Bästa pelletsmärket enligt dig - varför?
Tänkte fråga ut er medlemmar angående detta med alla dessa pelletssorter och märken.
Vilken sort är bäst enligt dig, varför? Vad heter märket? Vart finns det att köpa?
Tänkte att denna tråd kunde vara till hjälp för dem som vill testa en ny sort, och gärna läsa lite om den för att sedan fatta sitt beslut därefter.
Så kom igen, skriv om din favoritpellets!
PS. Vi försöker hålla tråden ren ifrån "tassavtryck" och andra kommentarer, detta ska vara som ett "uppslagsverk" för olika pelletssorter :)
Köper en stor säck från grangården med stampe. Jätte nöjd med det.
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
RR (Chudley's Rabbit Royale) är enligt mig det bästa fodret jag provat. Köpte själv mitt på nätet, ifrån Foderakuten men har hört att det finns att köpa på bland annat djurmagazinet.
Jag använder både stampe och Carrier. Stampe ha jag alltid haft, Carrier har jag inte haft så länge, men tycker att det funkar bra, inte så stor skilldnad på dom, rätt lika;) Dom finns på granngården
Håller med #2 om att RR är det bästa fodret jag provat.
Blandade det förut med Carrier när jag hade många.
Blandar för tillfället ut det med Carrier, precis som Ninni gjorde tidigare.
Använder Lottie , det fungerar super för ninerna och så :)
Bästa jag har använt då jag bara har provat två sorter ;p
Finns att köpa på granngården ^^
Lottie äpple/morot en favorit här måste jag säga.
MVH John
medarbetare på allergier.ifokus .
Håller med #2 angående Chudleys Rabbit Royale. Riktigt bra foder!
Doftar gott, ser aptitligt ut, kaninerna älskar det och innehållet är bra. Lite dyrare än de flesta andra sorter, men prisvärt. Enda nackdelen är att det inte finns att köpa i lösvikt/mindre säckar här i närheten (bor i sydvästra Finland, har för mig att det är bättre utbud i Sverige).
Oxbow Bunny Basics är också ett bra foder enligt mig. Bra värden och kaninerna mår bra av det. Däremot är det inte alls lika aptitligt som RR, i alla fall inte enligt mina kaniner.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
De allra bästa fodret tycker jag är Oxbow, Versele laga cuni complete Pro och Rabbit Royale. Dock så blandar jag RR med Svenska foders kanin och marsvin för de ovan nämnda pelletsen är väldigt dyra… Svenska foders kanin marsvin har väldigt bra vitaminvärden.
Ljustadalens kaningård
Själv har jag RR samt mästers kanin & marsvinsfoder vilket jag är väldigt nöjd med! Kaninerna håller fina kroppar och bra päls. Vart de finns att köpa kan jag tyvärr inte svara på då vi beställer från leverantören tsm med en annan uppfödare
Vill varmt rekommendera Carrier (helfoder för kanin och marsvin), har haft det ett par år men när jag ökade kanin antalet bytte jag till ett billigare foder.
Carrier är något jag kommer att gå till baka till när jag har mindre med kaniner det är prisvärt och mina kaniner älskar det. Finns att köpa på granngården (grön säck) på 10kg eller 25kg.
Har bara provat en sorts pellets, haha så Edel är det bästa enligt mig(a)
Är nöjd med den så tänker inte byta:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Jag har nu Edel pellets. Det är billigt, kaninerna älskar det och de håller hullet och pälsen är fin! :) 170 kr för 25 kg, vilket är väldigt bra! Jag köper det på Fäboden, finns även i lösvikt där: 10kr/kg
Jag har och har alltid haft stampe pellets .Köper i en stor påse från granngården. Anledningen att jag kör med stampe är väl för att det är den uppfödaren till mina kaniner har ;) och et är hon som har rekomenderat den.

Tror det bästa jag har haft är carrier, har testat ganska många och kaninerna har gillat allt, och jag tkr alla är bra förutom stampe, men sen tröttnar jag på pelletsen så jag har nog aldrig köpt samma pelletssort mer än en elr två ggr..

Mästers tycker jag helt klart är bäst, hade Stampe i början, men gick över till Mästers och det är verkligen bra! Skulle dock kunna tänka mig att prova Svenska Foders kaninpellets också.
Var man kan köpa Mästers idag vet jag inte, jag köpte av en annan uppfödare då.
putt

Jag har provat lite olika och Edel är det bästa enligt mig :) Mycket nöjd och tänker inte byta :P Köper det på Dalviks Kvarn.
Paulina Borg
Jag har just nu Carrier blandat med Rabbit Royal. En bra kombination tycker jag och kaninerna gillar det:)
Köpte Rabbit Royal som så många rekommenderar, men det dissades totalt av mina kaniner. Har beställt hem Svenska foders kanin och marsvin istället, den har de ätit hos uppfödaren och tycker om. Kostar 185 kr för 25 kr.
Vi har beställt här. (99 kr frakt).
Har precis köppt Rabbit Royal i lösvikt. Mina kaniner älskar det inte, men äter det.
Gillar inte Stampe längre, eftersom mina bebisar inte håller hullet.
Stampepåsen är inte slut, men när den är slut ska Carrier invänjas tillsammans med RR. Alltså bilr slutfodret 50% Carrier och 50% RR :)
Jag vet inte vilket jag tycker är bäst då jag inte provat så mycket olika sorter. I vanliga fall ger jag inte pellets alls men jag brukar ge lite som godis/belöning och lite grann som tillskott under vintern och ger då Lottie då jag fått för mig att den inte är så kraftig. Inez är ju liten och hon äter Rabbfor som hon fick hos uppfödaren men jag ska snart börja blanda ut med annat (känns mycket att köpa en stor säck när jag har två små hermeliner varav ena helst inte ska ha pellets.) Är RR ett kraftigt foder? Lite svårt att ha en matgalen kille som äter snabbt som en liten duracell kanin tillsammans med en liten skrutt som måste få pellets medan hon växer men äter riktigt sakta..!
Fick just precis rekommenderat av min granne, att hon använder Kanin och Marsvin helfoder (grön säck) till sin kanin.Är det Carrier eller finns det ett separat märke som heter Kanin och Marsvin? Står nämligen inte på säcken att märket heter Carrier.
#24 Finns Svenska foders kanin och marsvin också.
#25: Har dem en grön påse med kaniner och marsvin i endast konturer på?
Har testat Kanin & Marsvin Edel och hittils har det fungerat superbra och så länge det funkar med bra hull tänker jag fortsätta med det ;)
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Gör som #1

Har bytat till rabbfor för ett tag sen. Fungerar mkt bättre till mina kaniner. :)
Stampe ^^,
//Anna Odenbrand
Kör fortfarande med lottie :) finns ingen anledning att byta ett fungerande foder. Bara jobbigt för kaninen
MVH John
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
# 13 & 14 Är det Kanin & Marsvin Edel eller någon annan Edel-sort? :)
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
#21 Fick precis ett mail om att fodret jag beställt var slutsålt. Så det får bli Carrier från Foderbudet istället.
160 kr för 10 kg, men minsta ordervärde är 299 kr hos dom så det fick bli två säckar direkt.
99 kr frakt fram till dörren. Gratis hemkörning för er som bor inom Stockholm. (Vi bor precis utanför).

Stampe från granngården, mycket bra!
# 26 det låter som en säck med carrier http://foderbilen.se/carrier-kanin-marsvin-25kg.html
väntar att få hem min kanin snart och då kommer det troligt vis bli carrier eller stampe efter vad jag läst här plus en som har kaniner säger carrier direkt
#37 Men shit vad glad jag blir! Visste inte att Foderbilen säljer Carrier. Perfekt! 
Har börjat fasa över mina på Carrier och de gillar det.
#38 ja foderbilen har dem allt, blir lite billigare med 265kr för 25 kg än 160kr för 10kg där du köper (eller 116kr på foderbilen)
jag kommer beställa från dem så fort mina pengar kommit in, alla som har kaniner verkar ju bara prata gott om carrier
#39 Billigare frakt också, även om jag bara beställer 25 kg Carrier hos Foderbilen. (Men beställer alltid mer av dem samtidigt så man får fraktfritt).
Stort tack för tipset!
Har mailat Foderbilen tidigare och frågat om de inte kan ta in mer kvalitetsfoder till kaniner, så blev verkligen jätteglad nu när de säljer det.