lös kanin som rymmer?
Ibland har jag mina kaniner lösa. De brukar hålla sig till gården, men om de skulle springa bort, kan de klara sig på egen hand då efter att ha varit tamkanin?
Och vad anser alla om att ha sin kanin lös? Är det hemskt och oansvarsfullt eller är det bra för kaninen? ;)

Jag tror inte att en tamkanin helt plötsligt kan övergå till att bli vildkanin, alltså att kunna överleva i naturen helt själva. Det kan gå för ett tag, men eftersom att de har lärt sig att de får mat serverat så kan de ha svårt att hitta mat själva om det är snö och kallt ute.
Jag tycker att man kan ha kaninerna lösa om man har uppsikt över dem. Det är ju jättebra att man kan låta sin kanin springa fritt. Men man ska alltid vara medveten om att det finns rovdjur som kan skada eller ta kaninen som byte, ex katter. Vill man låta kaninen springa fritt så är det väl bäst om man har en stor inhägnad så att kaninerna inte kan springa för långt bort.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Jag förstår inte vitsen med att släppa tamkaniner helt lösa utomhus?
En stor Hage under uppsikt är kalasbra. Men helt lösa, varför?
Jag tänker på risken att de sticker iväg eller bli attackerade av fåglar eller annat. Sånt där kan gå både snabbt och hemskt illa om man har otur…
Jag har mina kaniner lösa ibland men då under uppsikt. Är rädd för att det kan komma något djur, exepelvis en räv/rovfågel, då vi har mycket sånt här. Har man dom under uppsikt, ser jag det inte som något problem! Mina kaniner älskar att få skutta lösa på gården, då en i taget, jag upplever dom som att mina i alla fall blir tamare då;)
Kunde ha ena honan lös, fastg jag gick typ bredvid hela tiden. Ibland stannade hon om man sa "stopp". Men nu går det inte. Fast jag kan ha kopplet släpande efter :) Brukar fungera.
Jag skulle aldrig släppa lös en kanin jag inte litar till 100% på. Kan ha de flesta av mina lösa, de kommer när man ropar, och även om dom inte gör det så är det bara att gå fram och plocka upp dom.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin