Jag är så förbannad.. för liten bur
Ursh stackarn :(
Tyvärr kan det se ut så där i sverige oxå..
Undra hur eu reglerna ser ut för djurhållning av sällskapsdjur.
MVH John

nej de i polen bryr sig inte om hundar som är misshandlade och man får inte ens betala om man misshandlar sin hund så snacka om en kanin…
Inget underlag har han heller =(
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
Stackars liten! De lär väl ha liknande kompostgaller i Polen också? Elller sådana där hyllplan som de bygger med i UK tex.
Förstår att du blir upprörd, särskilt som du är så mån om din kanin och dina hundar. 

#5 underlag skulle inte heller min kanin ville ha. man ska inte ha strö över hela buren.
#6 ja precis men nu ignonerar hon jag skriver till henne att så kan man inte göra så skriver hon tillbaka: solen skiner, jag gillar inte höst.. helt knäpp människa
#7 har din kanin inget underlag i sin bur? :O
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

min kanin har inte ens en bur utan är frigående men det hade han aldrig något. varför skulle han ha? och vad skulle han ha då? strö är till bajslåda inte till buren. allt mjuk rullade han åt sidan
#9 Ja det är ju egentligen lag på det, att golvet på buren ska vara täckt av ett strömedel.
Så har man inget alls så skulle då jag anse att man bryter mot detta. Men det har jag väl själv gjort förut också när jag hade filtar istället. Antar att det inte räcker egentligen.
Sen om kaninen själv väljer att putta bort bottenmaterialet så gör det ju knappast något. mina kaniner vägrar ha något alls inne i sitt hus.
Men rahl's kanin är 100% frigående.. finns endast toalåda.
MVH John
Men det kan vi inte belasta rahl för nu:) eller hur.
MVH John
Kan ju även tillägga att beroende på buren kan det ju bli lite för hårt utan strömedel. Så något bör man ju ha.

Jag tycker att toalätt är för hård att gå på den. det stor väl knappas vad exakt enligt lag ska det vara?
jag gillar inte det ;) i med att jag vet att både min kanin och andras kaniner har aldrig accepterat att ha något underlag. jag kan förstå det med utekaniner men inte inne kaniner :) men men..
men nu behöver jag inte bry mig om detta. han tar allt mer beetende från hundar och kommer snart att skälla också tror jag.
Finns många olika strösorter att använda.
Vilket strömedel man använder ska anpassas efter djuret.
Hur har kaninerna visat att dom inte accepterat något underlag?

Grävt eller rullat det i en hörna. Han ville ligga på ett platsgolv och jag vet en del andra kaniner som inte heller vill ligga på strö eller något mjukt.
Som sagt, mina kaniner vill inte ha strö i sitt hus, sen fixar dom även en till plats i buren där dom ligger. Men dom skuttar runt i det andra ströet ändå. Och det är ju inte ett så Konstigt beteende att kaniner gräver i ströet.
Och det kan bli väldigt hårt för kaninernas tassar om man inte har något alls.
Precis som när man har frigående kaniner så kan man ju inte bara ha dom springandes på golvet. Man bör ju ha en hel del mattor och inte enbart pga att det blir fört hårt.

Ja om dina sprang på underlag så är det bra men han grävde en plats och låg där eller satt i bajslåda. Ville inte ens röra på sig i sin 140 cm stor bur och han var liten då. nej underlag i buren är inget för han men det bryr jag mig inte om nu :)
sen som sagt det är enligt mig mer hård och osnäll att de ska gå på hård toalätt än platsgolvet. men vi är olika och har olika åsikter
Men det är ju inte bara hård toalätt som gäller. Finns hur mycket som helst att pröva. Och en filt eller matta är ju bättre än ingenting.
Hur stor är buren egentligen? Antingen är det buren som gör kaninen väldigt stor eller så är buren 100x50 men kaninen är för stor för det måttet.
Tragisk vilket fall som helst.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

#20 ja om kaninen vill ha det, min ville inte heller ha en matta eller en flecce ;)
#21 jag vet inte mått men jag kan länka till en film där ser man honom ute
http://www.youtube.com/watch?v=DLkFLL6z0fc&feature=player_embedded
#22 Måste vara svårt för en frigående kanin att undvika allt mjukt då.

även nu som frigånde slängde han ut alla hans grejor från ett hylla och sover där nu på hård trä :)
http://img816.imageshack.us/img816/2767/img6558x.jpg
jag ska hitta en bild där ser man att han sover där
#22 Han är ju riktigt stor!
Mvh Emma

#25 tack :)
#23 jag satt en hundfilt där för att han skulle ha mjuk på hyllan men nej det tog han i munnen och slängde ut.. han vill inte ha mjuk
#27 Han ser ut att behöva en bus på typ 140 x 70 x 80, minst!
Mvh Emma
Men det säger inte så mycket tycker jag. Mina kaniner gräver runt i filtar och vill inte ha något i sitt hus. Men det innebär ju inte att dom vill ha hårt i hela buren. Och det är väl inte så konstigt att kaniner gräver runt i materialet, det är ju ändå kaniner.
På en hylla skulle säkert inte en filt få ligga kvar. Men dom skuttar ju runt på mattor och i soffan och andra mjuka ställen. Och när dom vilar lägger dom sig hellre på mattan ute än inne i sin bur på sina vanliga ställen.
Och det finns väl en risk att tassarna tar skada tillslut om det är för hårt underlag hela tiden.

#29 men låt tråden handla om det den ska handla om. tack!
Fast den kaninen har ju heller inget strö. Så det är väl delvis vad tråden handlar om.
Den har en hemsk bur, alldeles för liten, ingen aktivering alls. Och på youtube gick det att se buren lite mer och öppningen till buren sitter ju heller inte särskilt bra till när kaninen ska ut.
Stackars kanin helt enkelt.

Fast i polen har vi inget lag på det och jar har nästan aldrig sett något i buren på kaniner och de flesta kunniga säger precis som jag sa :)
jag misstänker att hon tar ut hela gallret när han ska ut och springa. men jag kan inte säga till henne att hon gör fel så svarar hon typ ja det regnar hos mig också - fast jag sa om kaninen inte om att det regnar.. alltså byte ämne och svarar ett knäppt svar
Jag har aldrig hört någon annan förespråka att man inte ska ha bottenströ i buren alls.
OT: Alla människor har inte strö i buren hos sina kaniner och i rahl's fall är hans kanin frigående kaninen kan alltså själv välja om den vill ligga på matten, golvet eller vad som helst annat.
Jag har tidigare också haft strö i min bur men tog bort det då mina kaniner ändå flytta bort allt i kanten av deras stora bur och de vill absolut inte ligga på det alls utan golvet är bäst och som sakt om kaninen vill ha det så varför då tvinga den till att ligga på något annat den inte vill… så nej man måste inte ha strö, jag själv om jag hade varit kanin hade gärna varit frigående och legat var jag vill än att ha massa strö i en bur…
Det enda jag själv förspråkar är att man ska ha en stor bur nog, vilket denna kanin ts berättar om verkligen inte har. Enligt mig själv är minimimått 1 kvm per kanin och 2 kvm om du har två alltså men det är bara min åsikt lagen i sverige säger 0.5 kvm och vissa länders lagar säger ingenting vilket är sorgligt men inget vi kan göra åt det mer än att ge tips? och råd till de som har sina kaniner på ett felaktiktigt sätt :)

#34 tack för ditt inlägg Emma verkar inte förstå att det finns kaniner som inte vill ha något i buren och det finns folk som inte har något till de och det ser jag inte som ett fel. jag har alltid hört att strö ska vara i bajslåda de går dit och bajsar inte som gnagare som går och bajsar överallt.

Sen måste personen i fråga vill lyssna, den behöver inte svara, vi alla kan gör fel i livet på grund att vi inte vet men alltså svara med att byta ämne och svara hel knäpp så visar man själv hur dum man är,..

och en sista sak är att spån är inte bra att ha i med att det kan komma för nära ögonen eller ge allergi :)
#34 Vilket inte alla gånger blir till kaninens fördel. Tänker då mest på deras tassar.
Då är det ju lika bra att låta kaninen putta bort ströet där den vill ligga och ändå ha kvar på övriga platser i buren.
Och det finns mycket man kan pröva. Filtar funkar sämst bland mina då dom verkligen bara gräver det till en hög som dom tuggar sönder, vilket i sig är en bra aktivering då dom lätt kan få gräva i filtar, men att bara ha en filt i buren funkar inte.
För vissa kaniner kanske det funkar bäst med spån, vissa halm osv.
Jag säger bara att det är lag på det, och att det ska vara anpassat efter kaninen. Och många burar tror jag blir väldigt hårt mot deras tassar.
Och tänk om det är så att kaninen helt enkelt har ett behov av att gräva. Då tar man ju bort den möjligheten också, och den har bara kvar burbotten.
#35 inga problem ville bara förklara mitt sätt och se på det också :) hoppas alla förstog vad jag menar och vill komma till. Exakt strö av något slag i toalådan är för mig ett måste men i övrigt är det upp till kaninen vad den vill man kan ju lägga strö och se om den väljer det eller inte vill ha det och utifrån det bestämma om man ska ha strö eller inte :)
#36 Jo jag känner igen det där, känner många människor som beter sig så och visst är det fel men vill dom verkligen inte inse sitt fel och att du faktiskt vill hjälpa till så, är det tyvärr inte mycket du kan själv göra mer än att fortsätta ge råd och hoppas på att hon någon gång förstår allvaret med att kaniner behöver en större bur att vistas i och ingen hamster/marsvins bur som detta mer liknar och att de även behöver komma ut och sträcka på sig och att de liksom inte kan "vänta" på att en person ska få pengar till att köpa en Hage, köper man en kanin har man ett ansvar att se tíll att den har det bra och se till så dess behov uppfylls.
#35 Det var ju schysst av dig.
Jag förstår mycket väl att vissa material inte funkar till alla kaniner. Därför får man pröva sig fram vad som fungerar till sin egna kanin.
Jag tror bara inte det behöver betyda att dom inte vill ha något alls i buren bara för att dom gräver runt i ströet, eller bara för att dom vill ha en särskild liggplats utan strö. Eller att det för den delen är bra att det inte finns något i buren.
En toa är ju inte direkt nödvändigt bland kaniner egentligen, men det underlättar för oss människor. Kaniner väljer ju dock gärna ett särskilt hörn där dom gör sina behov även om man inte har en toa. Och för att det ska funka med en toa bör man även ha olika material. En sort i toan, en sort i buren.
Oj #39 och #40 blev lite dubbelt här, men iaf du förstår nog vad jag vill komma till :) :D
Usch vad tråkigt att se, hoppas verkligen hon tar sitt förnuft till fånga och skaffar en större bur åt sin kanin! :(
Angående ströfrågan så bor mina kaniner på golvet i kompostgaller-burar, och dom är precis likadana; ligger helst direkt på golvet. Den ena har en matta som som täcker 80% av buren, ändå ligger han nästan alltid på den lilla plätt som mattan inte täcker! Den andra har ingen matta alls eftersom hon totalförstörde den hon hade, dock har hon en mjuk pall som hon kan ligga på om hon vill. Väljer oftast golvet iallafall.
#18 Vad menar du med att det blir för hårt för deras tassar? Dom tål nog en hel del, har aldrig sett några tecken på att mina innekaniner haft obehag över att gå direkt på golvet.

#40 ja precis, toalätt har jag i hans bajslåda men som jag visade han sover aldrig på mattan eller vaxduk utan går in där och sover på ett hård trä och det gillar han. Skulle jag plåga han då och fylla på strö över hans bur om man inte gillade det?
En annan blandar sig i nu och frågar varför jag skriver så här till henne. Då säger jag för att köper man ett djur så är man ansvarig för den, det ska inte vara har jag poengar köper jag.. omplacerar kaninen då!

#43 då visar sig vara en till som har kaniner som inte gillar underlag :) bra att veta att man är inte ensam med det :)
Nej tyvärr anser hon inte att det är fel, hon har inte pengar nu. varför är folk så dumma och inte tänker att även en kanin kostar och bara för att det är en kanin så får den inte vänta tills hon har pengar, varför kan hon inte köpa en begagnad billigare bur tillsvidare? jag kan gärna skriva länken till er så kan ni skriva där på engelska att det ju helt sjukt. jag vet inte om man måste reggisterar sig för att skriva. hon litar inte på det jag säger.
#41 Jo precis man kan testa sig fram och se ifall kaninen vill ha något material att stå och sova på men inget måste enligt mig :) Mina kaniner trivs utmärkt utan och har inte fått några problem av det :)
Jo visst så kan det säkert va i vissa fall sant men inte alla :) kaniner är individuella alltså de bestämmer själv och är olika ang. vad de vill och gillar alltså stämmer din beskrivning säkert in på vissa men kanske inte alla :)
Ja då klart det är så man måste ju inte ha men som i mitt fall är kaninernas toahörn där jag satt toan, de valde och jag satt den där efter vad som passade dem :) Håller med om att det ska vara olika sorter i buren och en annan i toan dock inget måste :) Själv har jag "toalätt" i deras toa vilket funkar mycket bra :P Man måste dock enligt mig om man har en toa ha strö i det ganska själv klart dock :) så länge man har något så är det ju bättre än inget :)

#35 jag har aldrig haft något i buren som sagt och det var aldrig ett problem för min kanin att gå in på lådan och bajsa där - där fanns toalätt. så det ju inte heller nödvändigt att man måste ha två sorter strö för det.
#44 Om det var menat till mig så är det svårt att veta vad för tips? man ska säga när man inte vet vad du har testat. Men jag tror inte man automatiskt ska tänka att för att en kanin gräver undan materialet så betyder det att den inte vill ha något alls. Det är en kanin, dom brukar kunna gräva.
Och den kanske föredrar att ligga på en sån yta, men det betyder inte att det blir bra i längden att alltid få gå runt på hårda ytor.
#43 Precis som med dom flesta andra djur så kan det bli problem om underlaget är för hårt.
Finns väl risk att dom får skavsår just för att det blir för hårt mot tassarna.
Som jag sa så gillar även mina kaniner att ligga där det inte är spån/strö. Men dom gillar även att skutta runt på mattor, ligga på mattor. Och dom skuttar även runt i det övriga ströet som finns.
#46 Jag själv kan ju tycka att man delvis tar bort en hel del möjligheter för kaninerna om dom inte har något bottenmaterial.
#47 Det är bara för att underlätta.

#48 som sagt jag har testat olika och jag tycker inte att han gjorde det för att det är hans beetende utan jag skrev också att han var bara på plats där inget var och sen satt han i bajslådan, rörde sig inte alls om något var där så nej ingen underlag kommer han att ha om han nu skulle vara tillbaka i buren :)
Ja det är ju bra om du testade olika. Prövat torv?
Nu kommer ju knappast din kanin ha någon bur igen eftersom det verkar gå bra. Men ändå.
Men jag tycker inte man ska förespråka att någon ska bryta mot lagen. Och kaninen bör verkligen ha något underlag. Och man ska inte vara för snabb att tolka att kaninen inte vill ha något bara för att den gräver runt ströet.

Men du Emma det var inte bara jag som sa att jag ska inte ha :) alla kaniner är olika så låt de ha som de vill :) man ska inte tvinga sin kanin till något heller
Tar det som ett nej då?
Det är det jag menar att man inte ska tolka för mycket. Man bör verkligen hitta något som passar till kaninen. Ibland kanske det krävs att man får pröva massa olika saker, ibland kanske man hittar rätt på en gång.
Det är egentligen tillräckligt svårt att ge kaniner det som är väldigt naturligt för dom inomhus, och tar man då bort ströet tar man ju bort ännu mer möjligheter för dom.
Så det handlar inte riktigt om att tvinga kaninen till något, utan att kämpa efter att anpassa miljön till en kanin.

Emma jag tror inte att vi kommer överens :) vi tycker olika saker och vi känner vara kaniner bra själva. jag vet hur min kanin är och jag vet att det finns kaniner som inte tycker alls om att ha något och det spelar ingen roll hur mycket de har testat, inget passar de och så kan det vara :)
Nej det verkar inte så. Jag har bara svårt att tro att inget av alla naturliga och mindre naturliga materialen skulle funka.
Då tror jag nog snarare att risken är att man sätter sina mänskliga känslor på djuren och tolkar ett fullt normalt beteende som att kaninen inte vill ha något i buren.
Eller ett grävbeteende kan nog i många fall även handla om en uttråkad kanin som inte får tillräckligt med stimulans. Samma sak om kaninen mest bara sitter still.
Och är det så att man då tänker att det inte behövs strö i buren då kanske man inte bör ha någon bur. Kanske är det en kanin som skulle vara mer lämplig att ha utomhus. Där det är marken som gäller istället. Självklart i bur eller någon säker Hage.
Men att bara ha en tom bur tror jag inte är bra i längden. Och jag säger det igen, då bryter man även mot lagen.

Oj jag har totalt missat att man inte ska följa lagar! jag som heeeela tiden har trott att lagar ska följas, dumma mig :P
Och man ska ta ansvar för sitt handlande även om det något man gjort tidigare.
men hoppas att kaninen på bilden får det bättre och att Polen kanske får lite bra lagar när det gäller djuren!

Dagg om det var till mig om lag så skrev jag innan att det var när jag bodde i polen och där finns inga sådana lagar

i polska lagar står det bara att man är skyldig att fixa ett boende till ett husdjur där husdjuret kan byta ställning, komma till vatten och mat utan problem. inget om mått på den
Men nu sitter du och skriver på ett forum där i alla fall dom flesta bor i sverige. Och du bor väl i Sverige nu? Och i såna fall skulle du även idag välja att bryta mot den lagen.
#53 och #54 här hände massor medans jag var och åt :P
Ja låt oss bara inse att ni har olika uppfattning om hur det ska vara och ni gör ert bästa på era egna sätt och att kanske inte de sakerna du anser är det bästa för den andra :)
Alla har vi olika åsikter och man måste respektera detta och förstå att man inte alltid kan och bör förändra någons egen åsikt om denna personen verkligen anser sig själv ha rätt i frågan alltså kort sagt, förstår att du kanske bara vill hjälpa till och har mycket åsikter om hur du anser att en kanin ska ha det emma men samtidigt måste du förstå att rahl kanske inte delar din uppfattning och då är det ingen menning med att sitta och klaga på varandra om vad ni gör och inte gör utan acceptera att ni tycker olika och att ni gör det bästa för er kanin på ert sätt :) trots allt har era kaniner det bra, det kunde varit mycket värre se exempel #0 :)
#57 - #59 Nu tycker jag ni spårat ur totallt här :) lite mycket OT här, kanske ni skall återgå till #0 och bara inse som jag skrev i mitt förra inlägg att ni har olika uppfattningar om hur det skall vara punkt slut :) Ingen menning med att diskutera något om och om igen om det inte leder till något vettigt mer än bara tjafs :) Mindre OT och mer prat om det tråden handlade om från början hade varit trevligt :)
Nu tycker jag också att kaniner bör ha något mjukt, men att använda argument som att alla har olika åsikt och att djuret trivs bäst si och så fungerar ju inte i verkligeheten. Det är ju som om jag hade en pyttebur skulle säga att min kanin trivs där för min kanin tycker inte om stora ytor. Jag skulle ju kunna säga så för jag känner ju min kanin bäst, men likväl skulle det vara olagligt och folk skulle bli upprörda. Detta trots att det var bäst för just min kanin

#61 det handlar inte om olika uppfattningar när det finns lag på hur saker och ting ska se ut. Finns det en LAG ska LAGEN följas.
#60 Först och främst vill jag bara säga att jag försöker inte förändra någons åsikt.
Däremot förstår jag mig inte på när man tar sig rätten att bara välja vilka lagar man ska följa.
Och det är inte alltid lätt att anpassa miljön till sina djur, och man kan ibland få kämpa lite. Men att medvetet bryta mot en lag känns ju lite fel. Att sitta och säga till andra att det går fint, trots att det är lagbrott känns också fel.
Lagen finns ju där av en anledning. Och det finns kaniner som fått skavsår pga fel bottenmaterial. Eller kanske pga för lite bottenmaterial.
Det kunde vara värre, men ändå.

#59 jag visade dig att även nu kan han välja mattor, soffan och annat men väljer ett hård underlag han vill sova på. jag kan inte hjälpa det :)
#61 Särskilt OT är det inte egentligen. Kaninen i första inlägget är förvisso i polen och det finns inte så mycket vi här inne kan göra för att ändra den kaninens situation. Men eftersom vi är i Sverige så känns det en aning mer aktuellt att faktiskt prata utifrån det som gäller här i Sverige.
Hade den där personen bott i Sverige hade den gjort sig skyldig till minst 3-4 saker. Bland annat att det saknas bottenströ. Även sitthylla. På tok för liten bur. Och jag misstänker att den där toan skulle räknas som för skitig.
#65 Nu ja för att han är frigående. Men så här skrev du tidigare:
"så nej ingen underlag kommer han att ha om han nu skulle vara tillbaka i buren"

#67 vad ska jag göra med min stackars kanin som väljer att leva på ett hårdare plats iställer för att ha underlag? dessutom ringde jag jordbruksverket idag och frågade och fick ett svar att om kaninen gör som min och andras gjorde så är det okej att inte ha något i buren.

Hon svarade på mitt inlägg (eller egentligen ville spela dum igen.. gjorde bort sig..) så här
http://www.youtube.com/watch?v=NR2SUDvCRQw&feature=player_embedded
ändå tycker jag att det är för högt att hoppa ut och in och sen då var kaninen mindre och kunde ta sig igenom
#68 Nu snackar vi om i buren om du inte märkte det. Och tycker du det är rätt att sitta och förespråka att det är okej att bryta mot lagen?
Okej. Då ska jag ta och kontakta dom också och fråga om det alltid gäller vilken bur man än har.

Jag sa bara vad min kanin väljer, jag sa inget vad folk ska göra med sina kaniner. ring du och fråga jag gjorde mitt och frågade och känner mig nöjd med svaret.
#71 Fast du sitter ju och säger att det är okej att göra så.
Du får gärna skicka ett pm vem som gav dig svaret så kan jag be att få svar av samma.

Jag har inte noterat vem det var, sen vet jag att hon sa bara förnamn. Jag säger vad jag säger, jag sa inte att andra ska göra. jag ber dig sluta med det. jag ska göra vad jag ska göra tyvärr min kanin en stackars kanin som väljer att sova på hårdare platser :( för min del spelar det ingen roll om det en bur eller frigående han väljer alltid att sova på hårdare platser och det kan inte jag hjälpa.
Ta det inte på det sättet. Jag har inte sagt att du har en stackars kanin.
Men man kan inte sitta och snacka som om lagbrott är en bra sak. Även om man inte säger att andra ska göra det.
Hoppas du kan lyckas snacka lite vett i den som äger den där kaninen i alla fall.. Den är det riktigt synd om, om inte buren står öppen hela tiden. Dock skulle jag nog tycka synd om den ändå.

nej tyvärr kan jag inte, nu kör hon andra dumheter men som sagt jag kan gärna ge er länken så skriver ni på engelska till henne.
men jag frågade henne hur man tolkar kaninen ska ha ett underlag i buren så sa hon att den ska ha inte måste ha alltså om den väljer bort den så ska det får göra det. så för min del är det inte ett lag utan en rekommendation eller något sådant.
Jag vet inte vad mer man kan säga till en person som bestämt sig att den har rätt.
Menar du hon på jordbruksverket? Det är ingen rekommendation.
Under den paragrafen där det står att kaniner ska ha strö finns det en rekommendation att till angorakaniner bör man ha halm.

Sen klart att jag och alla andra kan skilja på när en kanin gräver för att gräva, för att det är hans beetende och när den inte vill ha något. som jag sa - men det verkar jag behöva säga om - han rörde sig inte i buren om det var något i den. det kan inte jag hjälpa att han tycker inte om att ha underlag

"ska" är ju praktiskt taget en synonym på "måste" så det klingar illa tycker jag.
tex:
"Du ska gå hem nu"
"Du måste gå hem nu"
Båda exempeln innebär ju att något skall göras så jag personligen tycker jag det är en feltolkning.

Dagg jag skriver bara vad jag fick veta av en tjej som jobbar där. vem som vet men folk som jobbar där kan det bättre :)

för djuren anpassad strömedel - för min kanin är det toalätt i bajshörna, så är det anpassad till han punkt slut :) ska det vara anpassad till han så knappast kan du säga vad jag ska ha till han :)

Fast man kan ju ifrågesätta hennes trovärdighet när hon använder sig om sådana ord. :/ Och det står ju som lag och inte rekommendation :/
#0 -78 Har inte läst allt ni skrivit men min kommentar på vad jag läste är:
Snälla någon, förstår ni inte bara att alla människor inte behöver vara och tycka exakt som ni gör, så länge kaninerna har det bra så spelar det vell ingen roll, räcker det inte med att t.ex. mina har en enorm bur, alltid mat, vatten, Motion och allt annat de behöver? eller måste alla leva efter era exempel?
Jag har alltid tidigare haft strö i mina burar men i mitt nuvarande fall är det inte nödvändigt och innebär en del problem därför valde jag att inte ha det, dock är mitt bottenmaterial inte hårt, utan är en lite mjukare våtrumsmatta som botten, vilket underlättade enormt för mig när mina ungdjur var mindre och även nu.
Vad jag vet finns ingen lag i sverige som säger att jag måste ha strö i botten på sin bur och om det nu skulle göra det så är det inget som skulle förändra min syn på det hela. Finns den lag ni pratar om får ni gärna ge mig referenser på detta tack..
Mina kaniner har det bra och trivs med så som dom har det, om ni tycker detta är fel så får ni tycka precis som ni vill jag har aldrig frågat om råd ang. detta, jag sa bara min åsikt och alla har rätt att ha sin åsikt……..

#82 men jag håller till 100% med dig bara Emma tror att hon förändrar min syn eller det jag tycker. Fast det verkar inte vara lönt att förklara för henne att alla kaniner är olika och alla måste - precis som du säger - inte ha allt samma som andra kaniner
#80 Fast den paragrafen handlar ju om buren, inte en eventuell toa.
Och eftersom paragrafen även gäller andra djur så är det efter arten det ska anpassas. Hos kaniner finns det ju dock ett flertal val. Man kan ha olika strösorter, även hö och halm. Och även torv skulle kunna funka.
Så just det kan ju behöva undersökas vad som är lämpligt till kaninen.
Och till den paragrafen finns det en rekommendation som gäller angorakaniner.
Jajja. jag väntar tills jag fått snacka med någon på jordbruksverket.
Men hur som helst står det inte som en rekommendation.

skulle funka säger du men det fungerade inte för min kanin och jag ska säga sista gång och du får förstå att inget av sådant fungerade för min kanin och jag ska inte behöva förklara tusen gånger till. du får ta det att det knappast alla kaniner har samma…
#82 Läste du inte #64?
Gå in och läs L80. Finns där.
#83 Men snälla, jag försöker inte ändra din syn eller din åsikt. Jag diskuterar bara ett särskilt ämne. Eller betyder det automatiskt att man försöker ändra nåns åsikt?
Tycker ni båda att man ska få välja vilka lagar man ska följa?
#85 Pratade om paragrafen allmänt.

Men du verkar att du har kunskap för alla kaniner över hela världen, du förstår inte att det finns kaniner som inte vill ha något i buren och det kan man inte göra mycket åt. du tycker att ALLA kaniner vill ha något och måste ha något och där blir vi aldrig överens om.
#88 Du övertolkar.

oj så härligt! Nu behöver jag inte läsa lagboken nå mer, jag får ju bestämma själv, så passar det inte mig så behöver jag ju inte följa lagen! ;)
#82 vad är det du inte förstår? En LAG är INTE en åsikt, utan något som skall följas. Är det verkligen så svårt att förstå?
Länk till L80. Läs på 8kap §10
Lagbok??? Uppslagsverk borde det heta.
MVH John

#89 nej det gör jag inte. det du som tycker att du vet för alla kaniner och fattar inte att det finns kaniner som inte vill ha något. du skriver om och om igen att alla måste ha och så. man blir trött på dig tyvärr.
#91 är ingenting som passar min kanin behöver jag inte ha det sa tjejen till mig. och jag ska gärna ringa imorgon också och höra en gång till.
men det räcker för idag dina inlägg Emma, jag är trött på dig.
#93 Va bra att du säger vad jag tycker så att jag får veta det.
Varför så otrevlig? Du behöver ju inte ta diskussionen personligt.

Jasså verkligen ovanlig att du backar nu du skrev flera gånger att kaninen måste ha underlag och det ska den ha, det finns inte kaniner som inte vill ha det i din värld. men dessa finns. punkt slut.
tyvärr fick jag nog av dig idag, jag är trött på dig, ursäkta men det kan jag inte hjälpa idag. jag orkar inte skriva om igen att min och flera andras kaniner VILL INTE ha något i buren och väljer hårda platser framför mjuka så är det. knappast är du som din granne. alla vi och alla djur är olika.
#95 Snälla du, övertolka inte för mycket. Jag snackade om att det var lag på det. Jag säger inte att alla kaniner i hela världen ska ha samma strö som jag har till mina kaniner.
Jag vet att alla kaniner inte väljer mjuka platser att ligga på. Mina väljer att ligga på hårda platser ibland också om du inte har läst det.
Även om du är trött, och blir irriterad och tar det personligt så är det ingen ursäkt att vara otrevlig.

nej men du påstår att alla måste ha oavsett om de vill eller inte. nej jag är inte trött i allmänhet, jag är trött på dig och din tjafs som räcker nu. alla kaniner är inte samma, även min är inte som din och min vill inte ha underlag i buren så är det bara. sen som en annan sa det ska knappast vara strö så blanda inte det i. inte alla vill ligga på spån, halm, hö eller torv. kanske passar en mjuk flecce till de men kanske inte.

#92 haha, jag försökte göra det enkelt för er, men som du vill när du ska märka ord. Blir det bättre såhär? Nu behöver jag inte läsa i min författningshandbok. Bättre? Eller ska jag ändra mer :P och uppslagsverk heter det nog inte, det är ju mer som en ordbok
Allmänna råd kap 4.
Bottenmaterial
11 §
Ett förvaringsutrymme ska vara försett med bottenmaterial och bomaterial om det behövs för att tillgodose djurens behov. Bottenmaterial och bomaterial ska då finnas i en för djurarten och djurens ålder tillräcklig mängd och vara av god kvalitet samt i övrigt beskaffat så att djuren inte kan skadas av gifter, mögel eller damm.
#97 Fortfarande ingen ursäkt att vara otrevlig. Nu lämnar jag det här för jag vill inte ta mer skit från dig. Du har valt att övertolka det mesta och har inte lyssnat alls på vad jag sagt.
Så det är lika bra att sluta diskutera. För även om det blir en "het" diskussion så är det inte rätt att vara elak med någon!

Var var jag otrevligt? det var jag inte, jag skrev bara att jag är trött på dig och din tjafs och det att du inte förstår att olika kaniner är olika.
#99 bra att du kunde hittta det också, jag har något med pdf och kan inte kopiera från pdf
#99 Och sen under kaniner har du även att :
"10 § Burbottnen i andra burar än betesburar ska vara täckt med ett för djuren anpassat strömedel."
Och även på första sidan inne på jordbruksverket när man läser om kaniner så nämner dom detta.

#102 igen samma sak det finns folk som inte har strö utan mjuk flecce men det finns de som inte har något i med att deras djur väljer så. jag ska ringa och höra med en annan där men får jag samma svar så räcker det för mig två gånger
#101 Jag kan ta det i ett pm.
Precis som med alla djur så gäller det väl att kaninen ska ha tillgång till något strö/mjukt att ligga på.
Typ häst som exempel, där är krav att det ska finnas vindskydd men alla hästar använder inte vindskydd men de ska ha tillgång och möjlighet att använda om den vill.
En stilla undran - räknas t.ex. en matta eller filt som "strömedel" enligt lagen?
För övrigt står det ju i 8 kap. 6 § att "Golv av halt material ska vara försett med halkskydd." Vad menas med det då om man inte får ha kaninen direkt på golvet utan måste ha spån/halm/whatever mellan?
8gånger av 10 får du nån som nollkoll på kaniner och deras behov. Tyvärr
MVH John
Bottenmaterial
11 §
Ett förvaringsutrymme ska vara försett med bottenmaterial och bomaterial om det behövs för att tillgodose djurens behov. Bottenmaterial och bomaterial ska då finnas i en för djurarten och djurens ålder tillräcklig mängd och vara av god kvalitet samt i övrigt beskaffat så att djuren inte kan skadas av gifter, mögel eller damm.
#105 Håller med dig, möjligheten ska finnas.
#106 Jag är tveksam till om matta eller filtar duger enligt lagen. Men jag kan fråga jordbruksverket sen när jag fått svar från dom.
Kaninen ska väl inte kunna halka och ska ha bra fäste. Dock borde det då räcka med en matta eller liknande.
#108 Läst under kap 8?
#109 Fråga gärna det om du minns! Är nyfiken. Själv bor jag i Finland men det står ungefär samma sak i vår lag.
Men hur är det då med frigående kaniner, MÅSTE dom också ha en bur med "strö" tillgängligt? Även om dom aldrig vistas i den utan bara skuttar runt på golvet. Lite orimligt att ha spån i hela lägenheten.. :P
Ja dom måste ha tillgång till det ja.
MVH John
#111 Jag ska försöka komma ihåg det :)
Jag kan tycka att det skulle krävas för att man ska kunna uppfylla deras miljökrav. Jag tycker det är tillräckligt svårt att ge en bra miljö till en innekanin. Helt utan buren skulle det ju bli ännu svårare.
Låser tråden eftersom den inte längre håller sig till det ursprungliga ämnet. Var även snälla och håll god ton i fortsättningen!

#113 igen en sak vi inte är överens om, jag tycker att kaninen har bättre inomhus utan en bur. sen gillar jag mer innekaniner än utekaniner. jag tycker inte alls om det folk ha ute så fina trevliga djur.

jag tycker att alla kaninägare ska leva i med sågspån upp till knäna, tänk vad fluffigt och mjukt det skulle vara inne, men kanske inte så lättstädat ;) Nää, skojade bara.
Men som #113 säger är det nog bra att ha en bur tillgänglig även om kaninen inte nyttjar den :)
Oj, vad lätt det är bli osams på ett forum.
Ville bara inflika att det är lite skillnad på frigående kaniner och burkaniner. Tex lagen om sitthylla, mina kaniner hoppar upp och ner i soffan och sitter både på och under soffbordet osv. Sedan har jag även varsin transportbur till dom, men det är egentligen bara för att.
När det gäller underlag så har vi förstås mattor hemma och kaninerna har varsin jättestor Ikealåda med toalätt och hö ovanpå, men när de ska mysa och sova lägger de sig hellre på nakna golvet.
Att man enligt lag måste ha bur med typ halm i låter helt befängt! Då är jag mycket hellre olaglig.