Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1194 ggr
lukasfelix
0

Hane med hane, kastrera?

Har en hane hemma på snart ett och ett halvt år som kastrerades för att han skulle kunna bo ihop med en hona. Honan tyckte tyvärr inte om honom och den kastrerade hanen fick då istället en liten kaninpojke som kompis :-) Den lille är nu lite mer än tre månader och det fungerar jättebra, de är bästa kompisar som ligger bredvid varandra och gosar mest hela tiden. Undrar om ni tror att även den lille måste kastreras för att det kommer bli problem när han blir könsmogen, eller om det är troligt att deras fina relation håller i sig även när bebisen blir stor?

Sashhi
0

Hanar brukar oftast bråka även om båda är kastrerade, men det finns undantag. Så ja, jag skulle kastrera hanen så fort som möjligt. Men egentligen skulle jag inte våga ha hanar tillsamans över huvudtaget bara för risken.

Not your mom, not your milk.

lukasfelix
0

Okej, då får jag vänta och se helt enkelt hur det kommer gå mellan dom :-) Men somsagt är de väääldigt bra vänner nu så jag hoppas ju det håller i sig!

Chamy
0

Det kan funka jättebra med hanar, bara man introducerar dem på rätt sätt. Jag har två hanar som är ett rktigt radarpar tillsammans. och känner jättemånga som har hanar tillsammans. Har de en gång levt ihop utan problem så brukar det funka jättebra. Men jag rekommenderar dig att kastrera honom om du inte tänker avla på honom.

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

Rozza
0

Du bör kastrera båda. jag brukar inte rekommendera att ha två hanar i lag det kan bli en blodig fight en dag :S.

[Emma--]
0

Precis som med alla andra kaninpar så kan det funka, och det kan sluta illa. Men det verkar kunna vara en högre risk att just två hanar någon dag kommer att bråka.

Och när två hanar börjar slåss, då slåss dom verkligen rejält. 

Två hanar är inget jag skulle våga, inte ens om båda är kastrerade. Men kastrera åtminstone den lilla också.

Kassy
0

En vän till mig hade far och son tillsammans och ingen av dom var kastrerade. Dock avled pappan, som haft konstig andning hela livet med som förvärrades, gick på mediciner och sedan bara dog en dag..:/

Men skulle nog kastrera om jag vore du, men skulle inte vara 100 % säker att det skulle funka även när den lilla vart könsmogen..

Har inte läst hela tråden..

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

lukasfelix
0

Jag tror inte att den äldre hanen kommer att ge sig på den lille, det är han för snäll för… Han har aldrig gjort en fluga förnär. Han har fått en kull ungar som han fick träffa och det första han gjorde var att börja tvätta dom och gosa med dom :P
Den största risken är ju om den lille skulle ge sig på den store, än så länge är han inte könsmogen så kanske blir i januari eller så som jag får kastrera honom då :)

lukasfelix
0

Nu har jag läst på lite och tror nog att jag kommer att kastrera den lille också :)

Här kommer en video på dom

http://www.youtube.com/watch?v=L9fckLVtmdQ

;)

Kassy
0

# 8 Gud va gulliga dom är <3

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

[Wera]
0

Ta det säkra före det osäkra och kastrera honom säger jag iaf. :)
Min kompis hade två kastreradev hanar ihop, dom fungerade bättre ihop än vad mina honor gjorde tsm.