Ramp upp till kaninburen
Ni som har en ramp som går upp till kaninburen (så att kaninen själv kan gå ner och skutta i en Hage nedanför), hur sitter rampen fast? visa gärna bilder.
Har en ramp men jag tror den är för brant eller något för min kanin våger inte riktigt gå upp å nerför den… men ska pröva ändra den lite… men vet inte då hur den ska sitta på plats… så… hur sitter era ramper fast i buren?
*putt*

#2 det går ju också… :P fast det ser ut som om min bur är högre från marken (eller så är det för att Belgiska jättar är så stora… :P) så då skulle jag behöva typ 2 trappsteg….hmm… det blir lite svårare att fixa, det måste ju stå stadigt också…
men gullig bild :P :D
Hej Jojsan!
Är du helt säker på att du behöver ha en ramp då?
Jag hade ramp åt mina i början men dom valde att hoppa ner bredvid och likadant när dom ska in i buren, Lilla Märta är en liten korsning mellan Hermelin/vildkanin som väger knappt 1kg.Hon hoppar utan problem 60 cm upp rakt in buren!
Annars satte jag fast rampen genom att i buren har jag en bräda längst fram som hindrar att spån och annat ramlar ut och fram på rampen spikate jag dit en kant under så rampen hakade i plankan i buren, svårt att förklara.
MVH
Marie
Jag sätter fast rampen med hederligt silvertejp, jag!
Det är stabilt och håller bra… och inte är det dyrt att använda heller…
Visa kaninen hur den ska hoppa/klättra/skutta på rampen.
"Putta" eller ledsaga den över några gånger så lär den sig att det inte är farligt.
// Shintaida
hm… jag vet inte riktigt hur våran ramp sitter fast… den var gjord till en hund som bodde här innan vi flyttade in… jag ska ta och kolla lite senare… kanske kommer ett litet foto också…
#5 har du bild på buren med rampen? Hur hög är din bur? min kanin vågar inte hoppa ut ur buren…
#6 silvertejp? gnager inte kaninen på det då?
#7 vore bra med foto :)

Matilda har också en ramp, så hon kanske har bild :)
Om den blir alldeles för brant så kan du ju höja den i slutet i stället, mot marken alltså.
Du kan ju lägga något under rampen, t ex en stadig stubbe,en drickaback som du vänder upp och ner på och fäster fast rampen i eller något liknande, kanin vågar nog hoppa ner från rampen ändå!
Lycka till nu!
Jag har en ramp ner för tre av mina kaniner , vilket jag inte rekomenderar! ska ta bort rampen i sommar..
Detta är för min kanin ramlade på rampen och bröt nacken för några år sen och i år ramlade en av mina älsklingar där men jag var som tur där och räddade livet på den genom att ta emot den..
Rekomenderar inte somsagt.

#14: Gud, vad synd med kaninen som bröt nacken! :(
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#13 jo… kan pröva med nåt sånt :P
#14 va hemskt…. :( man kanske inte ska ha ramp… om man inte har typ en vägg på båda sidor om rampen… just nu har jag en vägg på ena sidan om rampen men jag kan sätta typ kompostgaller som vägg på andra sidan så blir det som en "tunnel" att gå genom…(tunnel utan tak…)
#15 den såg brant ut… det hade nog inte min kanin vågat gå ner för…

Ska bygga ny utebur i sommar och den ska ha ramp. Det ska troligen vara en trevånings-lyx bur :) Ska ha ramp från nedersta våningen ner till marken där det kommer finnas en Hage av kompost galler. Benen på buren kommer att vara ca. 40 cm höga, så rampen blir inte så brant. Det kommer vara halkskydd på rampen och små träklossar att fästa sig vid ;)