Kan det vara myxomatos?
Hejsan! Nu skriver en orolig matte då min ena hona har börjat rinna ur ögonen. I morse såg jag det och nu har jag tvättat av med vatten och ögonvatten om det eventuellt skulle kunna vara en ögoninflamation/infektion eller liknande. Hennes ögon är lite svullna men inte såriga/variga eller liknande utan det bara rinner lite. Hon har haft ögoninflamation tidigare och då såg det ungefär likadant ut som nu.
Går kaninpesten fortfarande nu när första snön kommit? (Tänkte om kylan kanske dödat bakterier). Vi bor jättenära en skog där vi vet att det finns harar. Hon bor med fem andra kaniner och inga symptom på dom har upptäckts. Bör jag avvackta och fortsätta tvätta? Dom bor i ett garage som är öppet på dagarna och det blåser in ganska bra ibland, kanske kan det ha blåst på henne och så fått ögoninflamation? Hon såg helt frisk ut igårkväll kanske ska tilläggas. Hon äter och skuttar normalt också.
/Emma
//Emma
Att ögonen rinner på en del kaniner är inte särskilt ovanligt.
Särskilt inte på ex dvärgvädurar.
Har haft en hane vars ögon började rinna så fort hösten kom och fortsatte även under vintern, tills han togs in.
Rinnande ögon kan också bero på trånga tårkanaler.
Men om de bor i garaget och det kan blåsa in lite för mycket ibland, så låter väl det troligaste som att det beror på det.
#1 Denna flickan är dvärgvädur. Jag tvättar med jämna mellanrum så får vi se i morgon. Jag tycker det borde gå fortare i stadiet om hon hade haft myxomatos och även att dom andra hade blivit smittade.
//Emma
Det är virus som sprider myxon, inte bakterier, och kaniner enbart som kan få sjukdomen och inte harar!
Så länge det finns sjuka djur och blodsugande insekter ute kan du inte vara säker. Det kan också ta upp till en vecka innan dina andra djur insjuknar. Din kanin kan ha smittats av en insekt som bitit den och ingen av de andra, och då är det kroppsvätskor ( ögongegg exempelvis) som smittar resten av dina kaniner. Var mycket noga med att tvätta händerna och byt kläder innan du hanterar de andra kaninerna. Viruset är otroligt smittsamt!
VARFÖR ÄR DINA KANINER INTE VACCINERADE OM DU BOR I EN DEL AV SVERIGE DÄR SJUKDOMEN HÄRJAR?
Om ögonen är svullna, om än så lite, och vätskan är vitgrumlig är det ganska stor risk för myxo. Svullnaden kan komma först efter ett par dygn. Är din kanin varm? Är öron och könsorgan svullna? Det är också tecken på myxomatos.
Om jag var du skulla jag flytta in kaninen på ett dragfritt och lite varmare ställe. Dels för att inte smitta de andra om det skulle vara någon sjukdom, dels för att din kanin lättare ska kunna återhämta sig. Om du har en kanin som lätt får problem med ögonen är det bäst att placera den där den inte får stark vind eller sidodrag på sig.
Badda ögonen med ljummet kamomillte, bara utanpå! Ge också din kanin lite fingervarmt kamomillte att dricka! Det brukar hjälpa på snuvor. ( Och kontakta veterinären såklart!)
Hoppas verkligen att det bara är lite drag! Håller tummarna för dina kaniner!
#3 Jag menar virus/bakterier. Vart får blodsugande insekter sjukdomen ifrån?
Jag vaccinerar inte mina kaniner eftersom jag bor hyffsat lång bit från ställen där det härjar mest.
Nu när jag var ute och nattade dom kollade jag igenom alla kaniner på symptom men inga varma öron eller varma könsorgan. Nu var bara hennes ena öga lite svullet och det är tvättat på nytt. Idag har garaget stått stängt och tempraturen hamnade på kring 15 grader där inne och ingen blåst så jag låter henne bo ute inatt också. Kanske kan hon ha fått något något i ögonen? Höstrå eller liknande.
Tack för svaret och dom hållda tummarna :-)
//Emma
Virus och bakterier är inte samma sak. Bakterier kan ganska lätt dödas med penicillin om man har det i kroppen eller alcogel, tvål och vatten, klorhexidin eller liknande om man vill göra rent sår, händer etc! Virus är mycket svårare att bli av med.
Myxon härjar i Skåne, Småland, Blekinge och Halland och sprider sig längre norrut för varje år. Visst är det farligast i områden där det kryllar av vildkaniner, men inte säkert på andra platser ändå.Lokala utbrott längre upp i landet förekommer titt som tätt.
Blodsugande insekter får smittan när dom sugit från infekterade eller sjuka djur. Även djur som varit sjuka och överlevt är smittbärare! Andra smittvägar är fåglar och andra asätare som tuggat i sig döda djur. Du kan tom smitta om du har gått på platser där avföring från sjuka kaniner finns eftersom du då för med dig smittan hem via skorna. Det sista gäller främst Rvhd, kaningulsot.
Det är bra att du stängt till kaninerna! Fortsätt hålla koll på dom. Det är säkert ingen fara. Håll extra koll på kaninen med ögat så den inte blir sämre. Du kan lägga in en petflaska med varmvatten inlindad i en handduk eller något till den så den kan lägga sig varmare om den vill.
Om det är en förkylning på G kanske den behöver ännu mer värme och faktiskt komma in. Har man riktig otur kan förkylningen utveckla lunginflammation och det är jobbigt. Det är inte alltid kaninen snorar och nyser när den har lunginflammation. Den kan bara bli hängig och se insjunken ut på sidorna av kroppen.
Visst kan den fått skräpi ögat, men det brukar bli rött på ögonvitorna. Det brukar komma ut av sig själv. Ibland kommer små bitar av höstrå ut och ser ut som om dom är inkletade i gele. Det är ögats sätt att skydda mot mer skav. Se om du kan se någon repa på ögat, använd ficklampa! Om du ser något konstigt kan du prata med veterinären om saken.
Se till att din kanin äter och dricker ordentligt. Muta med det den tycker är gott! Det blir nog bra!