Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 3584 ggr
[Becca-]
1

Vilka saker kan man torka?

Har tänkt torka lite godsaker inför vintern, till mina busungar. Men det finns några frågetecken ang. om vad man egentligen kan torka. Räknar upp saker som jag är osäker på om man kan torka eller inte, och isåfall hur?
- Morot
- Perslija
- Basilika _(finns det att köpa på livsmedelsaffärerna?)
_- Jordgubbsblad
- Äppelblad
- Rönnbär
Tacksam för svar!

Zvintos
0

Morot, persilja, äppelblad och jordgubbsblad går alldeles utmärkt att torka. =)

[Becca-]
0

Hur är det med Basilika och Rönnbär då?
Hur torkar man dessa saker, i ugn eller utomhus? Hur tjocka skivor? Hela blad?

[Fruktiz]
0

Rönnbär går också bra att torka, det har jag gjort. Men man får se till så det inte blir mögel på rönnbären.

[Becca-]
0

Vad kan man göra för att dem inte ska mögla? Hur länge håller dem sig?

[Fruktiz]
0

Man får ge dem till kaninerna så fort de är torkade! :)

Nej jag vet faktiskt inte hur länge de håller sig fräscha..

[Becca-]
0

Okej, tack för hjälpen!

Kristall
0

I princip allt går att torka. (:

Vissa saker bör man hänga upp i ett snöre för att det ska torka, t.ex. skivade grönsaker, bär och frukter. Ju tunnare skivor desto fortare torkar det. Små bär (rönnbär, blåbär) kan man dock torka hela, men det kan ta lite längre tid.

Annat, som blad och stjälkar, kan man låta torka på en dagstidning på ett bord, och vända på dem lite då och då. Sådant torkar i allmänhet väldigt fort, på ett par dagar bara. Obs: brännässlor ska stå längre så att de slutar stickas helt.

Hur fort något torkar beror på t.ex. luftfuktigheten, temperaturen och ventilationen, så det går inte att ge någon exakt tid, men man ska låta det torka tills det är helt torrt, inte mjukt och halvfuktigt. Annars kan det börja mögla när man förvarar det.

Man kan ge det till kaninerna så länge det känns fräscht. Samma sak som med hö och grönsaker alltså :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Becca-]
0

Åh, tack informationen.
Då blir det till att åka till mormor och röja runt i trädgården efter färska grönsaker och blad.
Tror ni man kan torka morotsblast? Det är nämligen en av favoiterna här hemma. Hänger man dem upp-och-ner i fönstret, eller hur gör man?