Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 7276 ggr
[Deleted Account]
0

Kaninen andas högt?

Vi har skaffat kanin, men det är brorsan som är kaninexperten så jag vet inte om det här är normalt. När kaninen andas låter det som han är lite täppt i näsan, men han är aktiv och springer runt en massa. Kan det kanske bero på att det har varit lite kallt på kvällarna nu när vintern är på väg?
Ingen aning och brorsan sover x_x

Ladymon
0

Nja..vet inte om det låter så normalt direkt, Han kanske kan ha åkt på en förkylning eller lunginflammation ?

Jennymaria
0

Piper andningen? Nuser han eller rinner det snuva (kan vara genomskinligt, behöver inte se ut som människosnuva)? Om det drar från ett fönster eller dörr nära kaninen kan det bra vara förkylning, vilket antingen går om innan det hunnit bli riktigt dåligt, eller så får han ordentlig snuva vilket kan vara farligt. Om andningen piper kan det vara någon annanstans som det är fel, i tänderna t.ex eftersom munhåla-öron-näsa-svalg är förenade. Jag skulle ta honom till veterinären för en snabbkoll, för säkerhets skull.

[Deleted Account]
0

Nja, det piper inte alls faktiskt :O täppt-i-näsan-ljudet låter inte hela tiden utan när han sniffar noggrant på saker..

eamy
0

nu när det börjar bli kallare ute så drar det ju alltid i fönster och så, så om den står på golvet så står den ju i drag så den har nog bara lite snuva eller något sånt.

min kanin brukar få det på vintern då det drar rätt mycket men försöker täppa igen där det drar :)

Hedda-97
0

när min kanin blir typ arg eller halvt panikslagen så piper han:P låter lite skumt..

Chamy
0

Och sen kan det vara så enkelt som att han bara ha lite trånga luftvägar så det låter lite mer än vanligt när han andas. Lite som en gris, eller som att han är snorig. En av mina kaniner är exakt likadan, och har alltid varit så, i början var jag orolig och var hos vet med honom flera gånger, men det var inget, och det försvann inte efter medicinering för eventuell luftvägsinfektion, vilket uteslöt sjukdommar. Så kort och gott, hans luftvägar är trånga, och låter mer än andra kaniners, inget fel med det, han lider absolut inte av det.

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

[Deleted Account]
0

#4 Jo, buren stod på golvet först men sen fick han en jättetunn madrass under :) och nu har vi flyttat buren helt till ett varmare rum

#5 läskigt xD

#6 Så sa min brorsa också "Som en gris" och ja du har nog rätt för han beter sig inte direkt sjuk eller trött :) hoppar runt och är jättepigg och nyfiken.

Tack för alla svar!