Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 2028 ggr
Zebben
0

Klickerträna kaninen.

Sådär ja…idag hade vi vår första lilla träning. Jag tänkte jag skulle klickerträna vår kanin och idag körde vi lite inklickning.

Hur går det för Er? Klickertränar Ni Era kaniner och hur lätt anser Ni att de lärt sig? Vad har Ni lärt dem?

Ska köpa en ny klicker imorgon som är lite tystare. De jag använder är ju för hund och för utomhusträning så det är lite onödigt högt ljud. Har iof lagt den i en barnvante, men tycker det känns bökigt så jag köper en tystare istället.

Ska bli lite roligt att testa detta då jag bara klickat häst och en hel del hundar innan, aldrig andra djur.

Workingdog
0

Jag började lite med min lejonhuvade. Har aldrig gjort det tidigare utan som dig massa hundar. Det gick väl bra till en början , men sen tappade vi lite kontakten mellan varandra så det blev inge mer av det. Men ska kanske böjra med det igen :) Ett tips?, köp en klicker med ställbart ljud, kan användas till både hund och kanin, inne och ute :D

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[Becca-]
0

Tränar mina kaniner med godisar, har faktiskt funderat på klicker, men det har aldrig blivit av.
Mina kaniner har hittills lärt sig att gå på bakbenen, och snurra runt på bakbenen. Och allt det tackvare en liten torkad äppelbit :)
Lycka till.

[Kaninlycka]
0

Jag vill också börja klickerträna! Berätta gärna vilken typ du köper, den tystare alltså. Glad

eamy
0

klickade med min kanin förut, men han gillade inte ljudet så nu tar jag bara fram godis påsen prasslar lite sen kommer han :P 

men själv klart ger jag inte godis efter varje trick oftast berömmer jag bara och klappar och så :D

OneSound
0

Verkar så kul att klickerträna! Men våran klicker är så hög och gör lite ont i öronen, plus att jag inte hittar något godis mina kaniner älskar Obestämd

Aut viam inveniam aut faciam

[Becca-]
0

#5: Prova torkade äpplen. Mina kaniner gör allt för en liten bit :)

OneSound
0

#6 Aaw :) får testa det!

Aut viam inveniam aut faciam

Zebben
0

Hur torkar Du äpplen. Gör små bitar och lägger på lite papper eller?

Min älskar russin och andra torkade frukter som jag köper färdigt.

Kickan90
0

hur tränar men klickers med en kaninen? :O
vad för konster kan de göra? ^^

kanske en dum fråga men har aldrig gjort det, bara med mina hundar :p

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

louise-ariel
0

Min kanin när jag lärde henne hoppa fick hon knäckebröd =P

M.v.h. Louise

Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!

www.stormenskaniner.se

www.lollotherunner.blogg.se

Workingdog
0

Min kanin gör allt för lite sallad :P

#9 man klickar in en kanin på samma sätt som en hund. Klick godis, klick godis, klick godis :) Sen kan man lära dom stå på bakbenen, snurra, gå slalom, gå runt, ja all möjligt. har sett massa klipp där en kanin kör freestyle ( dans med hund för er som inte vet :P ) så det går att lära dom det mest :D men man kanske ska börja med lätta så som snurra och stå på bakbenen :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[Becca-]
0

#8: Jag har lånat en såkallad torkmaskin av mormor. Den är i flera fack eller lager, och sprutar ut varmluft på äppelskivorna.

Men det enklaste är att skiva äpplena i 3-5 mm tunna skivor. Stick igenom, med nål och stråd i mitten av ringarna och låt dem hänga i ett fönster.
Väldigt snygg prydnad nu i höstens mitt, och så får man helt enkelt hålla koll när dem börjar se lite ihopknölade och är nästan lite gummiaktiga. Då är dem färdiga.
Denna process kan ta upp till flera veckor beroende på temp.
Förvara i glasburk, med lock.  
Lycka till! 

Råder dig även att inte köpa torkade frukter i affären, dessa är ofta doppade i socker innan torkning, och är väldigt söta. Det billigaste och enklaste är att torka själv :)

#9: Mina små pluttar kan hittills gå på bakbenen, snurra runt på bakbenen och smyga :)
Allt går, man får bara ha lite fantasi.

lukasfelix
0

#8 Russin är giftigt för hundar, är det inte samma för kanin?

[Becca-]
0

#13: Tror inte det är giftigt, men det är väldigt sött och inte så bra för kaninerna. Så i vilket fall, ska man nog undvika russin.

[h-malm]
0

vart kan man köpa klicker?  :)

[Becca-]
0

#15: I Djuraffären tror jag :)

Zebben
0

#12 Tack för din tips?. Ska börja torka själv..vad mer kan man torka för frukter?

[h-malm]
0

#17 Banan, kiwi ja alla frukter tror jag, Torkade morätter är populärt också ;)

[Becca-]
0

Man kan torka päron och vindruvor, sedan kan man även torka morötter, grön paprika, jordgubbar, brännässlor, olika löv, maskrosblad m.m.
Iprincip allt som en kanin kan äta i frukt, bär och grönsaksväg, kan man torka.
Och det går ipricip till på samma sätt, att man skivar frukterna, bären eller grönsakerna i tunna skivor och hänger upp i fönstret.
Super enkelt!

[h-malm]
0

JA. Jag har torkat brännässlor, äppelblad, jordgubbsblad m.m nästan allt kan man torka ;)

Kickan90
0

#19 & 20 jätte bra :D ska försöka prova lite att torka ;) gjorde de innan i ugnen men de var lite klurigt ^^

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[Becca-]
0

#21: Mycker miljövänligare på detta sätt. Dessutom blir det ett mycket bättre resultat än i ugn enligt mig :)

Sussii92
0

Bra idé´det där med klicker träning, brukade göra det på min hund innan kan försöka med mina små kaniner också :P