Kaniner i Humlegården
Jag har upptäckt två tamkaniner i Humlegården (Stockholm). De har med all sannolikhet blivit utsläppta av någon, så det handlar inte om några kaniner från någon av Stockholms kaninkolonier.
De är inte jätteskygga för människor så det går att komma ganska nära. De håller sig runt parkleken som finns där och upptäcktes av personalen som jobbar där för några veckor sedan.
Jag är på jakt efter tips? på sätt att fånga in dessa. Jag har en liten håv, men kan tänka mig att det är lättare att lyckas med en större och med längre skaft. Har även funderat på om det skulle vara någon idé med något slags nät. Någon som har några tips? och idéer hur jag ska lyckas fånga in dessa kaniner?
Om du har ett gäng kompostgaller och sätter i en cirkel/halv cirkel och jagar in kaninen där så har du den ganska säkert bara att stänga igen kan vara till fördel om man är minst två stycken vi detta. Har själv gjort det och det är det som funkar bäst på mina kaniner även mina små kaniner tar det en stund för att komma igenom.
Tack för tipset!
Har fått låna en lite större håv som jag tänkte pröva med imorgon, om inte det fungerar är det kanske värt besväret att försöka få med sig kompostgaller in till stan.

Lycka till ! Bra att det finns människor som du !
Den ena kaninen (Humlan) lyckades vi fånga in i fredags, med håv och lite tur. Hon jättetrevlig, van vid hantering och gör framsteg varje dag!
Problemet är nu den andra kaninen. En liten viltgrå hermelinkorsning som är skyggare och därmed mycket svårare att få tag i. Att den för det mesta håller till i svåråtkomliga taggbuskar gör inte saken lättare. Vet inte riktigt hur jag ska lyckas fånga den. Jag har iallafall varit där några dagar nu och matat den i hopp om att den kanske gör den lite mindre skygg.
Någon som har något tips??
Jag tycker fortfarande att du ska testa kompostgaller och ringar in busken eller något eller utanför och skrämmer in den i kompostgallerhagen och vipps så är den fast.
Du kanske kan locka med den kaninen du har fångat, allså ha den i sele ;)?