Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1513 ggr
Jossmos
0

Min kanin vill inte... >.<

Helludär!
Sitter här och undrar lite över varför min kanin inte gärna vill bli uppburen när jag t.ex. ska ta honom från buren/rasthagen. Jag kommer in, klappar honom lite och ska sedan lyfta upp honom i min famn, då försöker han åla sig ur mitt grepp, springer iväg. Försöker jag igen får jag ta ett "hårdare" grepp om honom för att han inte ska komma loss.

Hur kan jag lära honom att liksom inte hålla på så? Jag får jätte dåligt samvete över att jag ska behöva ta hårdare grepp om honom, och ibland blir inte han heller så glad.

Samma sak händer när jag ska ta upp honom efter att jag har varit ute med honom i koppel. Då försöker han även då åla sig ur..

Verkligen tacksam för svar!

frodie
0

asså det är nog bara ätt träna på det.

varje gång du har lyckats ta upp honom, beröm honom mycket och kanske ge en godis i början.

annars kan det vara att ni har för dålig kontakt med varandra, kela/lek mer med honom,

men jag tror det ska räcka med att bara träna på att bära upp honom :D

Kickan90
0

äter han frukt utanför buren så brukar jag ha mina kaniner i knäet och ge dom en morot att tugga på när vi kelar :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

LucyLove
0

Tålamod! Antagligen är han bara inte den som vill bli uppburen. Vissa kaniner har svårt för sådant. Men du kan ha en chans om du visar att du bara vill mysa lite, inget farligt :) Om det går för kaninen att bara sitta bredvid dig, så kan du ju klappa osv. Till slut kommer han känna sig trygg med dig, då kommer han säkert hoppa upp i din famn själv :) Ge gärna godis. Fast om du ska träna på detta superofta är nog inte godis varje gång det bästa. Det blir lite onyttigt ;)
Hoppas du är nöjd med svaret :)

[Wera]
0

Tålamod och träning är väl den enda metod som fungerar, prova att sitta i hans Hage och locka med lite godis/frukt/annat gott så han tillslut självmant kanske hoppar upp i din famn.