Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 376 ggr
hanna.k
0

Kan någon berätta för mig!

Jag skulle så gärna vilja veta lite fakta om kaniner…hur det är att ha en kanin..vad man bör tänka på osv..Jag har astma..kan jag ha kanin då?

myriis
0

Hej!
Kul att du funderar på kanin! Kaniner är toppen djur. Intelligenta, söta och sociala =)
Men, det finns nackdelar! Kaniner kan bli upp till 15 år, dem kan vara arga och sura ibland och kräver mycket uppmärksamhet.

En kanin ska röra på sig minst en timme om dagen. Personligen har jag som regler minst 2 timmar om dagen =) Dem behöver även bli klappade och gosade med varje dag!

Man måste även ta ställning till vad man vill ha för ras/färg. Ska den ställas ut? Ska jag hoppa med den eller ska det bara vara en kelkanin? Man måste även bestämma om man ska köpa från uppfödare eller djuraffär. Jag föredrar uppfödare.

Sen är det den eviga disskutionen om kaniner trivs bättre när dem är två och två eller när dem är ensamma. Jag tycker att kaniner ska vara ensamma. Så lever dem i det vilda.

Buren är också viktig. Minsta tillåtna mått är 100*50, men det beror på Vilken ras? du har! Jag rekomenderar (för dvärgkaniner eller andra mindre raser) burar som är 120*60 eller större. För t.ex. Belgisk jätte behöver du en otroligt mycket större bur!

Hoppas du fick lite svar =)

hanna.k
0

Tack så mycket för tipsen..du vet jag lite mera iallafall..:-)

myriis
0

Ett annat tips? är att söka på internet efter fakta om kaniner eller kanske lånar/köper böcker om dem? =)

hanna.k
0

Jo böcker ska jag låna..:-)

Chessan
0

Det om du kan ha kanin om du har astma beror det nog på hur allvarlig den är. Jag har hört flera som kar kunnat haft kanin trotts allergi - utomhus då.

Och den ständiga diskutionen om man ska ha en eller flera kaniner. Där får man nog bilda sin egenuppfattning. Men det funkar att ha både ensamma och tillsammans, de är inte som t ex marsvin som kan dö för de mår dåligt om man har dem ensamma. Med kaniner hänger det mycket på individen. I naturen bor kaniner i kolonier. Alla har egna hålor men träffar andra kaniner

Tina-A
0

Det finns många artiklar här på sidan om vad man ska tänka på när man ska skaffa kanin och sådär.

Jag har astma och är pälsdjursallergiker och jag har mina kaniner utomhus. Jag kunde ha min kanin i mitt rum ett tag, men jag var alltid täppt i näsan och hade alltid rinniga ögon. Jag mår mycket bättre nu när dom står ute och det funkar för mig!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

KajsaM
0

Jag är astma och pälsdjurallergiker. Har både hund & kanin. Men mest troligt har pälsdjurallergin växit bort. Och min kanin bor i källaren så jag har den alldrig på mitt rum :)