Hittat mager kanin! Hjälp!
Idag hittade min bror en liten kanin liggande vid vägen! Han tog hem den och vi upptäckte genast att den bara har liten chans att klara sig… Den är väldigt mager och har ögoninflamation så att den inte ens kan öppna ögonen. Den är ganska liten, försöker att fixa bild så det kommer så snart som möjligt. Vi vet inte om det är en vild eller tam kanin. Den går att hålla utan att den gör motstånd men det är kanske bara för att den är så svag. Jag behöver hjälp! Hur kan man rädda denna lille sötnosen?
Veterinär, ända tipset jag kan ge dig då vi int ekan avgöra bakom en skärm.
Nån som ser om det är en vild eller tamkanin?
Oj du, passa så det inte är myxomatos! Har du kaniner själv?
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Vad är det? Jo jag har ju det… men de är inte i samma rum och jag tvättar mig jättenoga efter att jag rört den! skålen slänger vi sen när den har tillfrisknat.
Åk till veterinär, annars är risken stor att h*n dör!
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Kaninpest. Farligt och smittsamt. Skulle råda dig att avliva den omgående, både med tanke på kaninens skick och för att förhindra smitta.
Nu är det inte säkert att det är myxo, men jag skulle inte chansa!
Solbackens kaniner
#7 jag har läst om det nu och det verkar som om du har rätt
är det smittsamt för människor och andra djur?? Kan det spridas till mina andra kaniner trots att de inte rör kaninen?
Väldigt smittsamt vad jag har fått förklarat. Vet inte om det till och med är så smittsamt att om man hanterar sina friska kaniner med samma kläder som man hanterat en smittad kanin med, så smittas de friska.
Skulle nog avlivat den, det är nog det bästa man kan göra i detta läget.
Skulle även slängt kläderna och allt som kaninen haft kontakt med, för att vara på den säkra sidan.
Lycka till.
Nej det smittar bara kaniner. Myxo smittar via kontakt, så var extremt försiktig! byt kläder, tvätta händer, allt!
Solbackens kaniner
Tack, jag får slänga kläderna i tvätten några gånger! Det blir att avliva den…
KANINPEST!! Helt klart!! Avlivning är enda utvägen!
En till fråga: om nån av mina kaniner skulle blivit smittad, hur lång tid tar det innan första tecken på smitta dyker upp?
#13: Vet inte om det är så, men har för mig att en kanin som är smittad kan bära på sjukdomen utan att det syns.
Och att sjukdomen bryter ut när kaninens immunförvar försvagas, av någon andledning.
Jag är verkligen inget proffs på detta, och det är bara något jag har hört. Lycka till!
#14 Tror du tänker på pasteurella nu.
Det ser ut som kaninpest! Kaninpest smittar via direktkontakt, insekter eller fåglar. En smittad kanin insjuknar inom 1-2 veckor. De första symptomen kaninen får är att ögonen svullnar och rinner. Ofta blir ögonen variga och de får ett förtjockat tårflöde. Kaninens hud kan svälla, mestadels runt ögonen, nosen, munnen och könsöppningen. Det är mycket smittsamt!
Det ser ut som en harunge som KAN vara smittat med myxomatos men det är inte säkert, kan likaväl vara så att ungen är fruktansvärt kall, då blir alla opigmenterade områden lilaröda! Smittade djur dör oftast inom ett dygn men det finns exemplar som överlever utbrottet. Det mest skjyssta hade nog trots allt varit att låta den lille stackaren somna in =( Lycka till!
Mvh Sofie
#15: Så var det nog! Jag visste inte säkert vilken sjukdom det var. Men då vet jag det, tack tack. 
#18 Det är i stort sett den enda sjukdomen jag lusläst. Resten har jag inte så bra koll på. 
#19: Ja, det är alltid något.
Man kan inte ha koll på allt. Jag har ju inte koll på någon av dessa sjukdommar över huvudtaget, förutom vissa symptom. *Skäms på mig*
är inte dedär en hare eller belgisk jätte ? den har så långa öron :P
#21 Ingen Bj i alla fall, mest troligt en hare
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej, det var skönt att höra att mina kaniner har klarat sig:) ör det var 3 veckor sen att haren var hos oss fast den rörde ju aldrig mina kaniner!
#23 Har du varit hos veterinären med hittakaninen?
#Nej min bror släppte ut den igen:/ farligt om den bar på kaninpest och den höll ändå på att dö, åt inget eller så!
#25 man släpper ju inte ut en sjuk kanin igen?! Då kanske det plågas till döds! Hade varit bättre att avliva den! Om den nu var sjuk med kaninpest kanske den smitta andra kaniner istället
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#25 Jaha, vad synd ändå.. :(
Har du sett den ute eller tror du att något djur tagit den?
Det var inte jag som bestämde det!
Nej en räv har helt säkert tagit den… Men nu behöver ingen mer skriva här då jag fått svar på min frågor
#25: Man släpper ju inte ut en sjuk kanin!?
Varför inte avliva den när ni ändå tog med den hem för att hjälpa den?
För då var det ju ingen mening med att ta med den hem. 
Tycker Johanna3 hade helt rätt i det hon skrev;
Jag är FÖRBANNAD OCH FÖRTVIVLAD!!
Jag är förbannad, ledsen och förtvivlad över att folk fortfarande rekomenderar avlivning vid minsta tecken på Pasteurella!! Så fort kaninen nyses skriker folk "PASTEURELLA" och kaninen avlivas och i bland hela besättningen!! Oftast utan att ens tagit kaninen till veterinären! Eller varit hos en veterinär som INTE tagit prover på om det verkligen rör sig om Pasteurella eller VILKEN typ av Pasteurella bakterie det är!! Okunskapen bland veterinärerna om hur man hanterar en sjuk kanin ÄR SKRÄMMANDE!!!
En kanin kan nysa och bli snorig av en väldig massa orsaker!! Allergi, näringsbrist, dåligt immunförsvar, dåligt spån eller hö, drag, stress, damm, torr luft, miljöombyte mm! Den mildare varianten Pasteurella multocida är väldigt vanligt att kaniner bär på och oftast påverkas dom inte av det. Får kaninen ett utbrott går det ofta bra att medecinera med Baytril eller Vibramycin samt se över närings statusen och djurhållningen! DENNA SORTEN GÅR ATT BOTA!! Det finns ingen som helst anledning att avliva en kanin med den mildare fomen av bakterien utan att ha först provat medecinering! Det är de elaka sorterna som man ska se upp med! Där bakterien sprids till centrala nervsystemet och inre organ och är svårbotad!
Så SNÄLLA sluta avliva kaniner utan att ha kollat upp om det verkligen är bakterien Pasteurella!!
Hittils har jag bara hört skräckhistorier om kaninuppfödare som fått avliva hela sin besättning.. MEN VAR FINNS STATISTIKEN OCH RAPPORTERNA?
Att prata om Pasteurellos är tabu och pågår i det tysta..Men detta måste få ett slut!! Den här informationen är viktig att sprida vidare så kaniner slipper avlivas i onödan!!! Vi måste börja hjälpa varandra istället för att dömma och ignorera!
Jag vill med denna tråden samla RIKTIGA personliga erfarenheter om Pasteurellos och med andra ord INTE vad du hört genom ryktesväg eller läst på nätet! Jag har tänkt att skapa en enkät om Pasteurellos för att få reda på konkret fakta kring sjukdomen och tips? på frågor mottages tacksamt!! Återkommer om detta..
Ta hand om er där ute… 
Johanna, Wernamo Smådjursuppfödning
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
#30: Håller med dig helt, men jag tycker att om hon nu tog hand om den för att hon trodde den var sjuk, så tycker jag att man ska ta reda på om kaninen verkligen är sjuk, innan man släpper ut den.
Tycker det är ens skydlighet, om man nu tar med sig kaninen hem för att hjälpa den..
# 31 Ja, kaninen mår nog inte bättre av att fångas in och sedan släppas än att dö genom "naturens gång"..
Nu är det ju försent, men det är viktigt att detta når fram till så många som möjligt kan ta del av informationen till sommaren/våren då det är mycket vildkaniner/harar på många delar av Sverige
Jag vet att de inte var bra… Och jag har bestämt att de aldrig mer ska få hända! Era inlägg var jättebra och ger alla en tankeställare. Alla här vill ju ta hand om kaniner på bästa sätt, men ibland behöver man lite hjälp och råd om de man gjort.:)