Allternativ till rengöring?
Jag behöver allternativ till att rengöra kaninburarna?
Tidigare har jag gjort så satt jag tömmer hela buren i en påse eller direkt i plåttunnan där ute och sedan bär burbotten samt galler till badrummet och skurar rent där. Detta kan inte jag fortsätta med nu och undrar hur jag nu kan rengöra buren?
Använda spade och ta upp allt och lägga i påse med den har jag börjat med men det jag behöver tips? på är på hur jag kan rengöra buren utan att behöva släpa den till badrummet?
Notera då också att jag rengör hela buren var tredje dag ungefär.
Ingen som vet? Behöver verkligen er hjälp för det står totalt still på ideer hos mig.

Jag hade köpt "Piss off". Efter att du tömt buren och sopat upp allt skräp sprayar du med det på utsatta ställen. Pissoff tar bort bakterier etc samt neutraliserar all urindoft. Finns på zoo bla. Det finns ju stallprodukter oxå men de kan jag inte vid namn. Stallosan?
Kanske fylla en sprayflaska med såpa och vatten, spraya på, låta verka och sen torka av? Det borde ju inte bli så starkt så att man behöver efterskölja, eller?
Funderar själv på den varianten just för att slippa släpa runt burar… :oP
#2 Tar piss off bort kalk?
Min ena kanin är inte rumsre och är totalt freaking omöjlig att få rumsrenn så hans pisshögar gör ju att det fastnar på burbotten och skapar kalk.
#4 Grönsåppa som jag normalt använder är ju miljövänligt så det ska inta vara några problem men huruvida det tar bort bakterier är en annan femma.
#5 Nej det har du ju rätt i… Kanske inte det bästa för att få bort kalkfläckar heller. :oP Det borde ju däremot ättika funka bra emot, som #3 tipsade om! Det använder vi i duschkabinen ibland mot just kalkfläckar.
Men hurvida ättika funkar mot bakterier däremot..?
#6 Jo men problemet med ättika är att det stinker apa.
#7 Ja det är sant! 
Ättika funkar till det mesta …

Men vad du än använder så måste ju buren spolas av efteråt. Så det finns nog inget bra alternativ om du måste använda nåt medel.

Nej! Pissoff ska inte spolas bort. Det är helt ofarligt! Det tar bort all doft och bakterier men inte kalk.
Ja det är väll kalkproblemet som är svårast att lösa och det är ju också svårast att få bort. Om jag bara kunde få honom rumsren på något sätt men alla knep jag har provat fungerar inte. Jag har testat allt från det gamla vanliga att lägga avföring i lådan till att byta plats på lådan samt ha flera lådor men han totalvägrar att gå på lådan utan vill använda det som sovplats istället trots att han har hus och sitthylla.
Han är den mest omöjliga kanin jag ägt. Hans bror, Molle, gick att få rumsren på bara någon timme men Abbe har jag försökt med i 2 månader nu utan framgång.

Har deu flera kaniner i samma bur, för då brukar det inte gå att få dom rumsrena, har väl med reviret att göra.
#13 Nej det har jag inte. De har varsin bur.
Abbe är heller ingen kanin som kissar i hörn utan han kissar på långsidan av buren och gärna nära ingången till sitt hus. 

#14 Konstigt, dom brukar ju nästan automatiskt välja en toaletthörna.

#14 Är han okastrerad så låter det som att han revirmarkerar. Därför vill han kissa överallt för att tydligt märka upp sitt revir för konkurrenter och söta honor.
#16 Han är okastrerad men han kissar alltid på samma plats på långsidan, han byter alltså aldrig plats. Hans pissplats är hela långsidan mellan huset på ena sidan till toalådan på andra sidan buren. och det är alltid den långsidan som står mot en vägg han väljer aldrig där buröppningen framtill är.
Billigt och fantastiskt bra är CITRONSYRA! Finns på kryddavdelningen i de flesta matvaruaffärer. (Santa Maria)
1)Ta lite c-syra på en fuktad ex frottetrasa och torka rent.
2) Torka av med en fuktig trasa efteråt. Urinfärg/avlagringar försvinner!
3) Om det skulle sitta väldigt fast så låt det ligga på området en liten stund innan du torkar bort det.

#18 Det ska jag ta med mig, tack!