Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2805 ggr
[Sandi92]
0

Vanligt med kaniner som bits?

Efter att ha läst på många forum och sidor så tycker jag det verkar som att det är vanligt med kaniner som bits.

Oftast är dessa kaniner från djuraffär, där dom inte har nån koll på Avel, men har även läst om folk som köpt från uppfödare med bra föräldrar som ändå blivit aggressiva.

Många av de som svarar på forumen säger att det förmodligen beror på fel uppfostran och hantering. Måste man behandla en kanin som "porslin" för att den ska få bra temperament?

Jag har inte mycket erfarenhet av kaniner och har aldrig själv haft någon, så jag går bara efter vad jag har läst och hört. Däremot så har jag funderat på att skaffa, för jag är förtjust i smådjur, (har marsvin) men har tvekat pga att jag inte vill riskera at få ett aggressivt djur.

Jeppo
0

Jag tror att det e det som e felet, folk behandlar dom om porslin djur.

Kaniner som växt upp med mindre barn (som oftast inte är så "försiktiga") har jag märkt är oftast MYCKET tamare och snällare än andra kaniner

tror det är för att vuxna behandlar kaniner mer som "porslins djur"

Nu menar jag inte att alla ska börja hålla på med sina kaniner som en 3åring, men man ska inte vara rädd att hålla på med dom :P svårt att förklara

lukasfelix
0

Tycker tvärtom, att barnkaninerna är de "värsta"

[Kaninlycka]
0

Jag tror att det beror till stor del på mammans personlighet, men där ingår ju även hur kaninmamman hanterats under sin uppväxt och hur kaninungarna hanteras av uppfödaren.

Jag tycker inte att kaniner är aggressiva djur över lag, däremot går många igenom en knepig period då de blir könsmogna men det brukar gå över.

Kastrering brukar ge ett jämnare och socialare temprament hos både honor och hanar.

[Emma--]
0

Jag tycker det är väldigt sällan kaniner verkligen bits hårt eller beter sig aggressivt.

Men under tonåren brukar dom ofta kunna smaka med tänderna på det mesta. Men inte ens då brukar det handla om att dom verkligen bits. 

Men sen måste man ju även hantera sin kanin.

MoaLarsson
0

Det är lite olika. Först & främst beror det på föräldrarnas temprament och hur kaninerna blivit behandlade hos uppfödaren. Det beror också på hur de behandlas hos sina respektive ägare. Kaniner som har bott i barnfamiljer brukar oftast vara de värsta. Jag tror att det är för att barnen inte kan visa för kaninerna att de gör fel när de bits eller beter sig på annat aggressivt sätt.

teddybaby
0

Mitt teddylejon Baby kommer, såvitt jag vet, från väldigt fina föräldrar och helt klart en jättebra uppfödare. Babys syskon är också vad jag vet jättesnälla. Baby själv är en väldigt lugn och fin kanin, men han har alltid bitit mig. Han bits när jag har honom i famnen för länge (det har blivit hans sätt att säga "släpp ner mig") och så hugger han mot mig och morrar när det vankas borstning/klippning/kloklippning. Det har blivit ett problem, men jag jobbar på det. Han är ju så fin och betyder ohyggligt mycket för mig. :)

Summa summarum, det kan bero på massa olika saker! I mitt fall så var Baby känslig för vissa saker (som att ligga på rygg) och uppenbarligen så gjorde jag fel varje gång jag släppte honom efter att han bitit mig. För i och med det så har han förstått att kan kommunicera genom att bitas.

Sussii92
0

Den enda anledning att min ena kanin har bitit mig var att hon misstog mitt finger för att vara mat och hon är helt galen i hennes godis så det blev lite fel men ingen skad skedd blev bara ett pyttelitet sår och hon gjorde aldrig det igen sedan dess, detta var 6 år sedan minns det så väl ändå för jag blev så förvånad av det hela :) Men hon är mina lilla ängel nu hon gör ingen något ont :) Mina andra kaniner har aldrig bitigt bara nafsat lite någon gång de måste ju smaka på allt möjligt även mina matteböcker brukar vara en favorit :P