Nu fattar jag inget
Om man parar en viltsiames med en japantecknad g/b
Borde det då inte bli någon/några ungar med viltfärg för vilt är väl en dominant färg?
9 ungar i kullen 5 svarta, 2 japantecknade, blå ser ut att ha vita stickelhår och en madagaskar.
Nu vet jag inte vad som ligger bakom då båda föräldrarna saknar härstamning.
Har viltgenen ändrats till svart på ungarna?
De japantecknade kan ju vara vilt. 
Sen är det mycket slumpen som avgör vad som dyker upp, då genetiken är uträknad på x antal avkommor.
Alltså stämmer det inte riktigt till 100% på enbart en kull.
#1 tack
Men hur vet jag om de japantecknade är vilt..de är bara tre veckor så det är lite svårt att se.
Jag kommer aldrig att lära mig genkoderna
har nu fått veta att den korrekta färgen på pappa är viltzobel siames
Japaner som inte är vilt är egentligen en madagaskar med japanränder, så de har ofta en mask. En vilt är viltgul med japanränder och har också vilttecken runt nos och ögon (bl.a.) Vissa japaner har rödförstärkning (ganska vanligt tycker jag) och då kan de se enfärgade ut trots att de är vilt :)
viltzobel siames är samma sak som ziames då en ziames egentligen är en gul zobel (fast kallas zobelziames)
Ljustadalens kaningård
#4 Tack nu blev det ännu rörigare i mitt huvud
tur att ni finns som kan detta med färger och genkoder
Hmm men om det nu finns zobel i viltiamesen kan inte ungarna bli zobeljapantecknade då också förutom allt annat *suck*
"Japaner som inte är vilt är egentligen en madagaskar med japanränder, så de har ofta en mask. "
Detdär stämmer inte riktigt. En japan som är bjb…gg får madagaskarslöja ("madagaskar japan") men riktiga japantecknade får inte slöja trots att dom är enfärgade (bjbj…gg)!
#6 En enfärgad gul/svart är i genetiken en madagaskar japan, likaså en gul/svart viltjapan är en viltgul japan. En enfärgad gul/blå är en isabella japan egentligen osv. Oavsett om de får slöja eller inte :) Sen är en japan "riktig" oavsett den har bjbj eller bjb, den kan bli sämre tecknad om den har bara ett japananlag bara, men den är fortfarande japan.
Kolla in kaninfarg.se :)
Ljustadalens kaningård
#6 tack, inte för att jag blev mycket klokare…tycker det blir rörigare och rörigare
#7 tack, jag har kollat på kaninfärg. se….men jag måste vara korkad…för jag fattar inte hur man räknar ut färgen på ungarna genom föräldrarnas genkoder
#7 Det är b-anlaget i kombination med bj som ger slöja. En japantecknad ska inte vara bjb, utan bjbj. Djur med genkoden A…bjbj har inte slöja, oavsett om dom är gg eller G.

Är den viltsiamesen som du visade i en annan tråd? I så fall är den inte viltsiames, kanske en mörk viltzobel. En vilsiames och en japantecknad kan nämligen inte få annat än gula ungar, alltså varken blå eller svart.

#10 Är du säker på det? Att en 'enfärgad' japan inte kan ha slöja om den har dubbla japananlag. Jag har uppfattade det som att de med bjbj har svag eller ingen slöja, men att de kan ha det.
Jag har ägt ett hundratal japantecknade kaniner, och aldrig någonsin har en med genkoden A bjbj … gg haft slöja. 100% av alla slöjade har varit (A_) bjb. Detta har jag kommit fram till genom testparningar.
Tillräcklig rödförstärkning kan dock slå ut slöjan på en bjb.
bj i dubbel uppsättning ger svaga vilttecken även på enfärgade (gg) i gula områden. Därför kan man inte enbart genom fenotypen se om en japan är gg eller G.
#11 tack, ja det är det. nähä så nu ändrar han färg igen, jag ger upp *suck*

#14 Vad har han för färger i stammen?