Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 981 ggr
Picasso
0

Wienertecknad+ färg?

Om jag fattat saken rätt vilket jag kanske inte gjortObestämd parar jag min vita blåögda hona med mina svarta hane, så får jag wienertecknade ungar och/eller bärare av wiener? hanen har viltgrå och järngrå bakåt i leden, honan rent vitt bakom sig. Vilka färger kan det bli på ungarna då?

[sstorm]
0

Det ända man kan säga med säkerhet är svart wienertecknad :) Troligtvis blir det bara de eftersom hanen verkar sakna andra färganlag.

Picasso
0

#1 Hmm blir säkert söta ungar :) men jag avstår nog den kombination. Får fundera på saken.

[Luppa]
0

#1 viltgrått borde det också bli?

Picasso
0

#1 #2, svarta och ev viltgrå då

[sstorm]
0

#3 Kaninen var svart med viltgrått i stammen :)

Picasso
0

#5 järngrått också i stammen fast det spelar kanske inte någon roll???

Zvintos
0

#5: Och för att då få svart måste den vit blåögda bära på det.
Alltså är väl det troligaste att det blir viltgrå. =)

Picasso
0

#7 vilket hon inte gör så viltgrå då.

Zvintos
0

#8: Man ska aldrig säga aldrig.
En vit blåögd är ju någon annan färg under det vita, och recessiva anlag kan hänga med i många generationer.
Jag själv har ex fått svart wienertecknad efter viltgrå + vit blåögd, där den vit blåögda enbart hade just vit blåögd så långt det gick att se i princip.

Picasso
0

#9 tack, jag gör kanske parningen endå av ren nyfikenhet för att se vad det blir för färg på ungarna.Glad

[sstorm]
0

#7 Det står att den svarta har viltgrått i stammen? Det står ingenting om att den vita skulle vara viltfärgad

[Luppa]
0

#7 Det missade jag… Det står ju att det är en svart hane. Hehe ja då är det ju som du sa, att man inte vet annat än svart wienertecknad.

Picasso
0

Jaha då var vi tillbaka till svart igen, men kan det inte bli enfärgade svarta ungar?

Zvintos
0

#11: Nej, men eftersom det inte heller står att den skulle vara enfärgad så "tar jag för givet" att den inte är det och i sådana fall blir det viltgrått.

#13: Svart är enfärgat.. =)

Picasso
0

#14 jo men jag menade utan vit= wienertecknadGlad

Zvintos
0

#15: Jodå, det kan bli.
Men dessa är då wienerbärare.
Så samtliga kommer få wieneranlaget vare sig det syns eller ej.

Picasso
0

#16 Tack, då vet jag detGlad