kallasfalt- torka
Hur lång tid ska det egentligen ta för kallasfalt att torka? jag målade ett tunt lager för kanske 3 veckor sen och när det lagret liggat i en vecka (var dock fortfarande liiite klibbigt ..) så målade jag på ännu ett lager. Inte speciellt tjockt, ganska lagom. Nu ungefär två veckor efter att jag målat det lagret så har det inte torkat än .. eller man kan dra handen på kallasfalten utan att den lossnar eller man får kallasfalt på handen men om man lägger handflatan mot kallasfalt så blir det som lite motstånd när man ska drar upp handen .. Hur är kallasfalt när det är torrt? Är det lite klibbigt då eller är det helt helt torrt?
Det har nog inte härdat ordentligt, har du det ute?
Kan vara att det är för kallt för att det ska härda ordentligt nu, bästa alternativet för dig är nog att ta in det du målat, eller sätta dit en värmefläkt.
Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning
Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland
Nu finns det ungar till salu!
Japp, eller jag har det i garaget, där det är samma temperatur som ute, kanske någon + grad mer bara. Ta in det har jag ingen möjlighet till men värmefläkt skulle nog funka .. kan man blåsa med hårtork annars eller skulle det ta för lång tid? men för att kallasfalt ska ha härdat klart, är det helt torrt då?
Det bör nog vara varmare för att den ska kunna torka.
Jag målade på kallasfalt på sommaren - det torkade inom några timmar/max ett dygn. Inte nå klibbigt.
#3 ok tack ..
Låt det torka 1veckor efter sista lagret för det är inte kul när spånet fastnar i asfalten…
M.v.h. Louise
Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!
#5 nej men bara det att det torkat i nästan två veckor nu ..
#6 Bra
M.v.h. Louise
Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!
Det dubbelt så lång tid att torka i denna kyla vi har nu.
MVH John
#8 ok .. men om det normalt skulle torkat i en vecka så borde det ju vara klart nu då det gott två veckor?
Det andra färgen (vanligt utomhusfärg) har torkat det är bara kallasfalten jag väntar på ..
Torkat betyder att det kan målas på igen. Inte alla färger såklart. Kan ta 4-5veckor tills det har härdat dvs att är helt klart att gå på.
Målar man tex ett bord måste man låta det härda helt innan man kan sätta prylar på det. Även om det är torrt efter 1timme.
MVH John
#10 ok tack :)