Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 8603 ggr
Tappsveden
1

Hjälpa förkyld kanin!

Det började med en svullnad vid käken som vet trodde kunde vara antingen en böld eller tumör. Antibiotika sattes in och bulan gick ner. Han började då bli smått förkyld och i samma veva dålig i magen så antibiotikan togs den. Han var in och blev sövd och vet kollade vad bulan innehöll, var bakterier i den dock inte mycket för hon fick knappt ut något. Så vi skippade antibiotikan för att magen skulle bli bättre och skulle då se om bulan växte igen.

Bulan har växt lite och nu är han rejält förkyld och har jobbigt att andas. Jag tar bort snor i näsan på honom och droppar i en droppe med koksaltlösning för att hjälpa honom öppna upp i näsan men det hjälper tyvärr inte så mycket som jag skulle vilja..

Jag ska in till vet i morgon förmiddag, skulle ha åkt in idag men vågade inte bege mig iväg i detta snöoväder som kom mycket olägligt med tanke på att ninen inte alls mår hundra.

Nu undrar jag om det finns något mer jag kan göra för att hans ka kunna andas bättre än vad han gör…

Han läst att någon sprutat in nässpray alltså barn nässpray men det är inget jag har hemma, bara vanligt för vuxna och en kortison nässpray..

tips? mottages snabbt! Å som som sagt jag ska in så fort som möjligt i morgon. Kommer även gå upp i natt och hjälpa honom få bort snor och så…Vill ju inte att han ska kvävas innan jag hinner in med honom imorgon.. *förbannade väder!"

LucyLove
0

Låter inte bra! :( Jag har tyvärr ingen erfarenhet av vare sig svullen käke, förkylning eller liknande. Det enda jag har i sjukdomsväg är ögoninflammation.

Hoppas kaninen snart mår bra igen, lycka till! <3

[Kaninlycka]
0

Ush stackars liten!

Det enda jag kommer att tänka på är det brukar kännas skönt med varm ånga när man är riktigt täppt. När vår dotter var liten satte vi på hett vatten i badrummet tills det blev alldeles ångigt därinne…

Men kan man göra så med kaniner? Osäker eftersom de är så känsliga…

Hoppas någon annan kan ge bra råd här.

Johanna3
0

Jag kan ge råd om förkylningen! Dock inte om bölden..kan ju vara en tumör..?

Jag ger Nezeril Menthol som är ett nässpray för vuxna till en riktigt förkyld kanin. Det brukar räcka med att spruta en gång om dagen. Jag spolar även näsa lite med koksalt en gång dagen, finns även i nässpray form. Ta Inte båda näsborrarna samtidigt bara eftersom vätskan tillfälligt täpper till.. kaninen kan få jobbigt att andas då..

BADA KANINEN!!! När kaninen snorar så kletar den ofta med tassarna, gnuggar runt i ansiktet och på det sättet återsmittar sig själv!! Använd ett klorhexidin schampo som är bakteriedödande och tvätta hela kaninen med noggranhet i ansiktet (akta ögonen!!) och fram-tassarna! Klipp ner pälsen på tassarna så smuts o bakterier inte fastnar och en långhårig kanin ska klippas ner få mycket det går!! Jag tvättar hela kaninen 1ggr/dagen.. var 3:e dag ytterligare ett par veckor när den är symptomfri för att va säker.. Torka kaninen noga gärna med svag värme- hårfön!!

Ge kosttillskott!!! Ja tycker att Alger är ett jätte bra preparat som ger en ordentlig upprustning av immunförsvaret! Brännässla är också bra, även vitlök.

Ibland kan bur-spån irritera näsan.. lägg in ett damfritt tygstycke alt. dammfri kattsand så det hålls torrt och inte dammar! Städa ofta!!

Se till att luftfuktigheten är relativt hög och det inte är dammigt och väl ventilerat där kaninen bor! Utemiljö verkar vara bättre än innemiljö för förkylda kaniner..

Har säkert glömt något.. men ta detta så länge.. Cool

Tappsveden
1

Tusen tack!

hur gör du när du spolar näsan och hur mycket tar du?

jag har nu droppat i en droppe av näs spray i ena näsborren, den som är allra värst…

ska ju som sagt in idag men vi är totalt insnöade, kommer inte ut med bil så vi måste lösa detta på förmiddagen..blir till att pulsa i snö till grannen och fråga on han kan dra bort snön med sin skrapa…

jag kämpar på med min grabb!

Tappsveden
0

Glömde tillägga att vet har konstaterat att det inte är en tumör….Den reagerar på antibiotika då den blir mindre och dom fick även ut lite bakterier ur den..

Jag har svårt att få i honom mat…tvångsmatar honom med critical care nu men det är jobbigt då han får det värre att andas…

Ljusta
0

De låter helt klart som Pasterella, det är böldbildande…

Annars har du fått bra råd (bada kaninen har jag dock aldrig hört att man ska göra?). Viktigas att hålla nosen så fri som möjligt från snor och då är det bara att tvätta tvätta tvätta… Tror faktiskt inte att kaninen kommer att bli frisk om du inte ger antibiotika. När jag gett mina antibiotika så har jag samtidigt gett actimel för att rädda magarna. Har inte haft några problem med dåliga magar.

Lycka till hos veterinären! Och hoppas ni tar er dit..

Ljustadalens kaningård

Tappsveden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kom iväg till vetrinären idag trots att vi var halvt insnöade, ja iallafall bilarna. Jag fick antibiotika injektioner till honom och detta är typ hans sista chans att bli bättre. Dom hörde att han var ansträng i lungorna på ena siden, den andra var bättre.

"bölden" som dom öppnade lite sist vi var där innehöll bakterier och eftersom han hade typ gula märken i munnen vid knölen så trodde vet då att han kanske fått upp något som gjort att det blivit en infektion. Eftersom den reagerat så bra på antibiotikan så är det inte den jag är orolig för just nu. Det är fökylningen som hon sa att det kan vara en vanlig förkylning då jag tog in honom i värmen då han varit utomhuskanin. Eller så är de Pasturellla (stavas?) men hon kunde ju som sagt inte säga det säkert..

Så nu tvingar jag i honom mera critical care och ska köpa någpn bra fil till hans mage så han inte får diarre..för får han de så måste antiiotikan bort igen å då är det kört i princip…

Men vi kämpar på både Zorro och jag!

[Kaninlycka]
0

#7 Skaffa probiotika så klarar han antibiotikan bättre.

ElinJL
0

Vet inget om detta men LYCKA TILL! :)

/Elin 
Medarbetare på Tävlingshundar

Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

Tappsveden
0

#8 tack för tipset det ska jag göra! Ska be min syrra köpa det imorgon…

Tappsveden
0

#8 tack för tipset det ska jag göra! Ska be min syrra köpa det imorgon…

[Kaninlycka]
0

Hoppas verkligen han kryar på sig!

Johanna3
0

11# Du kan ge drycken proviva om det är svårt med probiotika/tabletter. De flesta kaniner tycker om proviva jordgubb eller nypon tex.

Jag ger ett ordentligt sprut med nässpray i ena näsborren. Om båda näsborrarna är täppta så väntar jag en stund innan jag tar den andra tills kaninen kan andas bra. Jag brukar ge 3-4 dagar i en följd.. sedan ha ett uppehåll på 2 dagar.. precis som för människor kan kaniner bli "beroende" att de tillslut behöver nässpray för att inte bli täppta oavsett de är förkylda eller inte. Det ger ju bättre effekt med om man inte ger det så ofta!! Cool

Om kaniner klabbar mycket med tassarna i ansiktet kan man faktiskt med fördel sätta på en tratt. Jätte viktigt att den inte smetar runt bakterierna!!

Tappsveden
0

Han fick somna idag halv 4 i min famn…mitt hjärta sa att det var dags…

Sov gott älskad Zorro….

[westerlind]
0

Beklagar förlusten =(

Tarja
0

Beklagar sorgen. *kram*

Tappsveden
0

tack… han fick somna lungt och stilla i min famn.

Vi åkte in för att undersöka hans öga som han inte reagerade på…dom trodde det hade blivit en blödning och det var som om det var något som försökte trycka ut ögat …eftersom han andades dåligare när vi kom dit och eftersom ögat troligtvis inte skulle kunna räddas och krävde operation så hade jag inget annat val…Han var för ansträngd i lungorna för att sövas, troligtvis var det den elaka bakterien pasturella som angrep honom…

Han såg fridfull ut när han var borta och jag höll honom i min famn en bra stund…Det gör fortfarande ont men jag vet att jag gjorde det rätta…men det gör inte saknaden mindre…

Mina andra 7 kaniner mår bra och jag hoppas ingen har blivit smittad men veterinären tyckte inte jag skulle oroa mig för det… Dom var så snälla och tyckte att jag hade kämpat så mycket för honom att jag inte behövde betala något för avlivning/bränning…Dom har varit underbara mot mig och Zorro!

Men som sagt saknaden är stor och jobbig för han betydde så mycket för mig…

ElinJL
0

Beklagar sorgen! R.I.P

/Elin 
Medarbetare på Tävlingshundar

Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

Rexkanin
0

Beklager! :(

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

[Kaninlycka]
0

#17 Vilken underbar veterinär! Får man fråga vart du gick?

Vila i frid Zorro.

Tappsveden
0

#20 Ja hela gänget var så underbara där! Jag gick till Storvretas veterinär norr om uppsala. Tänker absolut fortsätta åka dit om jag behöver!

Det känns lättare nu just för att jag vet att beslutet var rätt. Nu börjar jag tänka på honom med glädje i stället…

LucyLove
0

Beklagar!! :(
R.i.P Zorro <3

[Kaninlycka]
0

#21 Tack för att du ville dela med dig!

Det är ju tyvär svårt att hitta bra kaninveterinärer så jag tycker de som är duktiga är väl värda lite reklam. Glad