Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2224 ggr
[vildablid]
0

Hur stor veterinärbuffert har du?

Hej på er! Jag undrar hur ni resonerar kring pengar avsatta för veterinärkostnader (om man inte har kaninen/erna försäkrade). Hur mycket anser ni att man ska avsätta i en särskild veterinärbuffert?

Jag har två kaniner och två marsvin och har bara ca 2000 avsatta till veterinärkostnader. Fyller dock på potten med ett par hundralappar i månaden så summan växer hela tiden.

Har även tillgång till mer pengar om det skulle behövas kanske jag ska tillägga, men de är inte öronmärkta till bara vet.kostnader.

Hur resonerar ni?

Inaarah
0

Jag har faktiskt ingen veterinärbuffert och har aldrig haft, och tycker inte det är nödvändigt i mitt fall då jag har konton osv med b.la arvspengar osv, som jag i akuta fall kan ta ifrån. Dessutom bor jag ju hemma med mamma och pappa som också kan lägga ut tills jag fixat ihop pengarna och så.

Däremot om man vet att man inte har möjlighet att få ut pengar snabbt kan ju det vara bra att sätta in pengar på ett sådant konto regelbundet. Jag kommer ev. börja så när jag sedan flyttar hemifrån, för det är ju väldigt bra. Men i nuläget känns det inte aktuellt för mig/oss.

pigelina
0

Jag har inga pengar undanlaggda för just veterinär avgifter, jag har lite sparpengar som är till för tillbehör till min kamera och lite kaninburar jag ska bygga, skulle det vara akut kan jag ta därifrån, annars lånar jag pengar av mina föräldrar. Kommer börja spara undan pengar för veterinärskostnader när jag flyttar hemmifrån.

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

jahadu
0

jag har inga pengar som ligger och väntar….jag går helt enkelt till den billigaste veterinären jag vet (som är så sjukt duktig) och låter henne bedömma huruvida det går att gå vidare. Jag har aldrig varit med om en kanin med nån allvarlig akut skada som har kunnat gå att veterinärbehandla. Har varit med om en akut sjuk kanin som jag fick va så snäll att ta bort direkt. Annars har jag gått till den billiga veterinären och fått medicin utskrivet, och den har hjälpt. Jag tar det lite som det kommer, men krävs det en operation så väljer jag nog hellre att låta kaninen gå vidare.

[h-malm]
0

Har inte lagt undan några pengar, om mina djur skulle bli sjuka och behöver veterinär vård så löser det sig då ;)

[vildablid]
0

Intressant att höra hur ni resonerar! Jag hade inte heller någon buffert för veterinärkostnader när jag bodde hemma, då var det ju mina föräldrar som hade huvudansvaret.

Nu är jag dock vuxen och studerande (=begränsad inkomst) så nu känner jag att en buffert är skön att ha, annars går nog gärna de slantarna till annat man behöver. Iallafall så att det räcker att undersöka en skada eller om kaninen är sjuk, sen får man ju en uppfattning om vad som behöver göras och vad det skulle kosta.

Har funderar på att försäkra men då tycker jag att det känns vettigare att ha sparpengar i så fall, de pengarna har man ju alltid oavsett vad som händer. Försäkring kostar ju i avgift och dessutom är väll självrisken ändå rätt hög?

Kristall
0

Har bara ca 1000 kr undanlagt just nu, pga att vår katt blev allvarligt skadad i somras och det blev ordentliga kostnader med veterinärbesök, mediciner o annat.. så mycket gick till det. "/

Försöker i första hand betala vet.kostnader själv, men blir det för dyrt får jag låna pengar av min mamma.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Kaninlycka]
0

Båda mina är veterinärvårdsförsäkrade. Glad

Fatma
0

Har väl egentligen inte undanlagt något speciellt för endast det. Bor hemma så det är mina sparpengar(som jag sparat själv, hemma) som går till eventuella veterinär kostnader.

Summan jag har är runt 2000:- just nu. Har då avlivat en katt tidigare i år och nyss behandlat kaninerna mot kvalster. Jag betalar alla mina veterinärs kostnader själv. Dock kan jag få någon hundralapp som bidrag ibland. Skulle jag nu vill säga inte ha nog med pengar lägger självklart mina föräldrar ut dom. Dock betalar jag tillbaka sedan.

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

[nataschaj]
0

har faktiskt 0 kr…. har inte kunnat spara undan

Men blir mina sjuka så självklart kan ja fixa pengar till de.

Men ja ska börja spara.

Ska tilllägga att ja e arbetslös just nu med.

Sussii92
0

Mina är också veterinärvårdsförsäkrade, jag har inte mycket pengar i månaden (ingen inkomst bara studiebidrag) så jag valde autogiro varje månad på bara 27 kr för varje kanin du har, vilket knappt märks på mitt konto. Blir bara ca: 80 kr i månaden för att ha 3 kaniner försäkrade med vet. Enligt mig är det värt de iallafall :) Även om jag inte hade haft de hade mina föräldrar hjälpt till om de hänt något och jag sedan fått betala av det om det är stora summor :)

[Becca-]
0

Har ingen "vetrinärbuffert", men min pappa och mamma har tagit på sig alla vetrinärskostnader framöver, och hittills oxå.
Är verkligen tacksam för att dem hjälper till, men dem älskar ju kaninerna lika mycket som jag gör :)

Peak303
0

Jag har inga veterinärs sparanden. Har bara varit hos veten en gång och då betalade mamma, då vi avlivade Ida..

Men får nog ta och börja spara ifall det skulle hända ngt mer alvarligt med mina kaniner :O

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

coelho
0

min vetrinärbuffet är pappa :P Men det är faktist så, han betalr om det skulle behövas :)

men när jag blir äldre och flyttar hemmifrån lär jag ant. ha en buffert till det. men så länge jag bor här hemma och vet jag om att pappa betalar vad som krävs kommer jag inte ha det… 
kan ju också säga att jag är evigt tacksam till min pappa som är så underbart snäll och bäst  att han betalar :) <3 *älskar dig pappa* :D

Kramar Emma! :)

Bloggar även om mina kaniner på:  http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P

Nana88
0

Jag studerar på universitet sen ett år tillbaka & har inte direkt mkt pengar över. Har i princip inte nån möjlighet att lägga undan några större summor.
Alla mina djur är försäkrade´ifall det skulle hända något.
Jag har två kaniner & en katt.

Tycker själv att det är värt att försäkra djuren då det kan dra iväg, hade katten oförsäkrad när han var yngre men det är helt klart värt att försäkra tycker jag. Man slipper ett besok på tretusen..
Sen kostar inte kaninerna alls mkt heller att försäkra, 350kr/år.

Emma-lundqv
0

Jag har inte några speciella pengar för just veterinärkostnader, men jag har pengar sparade på kontot som jag kan ta av om något skulle hända.

[ninnakm]
0

Jag har inte det. Alla pengar jag får nästan lägger jag på djuren, tävlingar, mat, tillbehör. Skulle kaninerna bli sjuka, fixar jag det då, mamma och pappa kan lägga ut det;)

millanfn
0

Jag har inga pengar sparade, men har också veterinärvårdsförsäkringen på både hanen och honan som går på 54kr i månaden, Ingen stor summa men det är ju ändå självrisk sen. Och allt går ju inte heller på försäkringen.

Så egentligen skulle man behöva ha lite sparat ändå för att veta att mab har råd, om något skulle hända

Sashhi
0

Jag lägger inte undan några pengar. Bara iår har det gått på över 10.000 kr på en enda kanin dock, men det har löst sig utan problem.

Not your mom, not your milk.

MarHai
0

Jag har inget konto enbart för kaninerna, däremot har jag ett sparkonto som används som "back up". Överför några tusen dit i månaden från mitt vanliga konto .
Så ifall det skulle hända något är jag väl förberedd.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Sofia-81
0

Jag har ingen extra sparkassa åt mina djur, men då det behövs veteriärvård så finns det nog alltid pengar att få till den vård de behöver. Kan lägg flera tusen spänn bara de blir frisk igen. Så vissa djur som jag har är väldigt värdefulla för mej. Glad