Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 2591 ggr
gaaabbi94
0

GASKOLIK? hur ska jag göra?

Hej, min kanin på 2 år har fått (vad jag tror är) gaskolik för tredje gången. Första gången var rätt allvarlig, han var nära att dö. Satt uppe hela natten, gav han vatten i en spruta (i munnen alltså), och blandade även ut pellets och en sorts blandning man får hos veterinären som man ska blanda med vatten. Är det bra att ge dom vatten med mat i då dom har gaskolik och vägrar äta?

Just nu ligger min kanin utsträckt och vrider och vänder på sig i smärtor, jag har givit honom vatten, maserat hans mage och försökt fått honom att röra sig. Är det allt man kan göra för honom ? Eller finns det nåt mer, snälla hjälp mig!

Salladshataren
0

Ge kaninen olja, det löser upp bubblorna som orsakar gaser i magen…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

gaaabbi94
0

ska jag bara ge honom ren matolja?

Salladshataren
0

#2 Ja, men inte i stora mängder :P

gaaabbi94
0

okej , tack, får väl pröva det då :)

Salladshataren
0

Läste lite om trumsjuka, gaskolik är ju densamma typ. Det stod att man skulle bara ge kaninen vatten, ingen mat eller hö överhuvudtaget. Att man ska kontakta veterinär och kanske ge den koltabletter som binder gaserna.

När jag läste djurens sjukdomar på gymnasiet fick jag lära mig att kor som får trumsjuka ska man hälla i olja eller mjölk. För det tar bort gaserna. Ibland får man sticka hål på kon för att få ut gaserna.

Zvintos
0

Minifom har jag förstått ska vara bra för gaser.
Minifom brukar man ju ge till spädbarn med kolik.
Finns receptfritt på apoteket.
Kan vara bra att ha hemma utifall att sen.
Hjälper dock inte just nu, men tänkte tipsa om det ändå.

gaaabbi94
0

okej tack så jättemycket, finns inte så mycket att inhandla nu när det mesta är stängt, även veterinären. Men jag ska ge honom mycket vatten, har redan givit honom lite olja som du sa. Bara att hoppas att han överlever natten..

Tack så jättemycket iallafall!

gullenos
0

Jag fick ge min kanin miniform med en såndär "spruta" i munnen. Som Ninni sa finns det på apoteket :)

Sjedalen
0

´#7, hur gick det? mår han bättre nu?

Obestämd

Jaqline
0

Är det bättre med honom nu?