Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 422 ggr
Iram
0

Flora är en riktig supermorsa!

Räknade idag BJ-kullen som föddes igår, Floras kull, och det är precis som i somras 11 stycken! Jisses…. Naturligtvis kan det aldrig gå vägen med allihop, det gjorde det ju inte i somras heller. Då halkade två små efter och klarade inte konkurrensen om maten och magrade av, och jag fick ta bort dem. Tyckte nog att någon unge såg lite klen ut nu också men jag ska hålla koll varje dag så att de som eventuellt tynar bort slipper lida mer än nödvändigt.

Att behålla 9 ungar som jag gjorde i somras gick hur bra som helst. Flora hade fullt upp, men de började äta riktig mat tidigt och växte bra och nu när de är runt 7 månader ligger de väldigt bra i storlek. Hoppas 8-9 stycken klarar sig nu också.

Det är 5 blå bebisar (viltblå eller järnblå) och 6 mörkare som blir viltgrå och/eller järngrå. Och jag hittade ingen död blå unge så den som höll på att frysa ihjäl igår lever fortfarande! Glad

/Marie (som har 17 bebisar)!

Tribe
0

Ojoj va kul! Blir det nån järnblå kommer de nog bli bråk om den, för ingen har jue undgått att se NinniH underbara jätte <3

myriis
0

Jaså. Visste inte att ungar "slåss" om maten? :P Flyttar dem sig inte så att alla får smaka?

KajsaM
0

Åh vad många ;) Grattis tilll dig och dina mammor :)

[Quellii]
0

Åh vad kul! :)
Vad synd att de inte gick att ordna med transport Räcka ut tungan Hade så gärna velat köpa en Jättebäbis från Floras kull ;D

Iram
0

Myriis, tyvärr är de inte så hänsynstagande. Det är som alltid i naturen, starkast vinner!

Kaninmammorna diar ju bara sina ungar en kort stund 1-2 ggr om dygnet, så är man för svag för att hålla sig framme då så sackar man snabbt efter.

myriis
0

#5: Jo iofs :P Läste det ngn stans! Men grattis till bebbarna iallfall1

Iram
0

Tack allihop!!

Räcka ut tungan

Nereida
0

Iram - Menar du verkligen 7 månader eller 7 veckor? xD

Aourora
0

Iram: grattis, har just haft 10 ungar sammanlagt!!+ en hane och en hona…vilket varit mkt tidskrävande…eftersom jag velat hantera dem så mkt som möjligt, och lyckats med det :) har tre kvar som inte hittat hem ännu. Väldigt mysiga är dem. Så se fram emot en underbar tid!

Ninni var oxå en super morcha men vi extra matade unagrna med mjölk ersättning när dem blivit 3veckor, eftersom att dte inte är bra att hantera för tidigt och dem behöver den feta mjölken i början…alla utom 1 klarade sig. Ovh en av dem hade bettfel, s¨vi fick nu när hon skadat tanden, åka till vet och avliva, tungt var det :`(

Myrris: nej dem är så ilbattingar vetdu!! :P

Iram
0

Nereida, jag menar 7 månader. *ler*

Jag har kontakt med flera som köpte ungar av mig förra gången och de har vägt sina kaniner så därför vet jag att mina jättar växt på sig bra trots att det var en stor kull. Själv behöll jag en hona som visat sig bli riktigt grov och fin trots att hon nästan var minst i kullen!

Nereida
0

Iram - Okej. Så när var det dom föddes då? :)

Iram
0

I augusti! :-)

Nereida
0

#12 - Okej ^^

Zvintos
0

Jupp. Järnsaxa är en av ungarna ur den kullen!
Kul med lite helsyskon, Marie! Grattis! =)

Iram
0

Tack Ninni. Ja nu blev Järnsaxa storasyster minsann. Tror nog det var järnblått här också även om jag inte hann kolla så noga idag. Ska kolla senare vad som är viltblått/järnblått.

ciss
0

Gud, vad roligt! :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Iram
0

Kontrollerade Floras bebisar idag, och inte nog med att alla lever, de ser välmatade ut också! Det är svårt att ta bort friska ungar tycker jag…

Ska köpa lammnäring åt Flora så hon orkar göda dem. Glad

SaraB
0

Okej. ^^ Vad bra att alla mår bra. :D Vad menar du med att ta bort friska ungar? :/

Iram
0

Det är egentligen inte så bra att låta en BJ-hona behålla så många. Jättar ska ju växa upp med stor tillgång på mat. Men hon har fött upp 9 st förr som blev stora och fina, så….

SaraB
0

Jaha. OK, det visste jag inte. Så du ska avliva några av dem? :(

Iram
0

Borde egentligen…för att ge de övriga en bättre start. Men det är som sagt lite svårt när ingen unge ser speciellt ynklig ut. Vi får se hur det blir. Ska man föda upp kaniner måste man tänka på mamman och kullens bästa, inte en enskild svag unge. Tyvärr.

Tina-A
0

#21: Gör det som känns rätt

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

SaraB
0

Ja, håller med nr 22, gör det som känns rätt!

tjiggit
0

Grattis även till kull nummer två! Hoppas de klarar sig allihopa :)
Jag är ju inte så kunnig inom kaninavel men jag tänkte på en sak, kan du inte flytta över någon av ungarna från Floras kull till Vira om hon inte har så många?

ciss
0

Håller med #24.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Iram
0

Hejsan!

Jag kan tyvärr inte flytta över några ungar även om jag önskar att det gick. De i Viras kull har blivit så pass stora att de skulle trampa ner de små till botten av boet, plus att Vira inte är en supermorsa som Flora utan verkar rätt snål med mjölken. Tror inte hon klarar fler än sina fem, medan Flora å andra sidan är väldigt bra på att mata sina.

Vore det tvärtom, att Flora fått fem ungar och Vira elva så skulle man lugnt kunna lägga över en bunt till Flora!

Med lite tur nu så får Floras bebisar fortsätta att må bra allihop, annars är det som det är. Naturens gång.

tjiggit
0

Okej, då förstår jag :) Vi får väl helöt enkelt hoppas på att de klarar sig bra ändå! Lycka till