Blir smalare och smalare..
Har en hona och kastrerad hane på 5 månader som bor tillsammans.
Dem äter grönt och väldoftat hö ifrån Granngården, 1/2 dl Stampepellets tillsammans, några msk RR och grönsaker + frukt såklart.
Min hane är bra i hull och äter med glädje.
Men min hona blir smalare och smalare nu när det har kallnat ute. Vet inte vad det beror på, men hon smalnar bara över ryggraden.
Vet inte om det är mask, finns inga klara tecken på det. Och detta har pågått fram och tillbaka sedan jag fick henne vid 2 månaders ålder, och hon visar inga tecken på att inte må bra.
Vad kan det finnas för andledningar till att hon smalnar?
Dåligt hö? Dålig pellets o.s.v? Vad kan man göra?
Ger henne nu havregrynsgröt som tillskott ibland.
Tacksam för svar!
Kolla tänderna.
♥
Bettet är helt korrekt.
Det enda är att hanen har en tand som är sne, men det har vetrinären bett oss hålla koll på och det går finfint, men tack för upplysningen. 
#2 Bettfelet kan sitta i innertänderna, eller vad man nu ska kalla dom, oxå, och då får dom problem med att äta.
♥
Låter som att dom har en bra kost. Kan komma på tre möjliga orsaker:
1. Tänderna som du redan fått tips? om. Ta henne till veterinären för man kan inte kolla kindtänderna själv. Vet inte hur veterinären gör, röntgen kanske?
2. Mask som du själv funderade på. Har du testat att avmaska? För just att smalna av över ryggen men inte magen låter som mask.
3. Konkurrens om maten. Ibland är det svårt när man har två kaniner tillsammans att se till att båda får i sig lagom mat. Kan det vara så att hanen är dominant och jagar bort honan från maten? Eller så är honan kanske bara inte lika matglad som hanen. Han kanske hinner glufsa i sig nästan all mat innan hon kommit sig för att äta värst mycket?
Hoppas det löser sig med din hona!
Tycker att du fått ganska bra förslag ovan, men du kan ju testa ge solrosfrön eller havre ;)
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Glömde säga att vi ger henne extra havre nu under vintern.
Blandar i det i pelletsen, och jag ser alltid till att dem får i sig lika mycket. Sitter nämligen med dem när dem äter :)
Ang. kindtänderna så har jag inte tänkt på det. Får kanske kolla upp det, men jag vill klargöra att det inte är någon av dem andra andledningarna innan, eftersom vi nyss var hos vet. Säger avsolut inte att jag inte ska kolla upp det, men ska utesluta alla andra först.
Mask har jag funderat över länge om hon har, men eftersom hon varit smal såpass länge, och bor ihop med hanen, som inte är smal. (För det smittar enkelt eller hur?) så borde ju han oxå smittats.
Tror det är ganska omöjligt, eftersom hon oxå gick upp i vikt en tid, och smalnade av mer och mer nu först.
Vet inte rikigt men kaninen blir ganska sjuk om man inte gör något ganska snabbt eller?
Och när jag kände på henne idag så var hon även smal runt magen/revbenen.
Funderade över om pelletsen (Stampe) kanske gör att hon inte går upp i vikt, eller kan det vara höet?
När vetten kollar kind tänderna så stoppar han en liten grej i munnen som har lampa samt ett "för storninggs glas" i så han kan se tänderna.
rå röntgen kommer de inte ske, om de inte är nått alvarligt vill säga.
de bästa vore om du tog henne till vet å be denna kolla henne noga!.
Har en fråga som inte hör till den här tråden, men jag tänkte inte skapa en till tråd bara för denna lilla fråga:
- Kan kaninen hoppa runt, om den har brutit ryggen eller något annat (t.ex bakbenet)?
Frågar därför att min kanin såg något intressant, och slingrade sig ur mitt grepp i famnen och hoppade in i en plåtkant. Slog i ryggen, men hoppar normalt.
Och tillbaka till ämnet: Så det är alltså att utesluta dåligt pellets, hö, mask eller annan sjukdom o.s.v? Det är alltså troligtvis tänderna?
med en bryten rygg kan den ej de, men ett brutet ben så ja den kan hoppa, men benet släpas då efter.
Så om han hoppar runt i buren utan problem så gick det bra?
Kunde till och med hoppa upp på bolådans tak nu. (30 cm)
Började nästan gråta, blev så rädd för min lille spellevink..
har har då inte brutit nått…
en kill kompis till mig, tappa min unge ganska högt från marken och slog i sig på saker på väg ned..ja blev skit rädd, men hon mår bra nu 3v efter de.
risk för hjärnskadning finns ju och sträckningar samt frakturer. men du märker på din kanin om ett par dagar om de e härnskakning.
Vad händer då?
För han verkade frisk och "klar" i huvudet när jag sedan tog upp honom i famnen. Han såg dock väldigt chockad ut, men efter lite mys i knät och torkad morot var han bättre.
12 tjaa,… han blir la sämre.. men ja tror inte du behöver vara orolig, så länge han e pigg äter å allt som han ska, så behöver du ej va orolig.
Okej, tack för informationen. Men nu, tillbaka till ämnet!
Finns det någon mer andledning till varför hon blir smalare? 
Är det samma kanin som du tror är vitscheck?
Annars tycker jag det verkar som att båda dina kaniner har det jättebra, så låter skumt att hon smalnar av… 
#15: Nej, det är hennes bror som jag tror är vitscheck, ingen aning med henne men hon ligger troligen i "riskzonen" hon med. 
Tycker oxå det är skumt att hon smalnar av, och ännu skummare att hon ena stunden är jättebra i hull, och andra supersmal..
# Hur är det med vikten? Har du vägt henne tidigare så du kan se om hon gått ned i vikt nu?
Känner det så tydligt när man bär henne, och känner på henne över ryggen och magen. Vet inte exakt hur mycket hon gått ner ioförsig.
Men hon väger väll lite mer än 1 kg normalt (ganska liten i kroppen överhuvudtaget), och nu väger hon under 1 kg, skulle jag tro.
Hennes bror vägde 1,6 kilo vid 4 månader, och han är väldigt kraftigt byggd.

Hej Svårt att veta varför
Men min hona hade urininf och kissade mer vilket jag inte la märke till först
Men sen smalnade hon av väldigt fort Hon åt som vanligt och vart full fart
Men precis innan jag åkte in med henne blev hon väldigt dålig
Då hade njurarna tagit stryk av infektj
Lycka till med tjejen
Ps får dom problem med kindtänderna så syns det oftast även på bettet ..för dom tuggar snett om det gör ont i kindtänderna
Jag tror inte heller att det är tänderna som späkar och mask låter också konstigt för då borde hennes bror vara likadan eftersom de bor ihop.
Om jag var du skulle jag ta henne till en veterinär som är riktigt duktig på kaniner och be att de kollar upp henne ordentligt.
Hoppas det fixar till sig!
#7 Tack för info. Kul att veta
Precise som #20 så tycker jag att du bordå åka till en riktigt kaninkunnig vet, so kan kolla upp henne ordentligt;)
Okej, jag får helt enkelt ta och göra det
Vad brukar vet. titta efter? Är det kindtänderna bara? Eller, det kanske är svårt att veta.
Min syster har en kanin som har svårt att hålla vikten. Han har bettfel också, men veterinären vill ultraljuda magen för att kolla om det kan vara något mer än "bara" tänderna som ställer till det.
Så det kanske är något som man skulle kunna göra på din kanin också? Men då måste hon sövas så det är frågan om du vill göra det så länge det finns andra alternativ…
Jag vill nog utesluta dem andra alternativen innan jag tvingas söva henne.
Ska prova ge henne 1/2 dl till av pelletsen till henne. Om hon inte går upp på det, så blir det nog vet. besök. Då får hon alltså 1 dl pellets, blir det för mycket?
#25 Alla mina får 1 dl pellets var;)
#26: Testar nu i någon vecka, om det inte blir bättre så söker jag upp vet.
Men jag undrar en till liten sak som är utanför ämnet, men ändå hör till kosten:
Är det någon i Värmland - Karlstads området som vet en bonde som säljer bra hö?
Har hittat många annonser på Blocket, men jag vet inte om det är "rätt" hö. Tycker ni jag ska fråga efter analys, eller? Vad är det man ska "söka" efter?
Vet att jag har frågat i många andra trådar, men har inte fått svar 
#27 Analys tycker jag du ska frågsa efter:)
Tack