Wienertecknad+ färg?
Om jag fattat saken rätt vilket jag kanske inte gjort
parar jag min vita blåögda hona med mina svarta hane, så får jag wienertecknade ungar och/eller bärare av wiener? hanen har viltgrå och järngrå bakåt i leden, honan rent vitt bakom sig. Vilka färger kan det bli på ungarna då?
Det ända man kan säga med säkerhet är svart wienertecknad :) Troligtvis blir det bara de eftersom hanen verkar sakna andra färganlag.
#1 Hmm blir säkert söta ungar :) men jag avstår nog den kombination. Får fundera på saken.
#1 viltgrått borde det också bli?
#1 #2, svarta och ev viltgrå då
#3 Kaninen var svart med viltgrått i stammen :)
#5 järngrått också i stammen fast det spelar kanske inte någon roll???
#5: Och för att då få svart måste den vit blåögda bära på det.
Alltså är väl det troligaste att det blir viltgrå. =)
#7 vilket hon inte gör så viltgrå då.
#8: Man ska aldrig säga aldrig.
En vit blåögd är ju någon annan färg under det vita, och recessiva anlag kan hänga med i många generationer.
Jag själv har ex fått svart wienertecknad efter viltgrå + vit blåögd, där den vit blåögda enbart hade just vit blåögd så långt det gick att se i princip.
#9 tack, jag gör kanske parningen endå av ren nyfikenhet för att se vad det blir för färg på ungarna.
#7 Det står att den svarta har viltgrått i stammen? Det står ingenting om att den vita skulle vara viltfärgad
#7 Det missade jag… Det står ju att det är en svart hane. Hehe ja då är det ju som du sa, att man inte vet annat än svart wienertecknad.
Jaha då var vi tillbaka till svart igen, men kan det inte bli enfärgade svarta ungar?
#11: Nej, men eftersom det inte heller står att den skulle vara enfärgad så "tar jag för givet" att den inte är det och i sådana fall blir det viltgrått.
#13: Svart är enfärgat.. =)
#14 jo men jag menade utan vit= wienertecknad
#15: Jodå, det kan bli.
Men dessa är då wienerbärare.
Så samtliga kommer få wieneranlaget vare sig det syns eller ej.
#16 Tack, då vet jag det