Kastrerad hane, vill para sig
För 3 veckor sedan kastrerade jag min lilla Charlie.
Han hade då inget "hanigt" beteende. Så nu när det går bra att sätta ihop honom och min hona (enligt vet. gick det bra efter 3 veckor), har han börjat jucka på henne några gånger.
Jag har tittat noga i rumpan, och det är inget "kladd" eller annat.
Charlie är snart 5 månader.
**
Vad kan man göra? Och varför har han börjat jucka, när han inte gjorde det innan kastrering?
**Tacksam för svar!
Han visar att det är han som bestämmer, inget farligt med det. 
Okej, hur länge tror du han håller på med detta?
#2 3 veckor är en väldigt kort tid, jag skulle vänta med ett par månader iallafall.
Men enligt våran vetrinär, som är "kaninexpert" på deras Djursjukhus, gick det utmärkt att släppa ihop kaninerna efter 3 veckor.
Och hon sa även att hon gett denna info till alla kaninägare i alla år. Så jag vet inte rikigt vem jag ska tro på.. Han ger inte ifrån sig något "kladd" iallafall, vad jag sett.
#4 Andra veterinärer brukar ge längre tider. Jag skulle ändå väntat ett tag.
Men tyvärr så har jag inget val.
Buren han bor i nu är lånad, och i veckan kommer dem och hämtar den, eftersom dem behöver den. Så ja..
Vad finns det för anledning att vänta längre, när det inte finns något "kladd" kvar?

Min ena hane försökte para sig jättelänge efter han blev kastrerad. Tre månader efter tror jag. Men nu har det försvunnit. :) Tar nog lite olika tid för alla.
Min kastrerade hane blev pappa för en vecka sedan idag och då har han ändå varit kastrerad över ett år, enligt dem vi fick överta honom ifrån!
hoppas det räcker med att du bara väntat i 3 veckor. Man ska gärna vänta i minst 4 veckor, men vissa säger även 6-8 veckor.
Annars kan det finnas en viss risk att det blir en kull ändå.
Hoppas verkligen det. Men litar fullt ut på vår vet. Hon verkade väldigt säker och kunnig på det hon sa.
Märktes att hon var "kaninexpert" som de kallade det, hon gissade sig till ras och ålder på honom:)

Efter 3 veckor kan de inte befrukta honan, men det tar ofta betydligt längre tid än så innan lusten försvinner. Några månader kan det ta.
Jag hade en 4,5 mån gammal hane som inte visat det minsta hanighet. Han kastrerades och jag satte ihop honom med en hona. Han fick bokstavligen "kåtslag" och jag fick sära på dem. Sedan försökte han rida på allt. Gick inte att umgås med honom för han försökte bara "komma till". Så det tar tid och det är inget konstigt att han nu först visar sig hanig. Han har ju fått träffa en hona och det triggar.
3 veckor är en kort tid. Du kan ha dem ihop utan att det blir ungar. Men kan honan inte sätta honom på plats kanske du måste sära på dem av den anledningen så att hon inte blir stressad.
Tack för infon.
Har bara sett honom rida på honan 2 ggr. Sa då till honom på skarpen genom att lägga en hand över huvudet och "dominera". Sedan dess har han inte gjort ett knyst emot henne, utan bara suttit och gosat med henne.
Tror han ville visa vem som bestämmer, eller? Ska låta dem vara tillsammans i hagen igen imorgon, så kanske vi flyttar på buren och städar den, och så provar vi att ha dem tillsammans över natten.
Dem bor just nu i varsin bur, och är tillsammans i en stor Hage hela dagarna. Har haft dem så i 2 dagar nu. Är det för tidigt att låta dem bo ihop kanske?

#12 Jag tror du kan ha dem i hop om han lugnat sig så pass och de ser ut att trivas tillsammans. Sätt ihop dem du i samma bur. Se till att de har varsitt gömställe och håll dem under uppsikt. Kul!
Inne i buren finns det just nu 1 bolåda. Ska jag bygga en till till honom, eller? Bolådan är ganska stor och rymmer gott och väl 3 kaniner, skulle jag tro :)
Hade nämligen tänkt göra en till sitthylla ovanför toalådan.
Vilda (som bor där nu) använder sitt hustak som sitthylla. Räcker det om jag gör en till sitthylla, eller måste man bygga ett till "hus" till honom.
En liten fråga till (kände att det blev lite många nu men..)
Är min bur för liten för 2 dvärgkorsningar? Måtten: L:170 H:70 B:70.

#14 Du MÅSTE inte ha ett varsitt hus/bodel åt dem. Tänkte mest att de ska kunna komma ifrån varandra. Men är de som ett "kärlekspar" och trivs väldigt bra ihop räcker det gott med ett hus/bodel. Det kan vara en fördel att de kan värma varandra i samma hus. Vad gäller sitthylla så ska du något som båda kan sitta på samtidigt elleratt de har en varsin.
Om de inte blir större än dvärgstorlek så har du jättebra mått på din bur!
Okej, dem trivs väldigt bra. Och taket på bolådan är lika stor som själva huset, alltså får det plats minst 3 kaniner på sitthyllan :)
Hoppas verkligen detta ska gå vägen, och att dem kommer trivas.
Dem är korsningar emellan Hermelin/ Lejonhuvad kanin/ Dvärgvädur. Så jag tror inte det.
Tack för all hjälp!