Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1771 ggr
[h-malm]
0

Hona till Nisse

Hej! Jag har en 3 årig dvärgvädurs hane som vi har bestämmt att skaffa en hona till. Eftersom vi har tänkt att para dom har vi köpt en till bur som kommer om ca en vecka. Efter att dom har fått ungar ska vi sedan kastrera Nisse så han och frugan kan flytta ihop :) Jag vill gärna ha lite tips? eftersom jag aldrig har haft någon kull innan!

Min bur som Nisse bor i nu ser ut så här: http://www.google.se/imgres?imgurl=http://lillasallys.se/kaninsidan/kaninburar/lyxbur/Lyxburen_klar.jpg&imgrefurl=http://lillasallys.se/kaninsidan/kaninburar/bur_lyxburen.htm&usg=__KMiesKtN4C4CTKYZnwj25O2g1Pw=&h=540&w=720&sz=24&hl=sv&start=59&um=1&itbs=1&tbnid=yvbPOcv4lBNbJM:&tbnh=105&tbnw=140&prev=/images%3Fq%3Dkaninburar%26start%3D54%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26rlz%3D1G1ACAW_SVSE381%26ndsp%3D18%26tbs%3Disch:1

och den vi får om en vecka se ungefär ut så här: http://www.zoovaruhus.se/res/Kanin/kaninburnaturaxxl.jpg

Och till mina frågor:

1. Ska jag köpa en unge eller en redan vuxen hona (som kanske redan har haft kull)? Om jag köper en unge ska jag väl vänta tills hon är ca 10 mån innan dom paras?

2. Ska jag välja en hona i samma ras (dvärgvädur) som Nisse är , eftersom dom ska paras?

3.Vilken bur tycker ni honan ska bo i när ungarna  kommer? Vilken är mest lämplig?

Tack på förhand! //Hanna Glad

P.S hoppas jag gjorde tråden i rätt kategori :/

[sstorm]
0

Mina råd är:

Läs på så mycket du kan innan du parar dem.
Tänk på alla konsekvenser de kan bli, vad gör du om honan får komplikationer? Vad gör du med alla ungar, får du dem sålt? Om inte, tar du hand om dem då? Har du ett mål med parningen?

Jag rekomenderar att köpa en vuxen dvv hona om du nu ska ta en kull som haft kull innan. Den största buren ska honan ha

[h-malm]
0

Vi har lånat böcker på biblioteket och vi har redan läst på mycket, så det borde gå bra. Mamma har kompisar som vill ha kanin, óch annars kommer vi ha en extra bur som iaf 2 honor kan bo i.

Med komplikationer, menar du om honan skulle bli sjuk eller? Sånna fall finns det en erfaren uppfödare (som vi har fått Nisse ifrån) här där jag bor som har hjälpt mig förut med sjuka kaniner. Och veterinär finns 10 min bort.

Vi har nog inga direkta mål, asså inte att ungarna ska bli utställningskaniner eller något sånt. Vi vill bara ha en vanlig kull..

[sstorm]
0

Komplikationer menar jag om ungarna fastnar när hon ska föda etc.  Så du ska inte spara ngn unge? Varför ska du ta kullen då?

[h-malm]
0

Okej, nej jag vet inte vad jag gör om úngarna fastnar eftersom jag har läst att det inte händer. Men då kanske du har lust att berätta det för mig?

Jo, vi ska antagligen spara en hona, och även om vi inte gör det så kan man faktist ta en kull utan att "spara ungar.

[sstorm]
0

#4 jo visst kan man de, men personligen så tar jag aldrig kullar utan att jag planerar att spara någon. Jag anser att de är en för stor risk att utställa kaninen för.

Ungarna behöver inte fastna, men de kan och honan kan även ibland ha svårt att få ut stora ungar (som då oftast dör under födseln) i min senaste kull fick vi 2 döfödda, man såg riktigt hur svårt de måste varit att få ut dem eftersom de var närmre dubbelt så stora som de andra. De var helt utdragna eftersom honan kämpat så pass att föda dem.

Men om du planerar att spara någon är de en annan sak tycker jag, än att bara ta en kull "för att"

[h-malm]
0

oj, vad tråkigt :( ..

Vet du vart jag kan köpa en hona som redan har haft kull? Är det bäst om jag köper hos en uppfödare igen eller, jag vill ju helst inte köpa på blocker eftersom man inte vet vad dom kommer ifrån. Tack för hjälpen!

PandaFish
0

Vill bara fråga om du har ett syfte med kullen och som sstorm skriver ska du spara en unge? För Att ta en kull bara för att känns lite dumt :/ Tänk också på att du kanske inte får alla sålda så du har burar till alla.

Vart du ska vända dig när du köper en hona vet jag inte riktigt. Men vill du inte vänta utan ta kullen nu kan du ju köpa en hona som är vuxen och som ev redan har haft en kull eftersom, som jag förstod det, är detta din första kull. Personligen tycker jag det börjar bli lite sent Att ta en kull nu så om jag var du skulle jag köpa en unge som jag kan lära känna från början och sen ta kull på nästa sommar.

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

[h-malm]
0

Nej jag har fortfarande inget syfte att t.ex ha ungarna till utställning, eftersom jag inte är expert och kan inte para så att ungarna blir rätt färger och allt det ska va..  Och nej jag tar inte en kull "bara för att", jag ska fortfarande spara minst en hona.

Ja jag har inte haft en kull innan, men om jag köper en unge ska den vara samma ras som hannen då?  Nisse är manteltecknad viltgrå/vit dvärgvädur, ska honan ha samma teckning, elr vet ni hur honan och hanen ska se ut för att ungarna ska bli fina?

Fridaaaa
0

#8 Man ska aldrig korsa mantlad med mantlad, brokad med brokad eller mantlad med brokad för då kan dem få så kallade Vitscheck ungar och det är inte bra, ungarna får magproblem som dem sedan dör av. Para med en enfärgad hona!

Artikel om vitscheck finns antingen här eller på dvärgkanin.ifokus :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[h-malm]
0

#9 Ok! Tack så mycket för hjälpen :)

[h-malm]
0

Vi har letat runt lite efter honor och vi har hittat en hel grå dvärgvädurs unge, 12 veckor, med lite lite inslag av hermelin. Den finns på Djurmagasinet i Södertälje. Tror ni den skulle passa bra att para med Nisse?

Fridaaaa
0

#11 Ja fast den kan ju inte paras förräns den är minst 6 månader gammal, helst 8 månader gammal :=)

[h-malm]
0

Ok, va bra! Vi tänkte vänta tills den är ca 10 månader, så det blir sånna fall nästa år :)

Fridaaaa
0

#13 10 månader går med bra :D

Qepta
0

Min förra kull var dödfödd, två enorma ungar, honan var helt slut efter att hon fött dom. Tänk igenom det noga.

Lycka till!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[h-malm]
0

#15 Va synd.. Vet du om man på något sett kan undvika att kullar blir dödfödda?

[h-malm]
0

Hur tror ni ungarna kommer se ut om honan är hel grå och hanen manteltecknad viltgrå/vit? Båda dvärgvädur..

Qepta
0

Nej, det var hennes första dödfödda kull, i en annan kull så hamnade en unge utanför boet och frös ihjäl, en annan unge fick vi avliva själva. Eller jag avlivade inte kaninen men min f.d lärares man gjorde det åt mig.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[h-malm]
0

Okej, men är det lätt att kullen är döfödd och att det blir andra problem om det är först kullen?

Onslow
0

Vill bara säga - köp inte din hona från en djuraffär utan från en uppfödare! Djuraffärer har sällan bra kunskaper om kaninen.
Om du berättar i vilken stad du bor kan vi säkert rekomendera en uppfödare. :)

Vilken färg? du väljer på honan beror på vilka färger du vill få fram. Vill du ha viltfärgade ungar, eller kanske svart eller något annat?
Har hört att viltgrå ungar är svåra att få sålda.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

[h-malm]
0

Jag bor i Nykvarn, och det finns en uppfödare här som jag har köpt mina kaniner ifrån ;)

Men vet du Vilken färg? det blir på ungarna om honan är hel grå och hanen manteltecknad viltgrå och vit? :)

Onslow
0

#21 Du kan möjligtvis inte kolla på www.kaninfarg.se efter Vilken färg? du menar? Det finns nämligen ingen färg som hter grå. :)

Viltgrå manteltecknad + Viltfärg = Viltfärger och svart i enfärgat och mantlat, har jag för mig.
Du kanske kan fråga någon bättre än mig. Är inte den bästa på genetik. :)

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

[bebba]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hanen kan inte vara viltgrå manteltecknad och vit, manteltecknat är vitt. Skickar med en bild på en kanin som är svart manteltecknad så ser du.

[h-malm]
0

hehe okej, hon kanske är blå då?xD Den färgen finns väl..?
Tack för hjälpen ändå! :D

[bebba]
0

Vad har kaninernas föräldrar för färger och honan? Och köp inte från djuraffär!!

[h-malm]
0

#23 konstigt för i mina papper står det att min hane är manteltecknad viltgrå/vit.. men han är väl bara manteltecknad viltgrå då ;)

Honan vi är inne på att köpa finns på djurmagasinet tillsammans med sina syskon. Hon kommer från en familj som skulle resa utomands och inte kunde ha kvar kaninerna. Om jag kollar på henne(tänder, ögon allt) tror du ändå inte att vi kan köpa henne därifrån? Dom vi har pratat med som jobbar där verkar erfarna och dom tar bara emot djur som dom vet har haft det bra innan..

Jag vet inte hur honans föräldrar ser ut men min hannes härstamsbevis har jag i någon perm..

malin--a
0

Tänk igenom kullen noga. Min hona fick 10 ungar och nu sitter jag här med 7 otingade ungar snart 7 veckor gamla.
Blev inte riktigt som jag hade tänkt mej.
Så tänk igenom allt 2, eller tillochmed 3 gånger innan du bestämmer dej.
Lycka till!

♥

Zvintos
0

#26: Att kaninen ser OK innebär inte att den inte kan bära på defekter, såsom bettfel till exempel.

Jag skulle köpt från uppfödare.
Dels har man bättre koll på föräldrarna och temperament på dessa.
Sen stödjer man något bättre än dessa alltför ofta (inte alla) dåliga djuraffärer med alldeles för lite kunskap.

Onslow
0

#27 OT men det är underligt att de inte är tingade, med den kullen! Så underbara. :) Lina vill ha alla <3 :*

TS, sorry för trådkapning. xD

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Fridaaaa
0

#26 litar typ inte på någon djuraffär, nästan alla djuraffärer framstår som om dem kan mycket fastän dem inte kan det….

[h-malm]
0

Ok, tack för alla tips?, jag kanske ska ta och kolla med kaninuppfödaren här där jag bor då;) Jag var hos henne för några dagar sen, men då hade hon bara en hona och två hanar kvar till försäljning, men de såg ut att vara mantlade..och man kunde visst inte para mantlad med mantlad?

malin--a
0

#31 Kan kan man ju men det är risk för att det blir vitschekar då. Så jag skulle aldrig göra det!

♥

[h-malm]
0

ja, så jag ska väl leta efter en helfärgad hona? :)

malin--a
0

#33 Japp! :)

♥

[h-malm]
0

ok, tack för hjälpen alla! :D

[h-malm]
0

Nu hittade jag min gamla tråd och tänkte uppdatera lite ;)

Vi har köpt en mantelt. viltgrå hona, Bella(som nisse). Dom ska alltså inte paras, men jag är inne på att para Bella med en viltgul kanin(som jag skrev i en annan tråd), Skärbo´s Nya Tider "Timo", har pratat med Erika som äger Timo så vi får se hur det blir. Men sen tänkte jag hur det skulle funka att para en av Bellas ungar(enfärgad dådå) med Nisse? Han är ju en så otrolig kanin så jag kan bara inte kastrera han utan att ha någon unge efter honom. Målet med allt är att få fram hoppglada kaniner med vilja och som självklart är snälla och har ett bra temperament. 

Vad tror ni? Låter det OK eller helt knasigt? ")

PandaFish
0

Du får jue göra som du vill ingen kan bestämma åt dig. Om du tänker avla fram hoppkaniner som du vill få sålda till hopphem tycker jag föräldrarna ska ha hunnit visa att dom fungert som hoppkaniner på banan.En kanin med pinne i lätt är inte det. Nu vet jue inte jag om du tävlar med dina kaniner eller så. Men som Malin säger tänk efter både en och två gånger. Jag sitter själv här med väldigt många osålda ungar, iår har det varit väldigt svårt att sälja ungar. Jag tror själv att jag aldrig kommer ta någon mer kull eftersom det liksom inte går att sälja ungarna. Då kan det lika gärna vara . Men om du tänker ta en kull så para två kaniner som kompleterar varandra och inte para två bara för att dom är fina det är inte så det går till.

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

[Kaninlycka]
0

Det finns redan alldeles för många oönskade kaniner. Skulle rekommendera dig att lämna uppfödandet till seriösa uppfödare som har kunskapen och utrymmet som krävs.

Du säger att du vill spara en hona, men köp två honor direkt då om du så gärna vill ha tre kaniner.

Att avla bara för avlandets skull känns bara onödigt.

Tillägg: Läste nu att ni redan köpt en till kanin, men låt det vara så då och sitt inte och planera parningar bara för parandets skull. Gulligt med kaninungar javisst. Men många här i tråden har ju redan påpekat att det inte är lätt att få sålt kaninungar.

Ta god hand om kaninerna ni redan har istället. Glad

[h-malm]
0

Okej. Jag tävlar hoppning med min hane, honan har inte startat än. Eftersom mina kaniner kommer från en uppfödare som inte avlar på hoppkaniner så är de alltså inga "proffs", därför vill jag ha en kanin som "har det". Visst då kan jag ju lika gärna köpa en hoppkanin. Men det är inte det som är saken, jag vill va med från början. Se när min hona boar och drar päls, när det ligger ungar i boet, första gången de hoppar ur sitt bo.                                                     Och innan har vi sagt till uppfödaren att vi så gärna skulle vilja para Bella, och hon sa att vi jättegäran fick låna en av hennes små hanar. Om vi har svårt att få sålt dom kunde hon hjälpa oss med det oxå. Det är inte heller snack om 10 kullar/år som uppfödare, utan om 1 kull högst 2! Jag har liksom drömt om det här så länge, jag har aldrig fått ungar här hemma..

#38  "Skulle rekommendera dig att lämna uppfödandet till seriösa uppfödare som har kunskapen och utrymmet som krävs."

Någon stans måste man väl börja? Jag skulle iaf inte bestäma mig för att bli uppfödare och skaffa medemskap i SKAF, och sedan ta min första kull och sen, "Nej det här var ju inget för mig, gud så tråkigt". Vem vet, jag kanske också blir uppfödare.

Men tack för era synpunter! Skrattande