Vad bör tänkas på vid kull?
Undrar lite över vad man bör veta/ha i åtanke då man ska avla på renrasigt med stamtavla.
Om jag ska märka ungarna, vad kostar då detta?
Ska de veterinärbesiktigas innan försäljning?
Är medlem i SKAF men har inget uppfödarnummer ännu. Hur fixar jag det? Måste jag ha registrerad kaningård för att kunna utföra stamtavla och märkning osv?
Berättta gärna vad som krävs.
- Vad märkning kostar är olika från veterinär till veterinär.
Ringmärkning, som man kan göra hemma, kostar däremot 12kr/ring.
Vilket man väljer är helt upp till en själv, vilket som känns bäst.
- Det är inget krav på att ungarna ska vet-besiktas innan försäljning.
- Du fixar uppfödarnummer genom att fylla i uppfödarnummeransökan och skicka in, samtidigt som du betalar in kostnaden (100kr) till kontot som anges.
Sen är det bara att vänta på att du får hem ditt uppfödarnummer med posten. =)
- Det enda som krävs för att få märka och skriva stamtavla är;
* medlemsskap i KAF
* uppfödarnummer
Sen bör föräldrarna uppfylla kraven gällande stambokföring, dvs att minst ena föräldern är stambokförd.
Är ena föräldern icke stambokförd bör dennes föräldrar vara det.
Dock är detta inget krav för att få skriva stamtavla.
Men är det för många luckor (dvs icke stambokförda förfäder) går avkommorna i sig inte att stambokföra.

#1 Ok, men då ska jag skicka iväg ansökan om att få uppfödarnummer då. Är denna kostnad en engångskostnad eller får man betala denna summa en gång per år samma som vid medlemsskapet?
Om jag nu väljer att märka med ring, vad behöver jag för detaljer till detta? Antar att allt sånt köpes via SKAF också?
Är lite skeptisk till ringmärkning, men det kanske är vad som kommer gälla framöver, eller kan man få välja mellan tatuering och ring?
Måste man förresten låta vet. tatuera, får man inte göra det själv?
#2: Det är en engångskostnad. =)
När det gäller ringmärkning så finns det olika storlekar på ringarna.
Ringar köps av KAFs materiallager och registreras på ens uppfödarnummer.
Öronmärkning får inte göras själv, då det numera klassas som ett operativt ingrepp och sådana får enbart utföras av utbildad personal.
Hade uppfödare fått märka hemma hade nog ringmärkning aldrig införst.
#2 man får inte tatuera själv

Ok. Då är jag med…men ska fixa uppfödarnummer snart här, då får jag ta beslut om hur jag vill göra med märkning senare.
Är det obekvämt/bökigt för kaninerna att ha ring? Nån som har erfarenhet? Vill de gärna bita i den, får de skavsår eller liknande?
#5 har man rätt storlek ska de inte vara ngt problem (har ingen ringmärkt själv, men vet folk som har) :)
#5: Risken finns att skavsår kan uppstå och andra problem om man väljer fel ring (dvs den blir för liten till slut).
Jag har enbart ringmärkt 2 ungar och min upplevelse är än så länge enbart positiv.
Min hane som jag sparade, som är ringmärkt, har inte brytt sig om ringen alls.
Börjar nästan fundera om han ens vet att den sitter där.
Men jag vet att andra har mindre positiva upplevelser ang ringar.
Vilken storlek beställde du till dvärgvädur?
#8: Jag beställde D-ring.
# 9: Kommer du ihåg hur många veckor kaninen var då?
Några problem därefter?
#10: Satte på ringarna när kullen var lite drygt 6 veckor.
Kullen är nu 1 år och 4 månader och hanen har inga som helst problem med den alls, inte ens bortskavd päls.
Men för honan har jag för mig att den skavde och klipptes då bort för säkerhets skull.
Finns det någon mer som har erfarenhet av märkringar? Vilken ringstorlek använder Ni och hur gamla är kaninerna vid märknigen? Uppkomna problem? Tycker detta är intressant att diskutera.
Tycker ring funkar jättebra! Sätter på dom på rexarna när de är runt 8-10 veckor. Inga problem ALLS
Även lejonen jag märkt med ring har det funkat utmärkt, ingen har stört sig något på det vad jag vet:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
I uk har dom bättre anpassade ringar för just lejon.
Jag kommer öronmärka. Avelsdjur med nummer och kel kaniner med "KEL" kanske ;)
MVH John