Hösilage - bra/dåligt?
Hej, efter att ha letat runt på olika sidor ang. detta med Hösilage och om det är bra eller dåligt för kaniner, så finns det väldigt blandad information har jag märkt.
Vissa säger att man absolut inte kan ge det till kaniner p.g.a. att det finns syror som förstör tarmfloran (?) på kaninerna.
Andra säger att det är helt ok så länge höet inte möglar.
Vad är sanningen?
Och hur vet man att höet är mögligt eller dåligt?
Har just nu Hösilage till mina kaninungar, ifrån en bonde.
Och jag förvarar lite i en plastlåda med halva locket öppet i ett förråd, resten i garaget i en sopsäck. Är det ok?
Jag gav mina kaniner hösilage förra sommaren, det luktar lite. Och det är mindre näring in det än i hö. Jag torkade det så att det nästan blev som hö :) Vissa kaniner kan vara känsliga mot hösilage.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Brukar man inte vaccinera hästar så att de ska kunna äta just hösilage? Har hört det… + ett gift som kommer fram när råttor dör i balarna. (Lite lulligt men glömt bort). Jag skulle aldrig ge det till mina kaniner.
Varför funkar inte bara vanligt hö för?
#2 jag gav mina hösilage förra sommaren pga jag inte fick tag i bra hö. annars är det allra allra bästa
man vaccinerar inte hästar för att dem ska kunna äta det :)
Jag visste inte att det var Hösilage när jag köppte höet. Han sade att han hade både vanligt hö och Hösilage, men han sade aldrig vad jag fick med mig.
När jag sedan luktade på det, luktade det "surt" antar att det då är Hösilage.
Vill hellst inte ge mina kaniner det då jag hört massa som anser att det t.o.m är så farligt att kaninerna kan dö.
Har massa vanligt hö i småpåsar ifrån djuraffären, men stråna är smala som grässtrån, så jag vet inte vad jag ska göra? Blanda kanske?
Det inne håller ju mjölksyrabakterier och det kan vara rätt starkt, man brukar väl säga att ju högre tshalt desto bättre för kanin men helst ska man ge hö. Hösilaget ska förbrukas snarast efter att balen öppnats (brukar man säga tre dagar?) och man ska inte torka den själv eftersom TS-halten då kan bli för hög och det börjar växa mögel och jäst i hösilaget. Mögelsporer kan bildas utan att man ser det och det är naturligtvis inte bra om kaninen äter det.
#5 Jag fick inget mögel i mitt närjag torkade det fast nu var det nästan mer hö än hösilage från början så. luktade som vanligt hö sen. och kaninerna mådde toppen älskade det
Så jag ska alltså ge bort resterande hösilage till min mormor, som kan använda det som "täcke" på sitt trädgårdsland, och använda dem smuliga höpåsarna ifrån Djuraffären tills bättre "hötider" kommer? 
Vågar inte chansa, om nu höet möglar..

Man kan absolut ge hösilage till kaniner. Det där med syror är nonsens. Visst har hösilage ett högre pH än hö men det kan inte mäta sig med det pH som redan finns i magen :) Mjöksyrabakterierna som finns i är nyttiga bakterier, sånna som finns i hälsofiler tex.
Nackdelen med silage är att det inte håller så länge pga den låga TS-halten. Det finns alltså mer vatten i det än hö och då triva mögel att växa. En ensilagebal (som är ännu blötare) bör förbrukas inom tre dagar efter att den öppnats. Hösilage håller nog något längre. Det som händer när man öppnar balen är att pH stiger (det bildas mindre syror) och syre kommer in och därför kan mögel börja växa.
Man ska även se upp med jordklumpar. Dessa innehåller jordbakterier som kan växa när balen öppnas, eller i luftfickor om balen inte är ordentligt packad.
Det där med hästar och vaccin: Om det finns döda djur och i balen kan en bakterie som heter clostridium tillväxa. Den producerar ett toxin (ett gift) som jag inte minns vad det heter, men som kan ge botulism (typ stelkramp). Det är detta hästar vaccineras mot om man ger dem ensilage. Hösilage tror jag inte att faran är lika stor med. Hästar är speciellt känsliga för detta.

Förrsten, du ska inte ge det om det dammar, luktar mögel eller annat konstigt eller om det innehåller suspekta fläckar eller döda djur (såvida det inte är mumifierade paddor som bara är att slänga bort).
Mögelsporer syns inte :)
Tror jag inte behöver oroa mig för döda djur iallafall, fick det nerpackat i en sopsäck, och vad jag såg hängde det inte med några döda djur vad jag vet. 
Problemet är att eftersom han tog mitt hö ur hästarnas höhäck, så vet jag inte hur länge höet har varit "ute". Men är det bara risk för mögel eller dåligt hö om det ligger packat i balen, och inte i en öppen sopsäck?
Dock kan ju tarmfloran bli störd av det ändå..
#11 Det kan bli dåligt om det ligger öppet, eftersom syretillgången blir högre
#13: Så jag ska alltså knyta sopsäcken?
Men jag har för mig att det "fuktiga" i höet gör så att det bildas mögel, om det ligger packat. Kanske inte är sant då?
#14 Jag vet inte hur det blir när hösilaget redan förvarats öppet och sedan stängs igen, men allmänt så ska hösilage förvaras lufttätt för att tillgången på syre gör att mjölksyrabakteriernas aktivitet minskar och då bildas det fort jäst och mögel
Tror att när du väl öppnat balen så måste du förbruka hösilaget inom några dagar för att det inte ska bli dåligt, att det inte spelar någon roll om du stänger till mellan utfodringstillfällena

#12 På vilket sätt?
Jag minns inte exakt men det är vad jag fått lära mig angående hästar och det borde ju fungera på samma sätt med kaniner kanske? Eller liknande iallafall

#18 Det är nog en myt. Är silaget felfermenterat kan det givetvis ställa till skada. Men under förutsättning att det är bra så finns det inget som säger att det skulle störa tarmfloran. Syror som kommer ner i magsäcken kommer att neutraliseras så det som sen når tarmarna är inte surare än annat. Och mjölsyrabakterierna är probiotika som stärker den egna tarmfloran. Vi dricker ju själva mjölsyrabakterier (typ Proviva och hälsofil) för att få bättre tarmflora :)
Vet inte rikigt om jag vågar fortsätta med Hösilaget, mina kaninungar har "ballongmagar" och dem är väldigt spända. Tror det beror på höet eftersom dem var mjuka och fina för några dagar sedan.
Vet ni vad det kan bero på?
Och vad kan man göra för att få bort "ballongmagarna"? Hö och vatten tills magen är mjuk igen eller?
Hösilage är helt ofarligt att ge kaniner, men däremot ska man som alltid med kaniner ha en mjuk och aldrig plötslig övergång till nytt foder. Det luktar och syns tydligare om hösilage är dåligt än om hö är dåligt, vilket jag förstått att många reagerat på. Jag har upptäckt att när folk ger hösilage luktar och kollar uppfödarna igenom höet ordentligt var dag innan de ger fodergivan. Men när det kommer till hö har jag upptäckt att många inte alls är lika nogranna.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Vanligt hö drabbas inte lika lätt heller, eftersom hösilage/ensilage snabbt kan bli dåligt om det förvaras öppet men det blir inte hö
#21 Det beror helt på hur man ser det. Dåligt torkat hö är mer lömskt då det torkar upp och sedan smälter det lätt in i resten av höt. Sen beror det också på hur man förvarar hösilaget öppet. Vi har så pass många hästar att det går åt en bal per stall och på två dagar. Alltså hinner det aldrig bli dåligt. Men man ska självfallet inte ha stora hösilagebalar om man enbart har några få kaniner. Då är det de små nya varianterna av hösilagebalar som rekommenderas.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Hej :) Hösilage är apsolut inga problem. Om man ger ensilage har jag ingen aning för då kan det ibland vara tillsat syror men eftersom alla andra växtätande djur kan äta det så tror jag inte det är några problem. Hösilage och hö är samma sak. ända skilnaden är hur gräset har lagrats. Däremot man ska alltid se till så att man tar hem hö som inte är för näringsrikt(mycke klöver, slaget tidigt). Jag ger mina kaniner både hö och hösilage. Den enda anledningen till att jag inte ger alla hösilage är att jag ställer ut vissa och då blir de gula om tassarna lättare om det är ett blötare grovfoder :) Annars mår mina kaniner jätte bra då det äter hösilage och det tycker dessutom att det är gott :)
#24 hö och hösilage är inte samma sak, hösilage är lite blötare än hö :=) Ensilgare är INTE bra för kaninmagar, inte marsvinsmagar heller.

#25 Kaniner kan man ge ensilage. Det är bara mer näringsrikt, om det är det du syftar på? Och så är det inte alla niner som uppskattar smaken :)
#26 ensilage har INTE mer näring än hö och hösilgare, tvärtom, har gått son kurs i foderlära. Och man ska inte ge kaniner ensilage
Mina kaniner har ätit ensilage, är ju nästan samma som hösilage;) Funkade på dem, men har hö nu. Jag använde det bara för att vi skördar själva, de året körde vi enbart ensilage, men nu båda delarna;)
#28 ensilage är mycket blötare än hösilage, så det vill jag väl inte påstå att det är. plus att det luktar mer.
#29 Då är det något fel p vårat, för det är nästan exakt samma förutom att ensilage är lite blötare;)
#30 jag tycker att ensilage luktar mycket mer. Min "plastsvärfar" gör eget ensilage och hösilgare, och jag märker stor skillnad, skulle aldrig vilja ge mina kaniner ensilgare och riskera att dem blir dåliga i magen, vilket dem kan bli av ensilage plus att dem måste äta mer av det pga att det inte innehåller lika mycket näring som hö&hösilgage:)
#31 Fast jag höll ju koll på dem och kaninerna mådde toppen, magarna va varken spända eller för mjuka, precise som dom ska och vårt ensilage luktar inte mycket:)
#32 okj :) Mina tålde inte det, testa det en gång, aldrig mer:)
#33 Okej:)

#27 Jo, generellt sett är det det pga man skördar vall som ska ensileras i ett tidigare växtstadium, när det finns mer socker och mindre cellulosa i växterna.
Verkar som att vissa kaniner inte "tål" blötare hö? 
Mina blev ju uppsvällda i magen, men det berodde kanske på den snabba foderbytningen och inte på själva höet förstås..
#36 Ja det är ju säkert olika från individ till individ, men ett snabbt foderbyte kan ju leda till det, hade en kanin som inte "tålde" men alla andra mina har gjort det:)
#37 dem fick det succisivt men det hjälpte inte:/ Men dem får hö nu så, och kanske längre fram riktigt torrt hösilage om jag inte får tag i hö.
Jag brukar ta hö från stallet och ge min kanin men skall nu flytta och i nya stallet har de hösilage. Tänkte prova ge det till kaninen och testa.
Hästar som äter hösilage brukar många vaccinera mot butalism. Inte alla som gör det men många.
Är de inte något som saknas i hösilage som man måste tillsätta? Har ett svagt minne av de.. Bättre med ensilage än hösilage i vilket fall om man kan få tag på de.
Varför skulle ensilage vara bättre än hösilage? Ensilage innehåller mer syra och har lägre ts så kaninerna måste äta mycket mera
Jo men varför skulle det vara bättre än hösilage undrar jag?
Ensilage är INTE bättre än hösilage för det innehåller mer syra och mindre näring
Syran är inte på något sätt farlig för kaninerna, snarare tvärtom! Högre vattenhalt är väl jättebra, speciellt nu på vintern när vattnet fryser. De blir inte lika törstiga då! Dessutom vet alla som har matglada kaniner (läs dvärgvädurar!) att de gäääärna äter för mycket. Så att en del av maten är vatten är bara bra
.
På sommaren ska man helst inte använda silage alls. Den håller sig bara något dygn när balen väl är öppnad. När det är minusgrader håller det sig någon vecka!
#43 & #44 Därför att ensilage innehåller mer protein än hösilage. Ensilage har öven högt näringsinnehåll. Självklart beror de på när de är skördat, men generellt är det så. Man kan ju fodra sin kanin med halm om man så vill, men då måste man tillsätta de som saknas i halmen som de andra innehåller.
#44 det du påstår är felaktigt :) Varför tror du man utfodrar kor med ensilage? Man behöver tillsätta mindre annat hokus pokus om man har ett bra grovfoder.
#46 min sambos styvpappa utfodrar sina kor med hösilage inte ensilage. Gjorde dem på min skola med
#47 Då får han säkerligen tillskotts fodra med de som hösilaget saknar. Jag har inte exakt koll på VAD de är som saknas men vet att de finns mer protein etc i ensilage. Men man behöver inte tro på vad jag säger, de är ju upp till en själv :) Gick på en föreläsning som vår förening hade vid höstmötet som Kjell höll, väldigt bra och lärorik.
#49 Dem får lite grovfoder men det hade dem fått även med ensilage, då det är köttkor :)
#50 ja men de betyder inte att ensilage innehåller mindre protein och har sämre näringsvärde ;)
Klart kaniner kan äta hösilage.
Som ovan säger är syran snarare bra för kaninen.
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Det är helt klart delade åsikter om detta! Intressant.
Ni som anser att det inte är bra att ge hösilage/ensilage, har ni provat på era kaniner? Hört ifrån andra, eller bara läst det någonstans?
Samma gäller er som tycker det är helt ok.
#53 jag har gett mina kaniner det, även mina hästar, vi skördar eget hösilage, ensilage och hö och jag tycker det är helt okej!;)
#53 Ja har har testat alla 3 sorterna och ensilage fungerade sämst, deras magar fungerade inte bra alls på det, hösilage gick bra om det lite torrare, och hö fungerar såklart super:)

Ensilage innehåller mer energi och protein per kg ts. Detta pga vallen som ska ensileras skördas i ett tidigare växtstadium och innehåller mer baljväxter. Det innehåller även mindre cellulosa och därmed mindre struktur. Så vissa kaniner som är uppfödda på hö kan nog reagera på att det är kraftigt. En kanin som är uppfödd på ensilage skulle istället kunna få problem med hö som kost.
Hösilage kan ses som ett mellanting mellan hö och ensilage. De finns dock ingen exakt gräns mellan hösilage och ensilage.
Man väljer att utfodra med silage eftersom det är lättare att förvara under de väderförhållanden vi har. Det är även lättare att tillverka eftersom de till skillnad mot hö inte behöver ha legat och torkat helt flera dagar i ras. Hötillverkning är väldigt väderberoende. Nackdelen med silage är att en bal måste förbrukas snabbt, det är som att öppna en konservburk.
Idag är det fler och fler bönder som väljer att göra silage istället för hö och på vissa stället i Sverige kan det vara väldigt svårt att få tag i vanligt hö.
Jag har gett mina kaniner hösilage under vinterhalvåret i 3 år. Är mycket nöjd och kommer att fortsätta med det. I år har jag dock inte kunnat få tag på småbalar…
Ensilage ovh hösilage, vad är det för skillnad? :)
#58 ensilage är mycket blötare än hösilage, hösilage är något mellanting mellan ensilage och hösilage:)
#59 Aha okej
Men då borde väl inte ensilage va bra för kaniner, för dom ska väl ha torrt hö? Tänkte om hö´t möglar, då blir det väl giftigt för kaninen? ")
#60 Ensilage håller 1-2 dagar efter man öppnat det så måste ätas upp snabbt, hösilage håller lite längre, personligen gillar inte jag ensilage då det luktar, är blöt osv

#59 Du menar mellan ensilage och hö ;)
Personligen tycker jag ensilage luktar gott :)
Jag med ensilage är jätte gott (luktar) mysigt speciellt nu under vintern!:)
#63 tycker det luktar äckligt xD #62 Ja det var det jag menade, får skylla på att jag inte sov ordentlig i natt :P