Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1516 ggr
YearOne
0

Två honor tillsammans

Jag har två honor, dvärgvädurar. Den första är 3 månader gammal (haft henne ca 1 månad) och den andra är 2 månader, henne har jag bara haft några dagar.

Jag behöver tips? på hur jag ska få dom att bli kompisar. Den först kaninen bor i köket utan bur och går på låda, den nya kaninen bor i en bur som jag har ställt i köket så att dom ska kunna bekanta sig med varandra. Dom har fått byta plats ett par gånger men den första verkar fortfarande lite aggressiv mot den lilla.

Jag antar att den stora kommer att sätta den lilla på plats första gången dom släpps ihop på riktigt, men hur mycket är okej? Hur ska man förvänta sig att den gamla kaniner gör mot den nya?

[ninnakm]
0

Först så tycker jag att du ska ha dom i burar/hagar bredvid varandra, så att dom kan lära känna varandra. Sen när dom gjort det kan man försiktigt pröva att släppa i hop dom, på ett stort område, eller nån stans, där ingen har sitt revir. Så har jag gjort och mina honor funkar med varandra:)

YearOne
0

ja, så har jag tänkt göra, men hur pass mycket får den gamla kaninen sätta den nya "på plats"? hur gör dom? får dom slåss lite grann första gången liksom?

[ninnakm]
0

#2 Ja först så gör dom ju upp, det ser ganska hemskt ut, men det är så det går till:)

eamy
0

asså jag tycker du bara ska släppa ut den nya tillsammans med den gammla och se hur det går, den gammla kommer säkert vara lite irriterad på den nya och så men den vänjer sig :)

har precis själv satt ihop min hane med en ny hona, min hane gillar henne men blir irriterad men han säger ifrån då går hon :P

så du ska inte vara rädd att sätt ihop dom :)

eamy
0

asså jag tycker du bara ska släppa ut den nya tillsammans med den gammla och se hur det går, den gammla kommer säkert vara lite irriterad på den nya och så men den vänjer sig :)

har precis själv satt ihop min hane med en ny hona, min hane gillar henne men blir irriterad men han säger ifrån då går hon :P

så du ska inte vara rädd att sätt ihop dom :)