Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2285 ggr
eamy
0

Hona kissar ner hane

hej hej !

ja som rubriken säger så håller min kaninhona på 4 månader och kissar ner kanin hanen som är kastrerad,

varför gör hon så och hur ska man lära henne att det inte är okej? han stinker :( det har hänt några gånger nu :(

eamy
0

snälla behöver hjälp !

Johanna3
0

Ha dom åtskiljda?

eamy
0

#2 asså dom gör fritt i min lägenhet, sen på kvällen/natten sätter jag dom i en varsin bur.

det är grymt äckligt måste bada min kanin i morgon han stinker usch :( asså hon är som en hane skvätter typ gör honor så?? :O

[Emma--]
0

Honor kan också skvätta. Så det kan ju kanske vara bäst att fundera över kastrering.

eamy
0

#4 ja :S men hon är ju bara 4 månader, kanske ska se om hon gör så när hon är äldre?

[Emma--]
0

Jo nog kan du vänta och se ett tag.

[Becca-]
0

#5: Om beteendet inte går över är det nog läge att kastrera. Kastrerade min lilla hane vid 4 månader utan problem, så det ska nog gå bra.

[Kaninlycka]
0

#7 Härligt att höra att det gick bra med så pass tidig kastrering för din hane. Glad Jag vill kastrera så fort som möjligt så mina kullsyskon kan gå tillsammans.

Har du kollat så honan verkligen är en hona? Vet att det finns honor som både luktar och beteér sig som hanar, men att hon skulle kissa ner honom så mycket låter skumt…

[Becca-]
0

#8: Håller med. Titta om det verkligen är en hona.
Har hört många som haft kanin"honor", men som sedan "förvandlats" till kaninhanar. Konstigt, men troligen sant Obestämd

Zvintos
0

Familjens äldre hona har gjort nästan likadant.
Dock bodde hon aldrig ihop med en hane, så hon kunde inte kissa direkt på en.
Däremot fick man akta sig för att hålla henne med rumpan emot sig, om hon brunstade och man luktade hane, för då skvätte hon på en gång..

Har även haft en hona som skvätte ner hanen efter PARNING (syntes tydligt i och med att hanen var vit).

Så helt ovanligt är det inte med skvättande honor.

[Emma--]
0

Min första kanin skvätte ordentligt när hon brunstade. Även honan jag har nu kan göra det ibland.

eamy
0

#8 o 9 jaa har kollat det men det är en fin hona :P

ja jag tycker det är jätte konstigt att hon skvätter ner hanen så extremt mycket:S men de är alltså vanligt att dom gör det när dom är brunstiga?

hon har ju precis blivit könsmogen nu så ska vänta med och se om hon är så här när hon blir äldre :)

Zvintos
0

#12: Vanligt är det inte att honor skvätter när de är brunstiga.
Men, de honor som skvätter brukar göra det när de brunstar.

eamy
0

#13 okej :) tack då behöver jag inte vara orolig :)

men vet någon hur jag ska göra så hon slutar kissa på min hande, för jag vill inte tvätta han varjedag och han är långhårig så det är jobbigt att göra det ocksåå :)

Sussii92
0

#14 En av mina honor som är 5 ½ månad skvätter en del också, hon bor dock ensam men blir en hel del städning, funderar på att kastrera henne ifall detta fortsätter en längre tid också :)

Dock har ingen av de andra två någonsin gjort det, så är vell individuellt från kanin till kanin alla är olika, vissa verkar göra detta andra inte :)

eamy
0

#15 okej :D