Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 6526 ggr
Lilla-Olga
0

Torkade majskolvar

Någon sakkunnig ang torkade majskolvar?

Min kanin är 7,5 och äter bara hö, lite pellets samt morotsbit tillvardags. I bland ett salladsblad, baby spenat eller lite äpple. Alltså jag är inte orolig för maten i grund och botten.

Hon är innekanin på vinterhalvåret och alltid ute i vår stora lgh tillsammans med oss. Trots detta är hon lätt utråkad och det är en utmaning att hitta på nya grejer att underhålla henne med :-) Vi möblerar om, har en boll med pellets i som hon rullar, ligger och gosar och busar osv. Här om dagen höngde jag upp torkad majskolv högt upp i en stol hon brukar ligga under. Funkar jättebra som gympapass och lite att greja med under dagen.

Majs är ju inte farligt för oss, inga kalorier, inget fett men visst lite stärkelse.

Någon som har en uppfattning om vad lagom mängd är. Just nu äter hon kanske 10 korn om dagen som hon brottar ner från kolven. Sedan brukar hon ge sig eller så lägger jag undan den.

Vad tror ni? Helst bara svar från ni som vet fakta och inte vad "era kaniner gillar". Tack!

Eidesdotter
0

Nog är det en del kalorier i majs, betydligt mer än i det mesta som finns i grönsaksdisken, och även lite fett,( även om det väl är rätt obetydliga mängder).

I en färsk majskolv har du 125 kcal, 22,1% kolhydrater och 1,6% fett. I majsmjöl finns 349 kcal, 73,2% kolhydrater och 1,2% fett. (För att jämföra har en färsk morot 40 kcal, 8,7% kolhydrater och 0,2% fett.)

En torkad majskolv borde väl ligga någonstans mittemellan färsk majs och majsmjöl. Vattnet är ju borta precis som i majsmjölet och då borde iaf kolhydrat-delen rusa i höjden.

Min kanin åt torkade majskolvar men blev så besatt av dem och fick in en så effektiv teknik för att få loss kornen att han till slut satte i sig en hel kolv på en dag. Fick sluta med kolvarna för han tappade helt intresset för sitt hö när han åt dem.

Jag vet tyvärr inte om 10 korn om dagen är bra eller inte, men det är ju bra att du inte låter henne ha den dygnet runt, obevakat.

Lilla-Olga
0

Tack för info!!

Jo, klart det innehåller kolhydrater och så…Det jag var ute efter var hur mycket det påverkar en liten kanin.

Min kanin plockar mest av dem, äter inte alla…Det var därför jag blev så glad åt att det funkade så bra som aktivitet. Nu vet jag lite mer om närlingsvärdet i af! Tack tack!

Lilla-Olga
0

Någon mer som vet lagom mängd??

Nu har samma kolv hängt en vecka och hon har inte ätit alla korn och det går inte ut över hennes vanliga kost. Hon äter som vanligt och frossar hö.

elinab
0

Majs är väl som annat spannmål. Bra som godis eller tillskott om kaninen behöver lägga på sig men inget de ska få mycket av.

10 korn per dag låter lite i mesta laget i mina öron. 3-4 korn om dagen hade jag vågat ge utan att oroa mig. Men det beror ju mycket på din kanin, hur stor hon är och hur hon äter i övrigt. Om det som du skriver inte går ut över hennes vanliga kost är det nog ingen fara.

Om jag vore i din sits hade jag låtit henne ha kolven, det är ju viktigt att hon blir aktiverad också. Sen när hon är klar med en kolv hade jag väntat någon vecka innan jag la dit en ny. Så ser man lättare om det påverkar övriga kosten. Plus att risken att hon tröttnar på att leka med kolven borde vara mindre om hon inte alltid har tillgång till en.

lukasfelix
0

Även om hon äter lika bra av annan kost så kan det vara för mycket med den mängden majs, stärkelse är nämligen svårt att bryta ner och om kroppen ska klara bryta ner det så måste energi tas från övrig nedbrytning av mat så att kaninen inte får i sig ordentligt av övrig mat

Lilla-Olga
0

Tack alla för tips? och info. Hon äter inte 10 korn utan plockar av 10 korn, tror inte hon får i sig mer än kanske 5 om ens det…det roliga verkar vara att hoppa efter kolven och få ner kornen.

När denna är slut får hon vara utan ett tag, precis…hon har redan tröttnat lite på den som hängt en vecka, så…

Frustrerande att allt man kan köpa till en kanin för aktivering ska ätas på och innehålla socker, kolhydrater och fet..!!!

Å andra sidan är det väl mitt fel som har innekanin…:-/

Nåväl! Tack!!