger värre än hingstar ;)
Men bara för att din är snäll betyder det ju inte att majoriteten är det ;)
#82 Så sant! Det beror också på vilket lynne de ärver från föräldrarna mm och hur de hanteras från att de är föl! Att det finns lite mer temperamentsfulla hingstar vet jag. Visst är det bra att de säger att de skall vara lite försiktiga. Men tycker ändå att de bore påpeka åt barn och ungdomar att det finns även lugna och snälla hingstar. Annars blir det lätt att de får för sig att alla hingstar är omöjliga och borde kastreras. Jag har haft en hingst före dena som jag har nu. Hingsten är /Var jätte lugn och snäll som ett lamm. Den första som jag hade brydde inte alls om att ungarna (stallägarens, hade inget äget stall på den tiden,utan hyrde box) var i hans box och ålade under magen på honom och lekte i hans box när han stod där. Amigo som min första hingst hette använde de på lektioner för de som hade ridit regelbundet i minst 3 år. Där sprang han så snällt tillsammans med ston på lektionerna och de lite längre hunna eleverna älskade att rida honom. Men han bröt benet och måste avlivas en vårvinter. Den hämskaste dagen i mitt liv. För Amigo var mitt allt och kommer för alltid att bli mitt allt. Samma år köpte Jag min nya hingst. Helt underbara snälla pojkar.
Kanske har jag ett hingstöga och har därför hittat/fått snälla och lugna hingstar.
hehe
#83 ja det värsta hingstar jag har stött på hittintills har vart dåligt hanterade så efter lite träning har dem vart ängla snälla :)
Dock stötter jag mest på unghingstar ;)
Har även stött på dendel mer temparments fulla, men det betyder bara att man måste vara lite mer vaksam på dem och beredd ifall dem får för sig nåt, roligast är dock när ston brunstar och man leder förbi en häst vid hingstens Hage och dem spänner upp sig XD
Jag tror att majoriteten väljer att kastrera pga att hästen ska kunna gå med andra hästar i hagen, kunna gå med brunstiga ston på lektioner/ute ritter, slippa problem ifall hingsten rymmer och betäcker ett sto (vanligare än man tror), helt enkelt är en valack "enklare att ha", vissa stall tar inte ens emot hingstar och på vissa ridskolor får man inte rida i grupp med en hingst osv :/