Dispens ang. stambokföring?
Vad vet ni om dispens inom stambokföring? Vilka raser kan söka dispens? Så mycket info som möjligt mottages!! 
Har ingen aning om vilken grupp detta går under.. 
Den enda jag vet för tillfället som är generell dispens är Liten rex. Det börjar gälla 1 dec.
Man kan väll söka på rex dvärgvädurar?
#2 Har också för mig det. :)
Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com 
#2 ingen aning, hur länge har de generell dispens?
#4 Vad betyder generell?
Eller heter de generell? Nu snörrar jag till det.. Men jag menar iaf att de får alltid beviljad dispens oavsett hur många luckor de har.
#6 Aha! Jag vet inte! Har frågat Asp
Man kan söka dispens på alla raser. Frågan är bara om den beviljas…

Ok.. ja det är väl bara att testa då.. 
#9 bara testa är de nog inte ;) Vilken ras? gäller de?
Gäller det Dvv satinrex? Tror faktiskt inte ens att den varianten är godkänd… Rex och satin, men inte satinrex.
Dispens kan man alltid söka på alla raser, sen om det går igenom eller inte det får man se. Lättast är att gå till SKAFs hemsida och leta upp Asp och mejla och fråga så får du ett korrekt svar direkt. Har mejlat ett par gånger det jag fått till mitt svar är att om det är jag som är uppfödare och märkt den kan jag prova ställa ut och går den igenom med ett bra poängkort kan man söka dispens på stambokföringen. Men som sagt lättas att fråga först för det är inte så lätt alla gånger.
Det har varit lättare att få dispens på nya raser som nu kommer att var liten rex eftersom det inte finns många av denna nya ras.
Det man kan få är om man får ut något av dispensen om man kanske har en kanin där rasen är vanlig men färgen är ovanlig men den har många luckor i stammen. Alltså om man tänkt avla för att få fram fler och vill ha en hel godkänd stamtavla.
För att söka dispens så måste kaninen ha blivit utställd i A klass (och gått igenom såklart
). Du skickar in stamtavla + bedömningskortet till Lars-Åke Asp, och en förklaring till varför du söker dispens på kaninen.

13# Tack för bra svar! Precis så kommer jag göra! 
#14 Vilken ras? gäller det? För i så fall är det ju enklare att ta reda på om det finns dispens. Är de en ovanlig färg? Då är de enklare att få dispens.
#15 tror det gäller en dvärgvädur satinrex eller jag är inte säker.
Men i alla fall så är det bara tre pälstyper som idag är godkänd på dvärgvädur och det är normalhårad, rex och fuchs. Jag vet inte vad den nya standaren säger men tror det borde var det samma.
#16 Nej, dvv är godkänt i angora, rex, normalhår, satin och så var de någon mer tror jag? Den e godkänd i fuchs tills 1 dec 2012 då rasen övergår till cashmere i stället.
Och rex satin e inte godkänt :)

Vem har påstått att det gäller en Satinrex? Jag bara undrar..
Vilket det inte gör!
Men jag har fått de svar jag behövde här och resten av Ewa & Lars-Åke Asp!
#19 jag har inte sagt att det gör, men det var 2 som påstod det och de kanske visste mer än mig? ^^