Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1411 ggr
Kickan90
0

tät släkt i stammen?

Hej

jag undrar hur mycket ni tycker att det kan vara besläktat i stammen hos kaniner man avlar med?Glad

Det ska också vara tänkt att avkommorna ska fungera i Avel hos andra uppfödare.

exempel. max två eller hela stammen.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[Wera]
0

Närmsta släkt jag parat är en hona som parats med sin morbror. Skulle nog inte avla med någon som är närmare släkt än så.

Kickan90
0

menade inte riktigt så.
ex på en honas stam kan det stå, morfar ÅÅ
farfar ÅÅ, mormor EE  & farmor EE.

alltså att det finns fler släkt i stammen, som e besläktade?
hoppas att ni förstår

Medarbetare på

Picasso
0

#2 Det du beskriver är linjeavel, som en del använder inom hund/katt Avel för att få avkommorna att bli så enhetliga som möjligt.

Skulle du ha en hona/hane med sådan stamtavla bör du använda ett obesläktat djur. För utavel en generation, av dessa avkommor kan du sen fortsätta linjeavla. Inom hund/kattvärlden brukar man köra två linjer parallet, för att behålla typen/utseendet på avkommorna. Nu är jag mer insatt i hundvärlden, min uppfödare använde sig av linje Avel och träffade man en av hennes valpar på stan så behövde man inte fråga var den kom ifrån det syntes, alla var nästan identiska, vi hade ett helsike ibland för att se skillnad på min tik, hennes mamma och hennes bror så lika var domSkrattande

Hoppas du förstod Glad

Kickan90
0

#3 ja jag förstodGlad

ser ju ibland på vissa härstamning att de nästan är besläktade i hela linjen på H-beviset ^^

Medarbetare på

LinneaJohaanson
0

Linje Avel är inte så farligt som folk tror, kaniner är väldigt tåliga! Man brukar linje avla ett eller två led för att kolla defekter osv! Visst är det bättre att avla rent, men som sagt är det inte så farligt som folk säger med linje Avel!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Picasso
0

#4 vad bra då snurra jag inte till det dåSkrattande

Jo, det finns ju en risk med att det blir så, skulle man linjeavla utan utavel slutar det med ett sista ledet i H beviset eller stamtavlan är samma djur= farfars far, morfars far, farmors far, mormors far , lika då på mormors mor osv är samma djur. Exmpel kalle är både farfars far och morfars far, farmors far och morfars farTungan ute lika då med honorna fia är mormors mor osv…

Picasso
0

#5 Nej farligt är det inte, precis och för att få typmässigt lika kaniner oftast skulle jag tro. Ligger där defekt bakom så dyker den upp inom linje aveln så småningom.

Kickan90
0

Ja kaniner är ju rätt tåliga inom inavel som jag har förstått :)

men undrade bara hur mycket ni tycker e ok, ex hade ni kunnat para två halvsyskon med varandra där linjen i stammen är väldigt lika.

ex samma
far,farfar/farmor,farfarsfar/farfarsmor
morfar,morfarsfar/morfarsmor?

finns det någon gräns?

Medarbetare på

Picasso
0

#8 Det beror lite på vad du vill ha ut av det! ja om det är bra och friska djur/linjer så hade jag gjort det. Eller om jag hade haft två ursnygga kaniner som var halvsyskon och där jag vill behålla deras typ för framtida Avel. Men i en halvsyskon PARNING deras ungar hade jag utavlat på för att sedan köra två linjer. Ex sparat en unge ur halvsyskonparninge och sen parat tillbaka på morbror, morfar, för att behålla linjerna efter de första kaninerna.

Jag kan ta ett exempel när det gäller hund, jag födde upp en kull valpar där mamman är linjeavlad och gjorde en utavel. Hon som köpte tikvalpen är hysteriskt rädd för linje Avel, så hon utavlade när hon tog en kull valpar= kull 1, nästa PARNING gjorde hon samma sak hittade en obesläktad hane och parade med= kull 2, hon behöll en tikvalp ur var kull. och har nu tre tikar som är helt olika i typen, vet man inte att det är mor och barn så kan man inte se det. Alla tre ser olika ut, bortsett ifrån att de blivit tunna i kroppen vilket de inte ska vara!!  Skulle hon fortsätta utavla med valparna så vete sjutton vad hon fårFörvånad

Kickan90
0

#9 linjerna ska vara helt friska, men det är så svårt att skriva exempel på hur stammen skulle ha sett ut :/

kan det bli några problem om en stam nästan skulle vara helt besläktade? även om det inte har synts på de andra avkommorna?

Medarbetare på

[Wera]
0

#2 Då missförstod jag ;)