Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1682 ggr
Ida-M
0

Para en hona som senast?

När anser du att det är okej att para en hona som senaste första gången hon ska få en kull? Och hur gammal tycker du minst hon ska vara för att bli parad?

Jag vill ha alla möjliga åsikter och tankar. Hur har det gått när din hona fick ungar vid den åldern? osv.

Rozza
0

Det bror på i vilken form kaninen är om hon tränas mycket så klarar dom en kull när dom är lite äldre. Jag brukar ta första kullen när kaninen är runt ett år eller äldre. Men det går nog att vänta lägre en så. Ras kan också en betydelse hur länge man ska vänta och hur länge man kan vänta med och ta första kullen :).

Fridaaaa
0

Mellan 8-12 månader gammal brukar dem säga att en hona ska få sin första kull :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Onslow
0

Jag tycker att en hona ska vara ca 8-9 månader tidigast, senast runt året om hon inte tränas mycket, t.ex i hoppning. Då kan man ta första kullen senast run 1,5-2 år tycker jag. c:

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Zvintos
0

Minst 8 månader som yngst och max 1,5 år om det är en hona i väldigt bra hull.
Där sätter jag min gräns (dvärgvädurar).

Linnet
0

Brukar i regel para första gången vid 8-10 månaders ålder, men har även parat honor första gången så sent som vid 3 år.

Nina-med-shoppen
0

Brukar para när honan är 8-14 månader, beroende på när hon är född.

Har lite experiment nu och försöker få en 2-årig hona dräktig för första gången, vi får se hur det går…

[Wera]
0

Minst 7-8 månader och max 1.5 år vid första kullen tycker jag sen beror det på om honan är bra i hull, bra kondition och är redo för det. Rasen spelar också roll, om det är en större ras tycker jag man ska vänta ytterligare några månader än vid en liten ras (en stor ras, ex. fransk vädur kanske bör vara ett år vid första kullen).